افزایش چاقی یکی از معضلات پزشکی جهان امروز است. چاقی که عمدتا از دوران کودکی شروع شده است و متاسفانه کودکان چاق هم در سرتاسر جهان در حال افزایش است. طبق نظر کارشناسان یکی از دلایل عمده این چاقی نقش تلوزیون در پخش آگهی های مواد غذایی است. محصولاتی که نسبتاً چرب بوده و قند و نمک فراوانی دارند.
طی مطالعه ای که اخیرا در انگلستان، روی کودکان 6 تا 13 ساله انجام شده است، مشخص شد تماشای تبلیغات تلویزیونی خوراکیهای صنعتی و تنقلات واقعا در افزایش احساس گرسنگی در کودکان تاثیرگذار است، به ویژه اگر کودکان زمان زیادی را به تماشای تلویزیون اختصاص دهند، این احساس گرسنگی در آنها تشدید می شود. علاوه بر این مشاهده شد، این آگهی ها تمایل کودکان را به خوردن غذاهای چرب و شیرین افزایش می دهد.
یافته های این مطالعه که در ژورنال "پدیاتریس" منتشر شده است، نشان داد، روزهایی که کودکان این آگهی ها را تماشا می کنند، در مقایسه با روزهایی که تبلیغات دیگری مثل اسباب بازی میبینند، تمایل زیادی برای شیرینی و غذاهای چرب دارند. این مسئله بویژه در مورد کودکانی که به طور معمول هر روز زمان زیادی به تماشای تلویزیون می نشینند (بیشتر از 21 ساعت در هفته ) صادق است.
به همین خاطر در بسیاری از کشورها مصرف کنندگان و سازمانهای سلامت تقاضای اجرای سیاست هائی در جهت محدود کردن تبلیغات مواد غذایی کودکان را دارند. حتی گروه هایی پا را فراتر نهاده و با اتخاذ فرضیات جدید و آزمایش آنها به این نتیجه رسیده و اثبات کردند، تبلیغات غذایی که در بین برنامه های مخصوص کودکان پخش میشود در ایجاد رفتارهای خشونت آمیز، بی احترامی و سرقت در بچه ها موثر است چون این رفتارها در آگهی های تلویزیونی مخصوص تبلیغ محصولات غذایی بسیار نمایش می شود.
غذا یکی از مهم ترین کالاهای تبلیغاتی است و بالطبع تلاشهای تحقیقاتی زیادی را جذب می کند. در این بین بازاریابانی که به دنبال سرمایه گذاری طولانی مدت و ایجاد یک بازار با ثبات با تکیه بر وفاداری و وابستگی مشتریان خود هستند استراتژی خود را در جذب کودکان و نوجوانان گذاشته زیرا بر این پندارند که به شرط موفقیت آنها را یک عمر مشتری خود میکنند.
کودکان و نوجوانان هم یک بازار مهم برای مبلغین ارائه میکنند و آگهیهای تجاری مواد غذایی در ارتباط مستقیم هستند با افزایش قیمت محصولاتی که به مذاق کودکان و نوجوانان خوش آمده باشد؛ زیرا کودکان بر پولی که توسط والدینشان خرج می شود تاثیر دارند. در مورد نوجوانان ۸ تا ۱۷ ساله تخمین زده شده که تقریبا ۷۵% نوجوانان بر هزینه های غذایی خانوادههایشان تاثیر میگذارند، به علاوه نوجوانان از آنجا که بیشتر از کودکان احتمال دارد که مستقیماً خرید کنند، یک بازار مصرفی مهم قلمداد میشوند.
در تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی کودکان، به طور فزایندهای بر پنج مورد کلی تکیه دارند:۱) غلات صبحانه،۲) شیرینی جات، ۳) اسنکها، ۴) نوشابه غیر الکلی، ۵) مواد اولیه غذاهای چرب. با نگاهی کوتاه به این لیست میتوان به این مهم پی برد که غذاهای موجود در دنیای تبلیغاتی کودکان بیش از حد شیرین و چرب بوده و با توصیه های رژیم های غذایی در تناقض می باشند.
تبلیغ مواد غذایی نه تنها بر انتخاب مارک مواد غذایی در بچه ها تاثیر دارد بلکه به مصرف آنها از انواع مختلف محصولات غذائی پرانرژی توسعه داده میشود. بنابراین با اثبات تئوریهای ارتباطی پیش بینی کننده اثرات محرک- پاسخ تبلیغات، اثر تبلیغات مواد غذایی یک مارک خاص به سایر مارک های آن نوع ماده غذایی تعمیم می یابد. البته بچهها بیشتر غذاهای چرب را انتخاب میکنند تا غذاهائی که حاوی کربوهیدراتها میباشند و بین غذاهای چرب ترجیح بر استفاده از مارکهای مشخص تبلیغ شده میباشد تا مارکهای گمنام. با این وجود تعداد کمی از تبلیغات صراحتاً محصولاتشان را به عنوان تولیدات سبک، ساده و کم چرب معرفی میکنند که آنها را اختصاص میدهند به آن دسته از اشخاصی که نگران و مواظب وزنشان هستند. ولی بهرحال تبلیغات مواد غذایی به سمتی میرود که تبلیغ مواد غذایی ناسالمی مثل چیپس و شکلات مواد سالم تری از قبیل سبزیجات و میوه جات را تحت سیطره خود درآوردهاند.
به گزارش "سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد"، طی مطالعهای که توسط محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام و در کنگره بین المللی تغذیه رشد و تمامل نوزادان و کودکان با عنوان اشتهای کودکان ، تبلیغات ، تنقلات و فست فودها ارائه شده این طور نتیجه گیری شده است که مشاهده تبلیغات تلویزیونی مرتبط با مواد غذایی ، علاوه بر اینکه بر باورهای کودکان در مورد تغذیه و انتخاب آنها از مواد غذایی تاثیر می گذارد ، باعث افزایش اشتها و تمایل آنها به مصرف میان وعده های غیر مفید می شود .
دراین مطالعه مشخص شد تماشای تبلیغات تلویزیونی خوراکیهای صنعتی و تنقلات واقعا در افزایش احساس گرسنگی در کودکان تاثیر گذار است .به ویژه اگر کودکان زمان زیادی را به تماشای تلویزیون اختصاص دهند، این احساس در آنها تشدید میشود، علاوه براین این آگهیها تمایل کودکان را به خوردن غذاهای چرب و شیرین افزایش میدهد.
بر این اساس دریافت کم مواد غذایی ابتدا موجب کاهش وزن کودک میشود و اگر این کم غذایی ادامه یابد به تدریج کودک خود را با این وضع منطبق میکند .یعنی قد و قامت او کوچک میشود تا بتواند با غذای کم به بقای خود ادامه دهد به همین دلیل کوتاه قدی تغذیه های به عنوان یک شاخص توسعه در جهان مطرح است.
تنقلات غذایی کم ارزش نظیر چیپس، پفک و نوشابه، مواد مغذی را برای رشد کودک ندارد و حس سیری کاذبی که این مواد ایجاد میکنند موجب محروم شدن کودک از غذاهای اصلی و مواد مغذی و در نهایت موحب بروز لاغری و سوء تغذیه وی می شود و از طرفی مصرف مداوم این مواد می توان سبب بروز چاقی در کودک شود. مصرف تنقلات تجاری کم ارزش به دلیل زیادی نمک، چربی و شکر زمینه ساز بیماریهای مزمن از جمله قلبی و عروقی، چاقی و فشار خون در دوران بزرگسالی میشود.
|
مینایی 1393/12/24 - 06:49 |
چون بچه ها در طول روز مشغول خوردن تنقلات هستن دیگه موقع ناهار یا شام میلی به غذا خوردن ندارن در صورتی که مرور زمان احساس ضعف میکنن
|