top
تاثیر نامناسب تلفن همراه

تاثیر نامناسب تلفن همراه

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک:تلفن همراه در یک صد سال گذشته اختراعات از این دست که زندگی بشر را شدیداً متأثر کرده فراوانند. تا قبل از به بازار آمدن تلفن همراه، چه کسی تصور می کرد اینگونه تلفن همراه با زندگی بشر عجین شود و هر روز این وابستگی با امکانات جدیدی که به آن اضافه می شود شدیدتر گردد.

تاثیر نامناسب تلفن همراه

هر روز شاهد اختراعات جدیدی هستیم. بسیاری از اختراعات حتی فقط ثبت اختراع می شود ولی بعضی از آنها به شدت بر زندگی بشر تأثیر می گذارند، تلفن همراه (موبایل) بدون شک بارزترین آن است. البته  در یک صد سال گذشته اختراعات از این دست که زندگی بشر را شدیداً متأثر کرده فراوانند. تا قبل از به بازار آمدن تلفن همراه، چه کسی تصور می کرد اینگونه تلفن همراه با زندگی بشر عجین شود و هر روز این وابستگی با امکانات جدیدی که به آن اضافه می شود شدیدتر گردد.

راستی چند بار توانستید بعد اینکه متوجه شدید که تلفن همراه تان را در منزل جا گذاشتید بر نگردید و آن را بردارید!

تلفن همراه (موبایل) اختراعی شگرف است. اما همین اختراع شگرفت می تواند دردساز هم شود:

استفاده نامناسب در نوجوانان! 

استفاده نامناسب، ارسال و دریافت پیامک یا SMS بزرگترین نوجوانی و کودکی است: درد مفاصل انگشتان، مشکل خواب، افت تحصیلی، اضطراب و …. 

 

به همین خاطر کلاً برای کودکان زیر ۱۳ سال (از ۱۲ سال به پایین) استفاده تلفن همراه یا موبایل ممنوع است.

حتی توصیه شده افراد زیر ۱۶ سال (از ۱۵ سال به پایین) هم از تلفن همراه (موبایل) استفاده نکنند.

 

 

 تاثیر استفاده نامناسب از تلفن همراه 

پیامک‌بازی (SMS) در شب 

پدر و مادرها غرق خوابند، اما فرزند نوجوان‌شان همچنان دارد پیامک می‌فرستد. این روزها نوجوانان، این کار را حتی هنگام عبور از خیابان‌های شلوغ هم انجام می‌دهند. حتی هنگامی که در کلاس درس هستند، دست‌های پنهان‌ شده در پشت میزشان همچنان روی تلفن‌ همراه در حال فرستادن پیام‌های متنی است. پزشکان می‌گویند نوجوانان ممکن است آنقدر پیامک بفرستند که شست‌شان صدمه ببیند. این پدیده‌یی است که برخی از پزشکان و روانشناسان را نگران کرده است. آنها معتقدند این وابستگی بچه‌ها به فرستادن پیامک به اضطراب، حواس‌پرتی در کلاس، نمره نیاوردن، آسیب ناشی از فشار مکرر و محرومیت از خواب منجر می‌شود.

محققان می‌گویند کودکان و نوجوانانی که زیاد پیامک می‌فرستند، در معرض خطرند. به گفته یکی از متخصصان اطفال در کالیفرنیا، اخیرا در بررسی دانش‌آموزان در دو دبیرستان محلی دریافته‌اند که بسیاری از نوجوانان هر روز صدها پیامک می‌فرستند. به گفته او، هر چند دقیقه یک بار یک پیامک برای‌ این نوجوانان می‌آید و حتی آخر شب می‌بینید که دارند به این پیام‌ها جواب می‌دهند و به این ترتیب در نوجوانانی که از قبل هم مشکل خواب دارند، مشکلات خواب بدتر می‌شود.

تحقیقات جدید امریکایی‌ها نشان می‌دهد نوجوانان که به سبب استفاده زیاد از ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی بومی‌های دیجیتال لقب گرفته‌اند، به دلیل اینکه مدت زیادی را با گوشی‌ هوشمند خود سپری می‌کنند، کمتر می‌خوابند و این موضوع روی عملکرد آنها در مدرسه و همچنین شرایط سلامتی‌شان تاثیر منفی می‌گذارد.

مرکز تحقیقاتی WMBF در کالیفرنیای جنوبی با نظرسنجی از بچه‌های دبیرستان Myrtle درباره نحوه کار کردن‌شان با تلفن همراه و عادات خواب‌شان در نهایت به این نتیجه رسیدند که میزان استفاده از تلفن همراه و میزان خواب در این افراد نسبت عکس دارد. یکی از دانش‌آموزان سال دوم دبیرستان اعلام کرد: گاهی یکی از دوستانم می‌گوید که خوابم نمی‌آید و شروع به ارسال پیامک به من می‌کند، در نتیجه من هم نمی‌توانم بخوابم و خود من هم شروع به فرستادن پیامک به شخص دیگری می‌کنم. هم‌کلاسی‌های وی نیز تجربه وی را تایید کردند و گفتند: بطور کلی مجبوریم که همیشه تلفن همراه مان را روشن نگه داریم و همیشه حواسمان به آن باشد.

برخی از این دانش‌آموزان نیز اعلام کردند که خیلی وقت‌ها نیمه شب پیامکی برای آنها ارسال می‌شود و از خواب می‌پرند. بنابراین مجبورند که در طول روز تلفن خود را در حالت لرزاننده (ویبره) بگذارند تا دیگر پدر و مادرشان به آنها گوشزد نکنند که موبایل‌شان را خاموش کنند. به گفته دکتر ری هالت، این رفتار می‌تواند روی سطح خواب بچه‌ها تاثیر بگذارد و مشکلات روحی و جسمی را به همراه داشته باشد. به گفته وی، حتی این رفتار می‌تواند پیش‌زمینه‌یی برای جلب بچه‌ها به مواد مخدر نیز بشود. هالت می‌گوید: صدای آهنگ هشدار مربوط به دریافت پیامک تلفن همراه نوجوانان در طول شب هم به گوش می‌رسد. شاید در آن موقع خواب باشید، اما همین صدا ذهن شما را به فعالیت وامی‌دارد و باعث می‌شود که ذهن هوشیار شده و خواب از سرتان بپرد و همین کم‌خوابی در عملکرد روزانه شما تاثیرگذار است. دکتر هالت در این مورد به پدر و مادرها هشدار داده و توصیه کرده که اگر بچه‌هایتان تلفن همراه دارند، از آنها بخواهید که در حین انجام تکالیف مدرسه و هنگام خواب آن را خاموش کنند. در صورتی که فرزندتان از این کار امتناع کرد، گوشی‌ را از آنها بگیرید و به آنها یاد بدهید که هر ابزاری آداب خاص خود را دارد. البته ناگفته نماند که فقط این نوجوانان نیستند که در طول شب گوشی هوشمند خود را در کنار خود نگه می‌دارند، اما موضوع اینجاست که این گروه سنی آسیب‌پذیری بیشتری را در مقابل آثار مخرب استفاده نادرست از این ابزار دارند.

به گزارش مطالعات یک شرکت تحقیقاتی، افراد ۱۳ تا ۶۴ ساله اعلام کرده‌اند که در طول هفته خواب درست و کاملی ندارند. این شرکت که Telenav نام دارد، نیز ارتباط جدی میان بی‌خوابی و استفاده از فناوری‌ها در شب را اثبات کرده‌ است. محققان این شرکت همچنین دریافته‌اند که یک سوم امریکایی‌ها بسیاری از کارهای ضروری خود را به بهانه ارسال یا خواندن پیامک رها می‌کنند.تحقیقات سوئدی نیز این امر را ثابت می‌کند

تحقیقات دیگری نیز نشان می‌دهد که استفاده مداوم از تلفن‌های همراه، برای نوجوانان کم خوابی و استرس بیش از حد به بار می‌‌آورد. تحقیق روی ۲۱ نوجوان سوئدی که بین ۱۴ تا ۲۰ سال سن داشتند، نشان می‌دهد آنهایی که ساعات بیشتری از تلفن همراه استفاده می‌کنند، به مشکلات کم‌خوابی و استرس دچار می‌شوند. محققان با تقسیم این نوجوانان به دو گروه پر مصرف و کم مصرف ثابت کردند: آنهایی که کمتر از ۵ بار در روز با تلفن همراه صحبت می‌کنند و پیام‌های کوتاه کمتری می‌فرستند، نسبت به افرادی که بالای ۱۵ بار در روز از این وسیله استفاده می‌کنند، شرایط روحی بهتری دارند و شب‌ها بهتر می‌خوابند. دکتر گبی برید، رییس این تحقیق عنوان می‌کند که اعتیاد به تلفن‌های همراه در جوانان و نوجوانان بشدت افزایش یافته و همین موضوع، مشکلات روحی و روانی بسیاری برای آنان به همراه دارد که آنها باید از این ضررها آگاه باشند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات