top
تبلیغات بسته ی آموزشی بالا بالا

تبلیغات بسته ی آموزشی بالا بالا

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک:نکته قابل توجه در این تبلیغ که نگارنده را بر آن داشته تا دست به قلم ببرد فرهنگسازی این فرهنگ نابجاست که به کودکان می‌آموزد آنچه را در دست دوستان خود دیدند بخواهند!

تبلیغات بسته ی آموزشی بالا بالا

تبلیغی با مهارتی ناشیانه در تخریب فرهنگ تربیت فرزندان یک خانواده، توسعه فرهنگ هرچه دیدی همان را بخواه و ترویج ذهنیت غلط آموزش کودکان قبل از ورود به مدرسه، اما مهم‌ترین اثر این تبلیغ آن است که کودکان بعد از دیدن آن بر خرید این محصول پافشاری می‌کنند همچون خرید یک وسیله بازی نه فراتر از آن!

در این مجال به تشریح برخی از آسیب‌هایی که یاد شد می‌پردازیم.

امروزه اهمیت و ضرورت آموزش و پرورش در دورۀ پیش‌از دبستان بیش از گذشته مورد توجه بوده که افزایش روزافزون متقاضیان آموزش‌های این دوره، نیازهای والدین شاغل و شرایط فعلی جامعه ضرورت تهیه برنامه‌های غنی و کیفی را در این دوره نشان می‌دهد. اما این آموزش باید در یک نظام درست و جامع صورت بگیرد. رشد و گسترش کتاب‌ها و پکیج‌های آموزشی برای کودکان قبل از دبستان نه تنها کار را برای آموزش در مدارس دشوار می‌کند بلکه خود کودکان را نیز دچار دوگانگی آموزشی می‌کند. شرکت‌ها و مؤسساتی که دغدغه‌های فرهنگی و رشد و تعالی کودکان را دارند باید مراقب باشند در مسیر درستی دست به آموزش کودکان بزنند.

حال دربارۀ اینکه پکیج آموزشی « بالا بالا » تنها یک دغدغۀ سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کند یا هدفی والاتر از کسب درآمد را دارد چند سال دیگر باید سخن گفت. اما در خصوص موضوع آموزش به همین نکته بسنده می‌کنیم که این آموزش باید در سیستمی جامع و فراگیر در سطح کلان کشور اجرایی شود که در مدرسه دانش‌آموزان در دوره پیش از دبستان و دبستان تنها با تفاوت هوشی خود از هم متمایز شوند نه واسطه دیگری.

نکته قابل توجه در این تبلیغ که نگارنده را بر آن داشته تا دست به قلم ببرد فرهنگسازی این فرهنگ نابجاست که به کودکان می‌آموزد آنچه را در دست دوستان خود دیدند بخواهند! والدین به جای اینکه همواره بکوشند هرچه فرزندانشان می‌خواهند در اختیار آنها قرار دهند باید موضوعاتی همچون کسب درآمد و صرف هزینه و مدیریت دخل و خرج را به فرزندانشان آموزش دهند. در گذشته در فرهنگ ایرانی جا افتاده بود که پدرها فرزندانشان را به محل کسب‌شان می‌بردند یا آنها را برای شاگردی به مغازه‌ای می‌فرستادند تا آنها با الفبای کسب درآمد آشنا شوند در حالیکه امروزه والدین نه تنها این کار را انجام نمی‌دهند بلکه حتی اصول ساده مدیریت مالی را هم به فرزندانشان نمی‌آموزند و در مقابل می‌کوشند همه انتظارات آنها را برآورده کنند. طبیعی‌ست که در این شرایط بچه‌ها بسیار پرتوقع شده و در آینده هم نمی‌توانند در جامعه و بازار کسب‌و‌کار موفق عمل کنند و روی پای خود بایستند.

در تمام دنیا مردم فرزندانشان را برای آینده آماده می‎‌کنند، مثلاً پدر و مادرها در چین مسائل مالی کسب‌و‌کار را به عنوان بازی و در عین حال نوعی آموزش به آنها یاد می‌دهند. دختران و پسران چینی در فصل تابستان یا کریسمس در حال کمک کردن به پدر و مادرهای خود هستند حتی در حد شمارش پول. در کشور آلمان نیز بچه‌ها با حضور در کلاس‌های مختلف انواع مهارت‌ها را کسب می‌کنند و آموزش مهارت از سنین پایین مهم تلقی می‌شود. در خانواده‌های فرانسوی بچه‌ها از سنین پایین مثلاً چهار سالگی با مفهوم پول در برابر کار آشنا می‌شوند و والدین به آنها می‌آموزند که در برابر کارهای کوچک که در خانه انجام می‌دهند پول دریافت خواهند کرد.

ادعای نابجایی‌ست اگر بگوییم در فرهنگ و خانواده‌های ایرانی این دغدغه وجود ندارد اما همین که ما محصولی را به این شیوه تبلیغ می‌کنیم که فراتر از یادگیری سلیس زبان فارسی، به آنها یاد می‌دهد که هرچه را دیدند بخواهند و برای به دست آوردن چیزی که در دست بچه‌های هم سن و سال خود دیده‌اند پافشاری کنند، خود زمینه را برای نهادینه کردن فرهنگی غلط و اثرگذاری آن فرهنگ در جامعه تا مدت‌ها فراهم کرده است.

بازیگر اصلی این تبلیغ بعد از اینکه می‌بیند بقیۀ هم‌بازی‌هایش به وسیله « بالابالا » می‌توانند بخوانند و این خواندن را به رُخ هم می‌کشند، به سمت مادرش می‌آید و می‌گوید: « منم اگه « بالا بالا » داشتم می‌تونستم مثل دوستام بخونم »! حتی یادگیری خواندن را محدود به داشتن «بالا بالا» می‌کند. من و شما که قوۀ تشخیص و تحلیل‌مان فعال شده و در اجتماع حضور داریم شاید بتوانیم تشخیص دهیم اما کودکانی که مخاطب اصلی این تبلیغ هستند نمی‌‌توانند تشخیص دهند که هزار‌و‌یک راه برای فراگیری خواندن وجود دارد، آنها فقط مهارت ‌کودکان را می‌بینند و ‌تعریف و تجمید مادران و پافشاری کودک و در نهایت تسلیم شدن مادر!

ای کاش سازندگان تیرزهای تلویزیونی برای ساخت آنچه بابتش میلیون‌ها تومان دستمزد می‌گیرند، قبل از استفاده از بازیگران و رنگ‌های متنوع و داستان‌سرایی ضعیف کمی به اثرگذاری فرهنگی بی‌اندیشند.

 



مرتبه
مرتبه
پونه
1393/12/24 - 07:41
کاملن درسته توی تبلیغات نباید نشون بدن بچه با پا فشاری زیاد میتونه مادرپدرش رو برای خرید چیزی مجبور کنه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات