top
تاثیر رنگ ها بر لباس کودکان

تاثیر رنگ ها بر لباس کودکان

کار گروه فرهنگی، پرتال جامع و تخصصی کودک:رنگ ها در زندگی افراد به عنوان محرک های زندگی به شمار می روند اما در زندگی کودکان حال و هوای خاص تری ایجاد می کنند به طوری که در روحیات آنان نیز تاثیرگذار هستند.

تاثیر رنگ ها بر لباس کودکان

از رنگ های روشن برای لباس کودکان پر جنب و جوش استفاده کنید .

رنگ ها در زندگی افراد به عنوان محرک های زندگی به شمار می روند اما در زندگی کودکان حال و هوای خاص تری ایجاد می کنند به طوری که در روحیات آنان نیز تاثیرگذار هستند..

دکتر « بهروز دولتشاهی » دارای دکترای روان شناسی بالینی وعضو هیات علمی دانشگـاه توانبخشی ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با ایسنا گفت : کودکان در محیط با رنگ های خام مثل آبی و قرمز شادمانی و هیجانات بالاتری دارند و اغلب به هنـگام شاد بودن از این رنگ ها در نقـاشی های خود استفاده بیشتری می کنند . همچنین به هنگام ناراحتی نیز بیشتر از رنگ های غیرخامی مثل خاکستری و مشکی استفاده می کنند.

دکتر دولتشاهی ادامه داد : توصیه می شود تا برای کودکانی که جنب و جوش و فعالیت زیادی دارند کمتر از رنگ های قرمز و بنفش در محیط و لباس هایشان استفاده شود و بیشتر از رنگ هایی مثل آبی و صورتی و رنگ های روشن تر استفاده گردد.

گفتنی است ؛ دکتر « مریم علمدار » متخصص اعصاب و روان در رابطه با علت تاثیر رنگ ها نیزگفت : امواج نوری حاصل از رنگ ها الگوی خاصی دارند که منجر به رفتارهای خاص می شود که در واقع در مغز به هنگام دریافت یک سری امواج با طول موج خاص ایجاد یک حس خاص و یا نیاز به ارضای حس خاص بروز می کند.
دکتر علمداری ادامه داد : رنگ ها بر روی تونیسیته عضلانی اثر می گذارند . برای مثال رنگ قرمز سبب افزایش تونیسیته می شود در حالی که رنگ آبی با کاهش ضربان قلب و تونیسیته پایین عضلات ، سبب حس آرامش در کودکان می گردد .

کودک لباس را به دلیل رنگ های جذاب و شاد آن دوست دارد. او درباره تناسب رنگ لباس و این که آیا چنین رنگی به او می آید یا نه چیز زیادی نمی داند و به همین دلیل ممکن است حتی در یک زمان لباس های با رنگ های مختلف و ناهماهنگ را برای پوشیدن انتخاب نماید. کودکان بیشتر مایل به پوشیدن رنگ های قرمز، سبز، نارنجی، زرد، آبی و صورتی هستند.

رنگ لباسها به دلیل حساسیت نوری سلولهای بدن می گذارند بنابراین بهتر است لباسی بپوشیم که به رنگ آن نیاز داریم اما فراموش نکنید که هر لباسی اعم از کت، پیراهن یا بلوز یا مانتو به تن می کنید، لباس زیر شما باید سفید باشد. اگر لباستان از پارچه نخی یا ابریشم و یا پشم با رنگ طبیعی باشد بهتر است از لباسهای مصنوعی با رنگ مصنوعی است.

 

در انتخاب رنگ ملافه و روبالشی کودک این نکته را حتما در نظر داشته باشید. اصولا در این مورد نباید از رنگ های محرک و تند استفاده کرد. رنگ های بسیار تیره، قهوه ای، مشکی، آبی تیره بیشتر تأثیر ترسناک و وحشت انگیز دارند و در کودک ایجاد خوف می کنند. کوچولوها از ملافه ها و روبالشی هایی که طرح های گل و اسباب بازی یا حیوانات با نمک و کارتونی روی آنها حک شده باشد، بسیار خوششان می آید. بچه های پیش دبستانی هم نسبت به رنگ های قهوه ای روشن، قرمز سیر، سبز ملایم و آبی روشن احساس خوبی دارند. بنابراین تا می توانید فضای اطراف محل خواب کودک را از وجود اشیای با رنگهای تند و براق و درخشان خلوت کنید. یک محیط ساده و عاری از تنوع زیاد، همراه با آرامش، می تواند بهترین موقعیت برای خواب کودک باشد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات