top
تاثیر پزشکی تبلیغات روی کودک

تاثیر پزشکی تبلیغات روی کودک

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک:افزایش چاقی یکی از معضلات پزشکی جهان امروز است. چاقی که عمدتا از دوران کودکی شروع شده است و متاسفانه کودکان چاق هم در سرتاسر جهان در حال افزایش است. طبق نظر کارشناسان یکی از دلایل عمده این چاقی نقش تلوزیون در پخش آگهی های مواد غذایی است. محصولاتی که نسبتاً چرب بوده و قند و نمک فراوانی دارند.

تاثیر پزشکی تبلیغات روی کودک

افزایش چاقی یکی از معضلات پزشکی جهان امروز است. چاقی که عمدتا از دوران کودکی شروع شده است و متاسفانه کودکان چاق هم در سرتاسر جهان در حال افزایش است. طبق نظر کارشناسان یکی از دلایل عمده این چاقی نقش تلوزیون در پخش آگهی های مواد غذایی است. محصولاتی که نسبتاً چرب بوده و قند و نمک فراوانی دارند.

طی مطالعه ای که اخیرا در انگلستان،  روی کودکان 6 تا 13 ساله انجام شده است، مشخص شد تماشای تبلیغات تلویزیونی خوراکی­های صنعتی و تنقلات واقعا در افزایش احساس گرسنگی در کودکان تاثیرگذار است،  به ویژه اگر کودکان زمان زیادی را به تماشای تلویزیون اختصاص دهند، این احساس گرسنگی در آنها تشدید می شود. علاوه بر این مشاهده شد، این آگهی ها تمایل کودکان را به خوردن غذاهای چرب و شیرین افزایش می دهد.

یافته­ های این مطالعه که در ژورنال  "پدیاتریس" منتشر شده است، نشان داد، روزهایی که کودکان این آگهی ها را تماشا می کنند، در مقایسه با روزهایی که تبلیغات دیگری مثل اسباب بازی می­بینند، تمایل زیادی برای شیرینی و غذاهای چرب دارند. این مسئله بویژه در مورد کودکانی که به طور معمول هر روز زمان زیادی به تماشای تلویزیون می نشینند (بیشتر از 21 ساعت در هفته ) صادق است.

به همین خاطر در بسیاری از کشورها مصرف کنندگان و سازمان­های سلامت تقاضای اجرای سیاست هائی در جهت محدود کردن تبلیغات مواد غذایی کودکان را دارند. حتی گروه هایی پا را فراتر نهاده و با اتخاذ فرضیات جدید و آزمایش آنها به این نتیجه رسیده و اثبات کردند، تبلیغات غذایی که در بین برنامه های مخصوص کودکان پخش میشود در ایجاد رفتارهای خشونت آمیز، بی احترامی و سرقت در بچه ها موثر است چون این رفتارها در آگهی های تلویزیونی مخصوص تبلیغ محصولات غذایی بسیار نمایش می شود.

غذا یکی از مهم ترین کالاهای تبلیغاتی است و بالطبع تلاشهای تحقیقاتی زیادی را جذب می کند. در این بین بازاریابانی که به دنبال سرمایه گذاری طولانی مدت و ایجاد یک بازار با ثبات با تکیه بر وفاداری و وابستگی مشتریان خود هستند استراتژی خود را در جذب کودکان و نوجوانان گذاشته زیرا بر این پندارند که به شرط موفقیت آنها را یک عمر مشتری خود می­کنند.

کودکان و نوجوانان هم یک بازار مهم برای مبلغین ارائه می­کنند و آگهی­های تجاری مواد غذایی در ارتباط مستقیم هستند با افزایش قیمت محصولاتی که به مذاق کودکان و نوجوانان خوش آمده باشد؛ زیرا کودکان بر پولی که توسط والدینشان خرج می شود تاثیر دارند. در مورد نوجوانان ۸ تا ۱۷ ساله تخمین زده شده که تقریبا ۷۵% نوجوانان بر هزینه های غذایی خانواده­هایشان تاثیر میگذارند، به علاوه نوجوانان از آنجا که بیشتر از کودکان احتمال دارد که مستقیماً خرید کنند، یک بازار مصرفی مهم قلمداد می­شوند.

در تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی کودکان، به طور فزاینده­ای بر پنج مورد کلی تکیه دارند:۱) غلات صبحانه،۲) شیرینی جات، ۳) اسنک­ها، ۴) نوشابه غیر الکلی، ۵) مواد اولیه غذاهای چرب. با نگاهی کوتاه به این لیست می­توان به این مهم پی برد که غذاهای موجود در دنیای تبلیغاتی کودکان بیش از حد شیرین و چرب بوده و با توصیه های رژیم های غذایی در تناقض می باشند.

تبلیغ مواد غذایی نه تنها بر انتخاب مارک مواد غذایی در بچه ها تاثیر دارد بلکه به مصرف آنها از انواع مختلف محصولات غذائی پرانرژی توسعه داده میشود. بنابراین با اثبات تئوری­های ارتباطی پیش بینی کننده اثرات محرک- پاسخ تبلیغات، اثر تبلیغات مواد غذایی یک مارک خاص به سایر مارک های آن نوع ماده غذایی تعمیم می یابد. البته بچه­ها بیشتر غذاهای چرب را انتخاب می­کنند تا غذاهائی که حاوی کربوهیدرات­ها می­باشند و بین غذاهای چرب ترجیح بر استفاده از مارک­های مشخص تبلیغ شده می­باشد تا مارک­های گمنام. با این وجود تعداد کمی از تبلیغات صراحتاً محصولات­شان را به عنوان تولیدات سبک، ساده و کم چرب معرفی می­کنند که آنها را اختصاص می­دهند به آن دسته از اشخاصی که نگران و مواظب وزنشان هستند. ولی بهرحال تبلیغات مواد غذایی به سمتی می­رود که تبلیغ مواد غذایی ناسالمی مثل چیپس و شکلات مواد سالم تری از قبیل سبزیجات و میوه­ جات را تحت سیطره خود درآورده­اند.

به گزارش "سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد"، طی مطالعه­ای که توسط محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام و در کنگره بین المللی تغذیه رشد و تمامل نوزادان و کودکان با عنوان اشتهای کودکان ، تبلیغات ، تنقلات و فست فودها ارائه شده این طور نتیجه گیری شده است که مشاهده تبلیغات تلویزیونی مرتبط با مواد غذایی ، علاوه بر اینکه بر باورهای کودکان در مورد تغذیه و انتخاب آنها از مواد غذایی تاثیر می گذارد ، باعث افزایش اشتها و تمایل آنها به مصرف میان وعده های غیر مفید می شود .

دراین مطالعه مشخص شد تماشای تبلیغات تلویزیونی خوراکی­های صنعتی و تنقلات واقعا در افزایش احساس گرسنگی در کودکان تاثیر گذار است .به ویژه اگر کودکان زمان زیادی را به تماشای تلویزیون اختصاص دهند،  این احساس در آنها تشدید می­شود، علاوه براین این آگهی­ها تمایل کودکان را به خوردن غذاهای چرب و شیرین افزایش می­دهد.

بر این اساس دریافت کم مواد غذایی ابتدا موجب کاهش وزن کودک می­شود و اگر این کم غذایی ادامه یابد به تدریج کودک خود را با این وضع منطبق می­کند .یعنی قد و قامت او کوچک می­شود تا بتواند با غذای کم به بقای خود ادامه دهد به همین دلیل کوتاه قدی تغذیه ه­ای به عنوان یک شاخص توسعه در جهان مطرح است.

تنقلات غذایی کم ارزش نظیر چیپس، پفک و نوشابه، مواد مغذی را برای رشد کودک ندارد و حس سیری کاذبی که این مواد ایجاد می­کنند موجب محروم شدن کودک از غذاهای اصلی و مواد مغذی و در نهایت موحب بروز لاغری و سوء تغذیه وی می شود و از طرفی مصرف مداوم این مواد می توان سبب بروز چاقی در کودک شود. مصرف تنقلات تجاری کم ارزش به دلیل زیادی نمک، چربی و شکر زمینه ساز بیماری­های مزمن از جمله قلبی و عروقی، چاقی و فشار خون در دوران بزرگسالی می­شود.



مرتبه
مرتبه
مینایی
1393/12/24 - 06:49
چون بچه ها در طول روز مشغول خوردن تنقلات هستن دیگه موقع ناهار یا شام میلی به غذا خوردن ندارن در صورتی که مرور زمان احساس ضعف میکنن
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات