top
تاثیرات رنگ بر خلاقیت و هوش کودکان

تاثیرات رنگ بر خلاقیت و هوش کودکان

تاثیرات رنگ بر خلاقیت و هوش کودکان
کودکان از لحاظ فیزیکی نیز به رنگ ها واکنش نشان می دهند. توضیحی هم که پشت این قضیه وجود دارد این است که نور وارد هیپوتالاموس (که مرکز کنترل اعصاب، ضربان قلب، تنفس است) می شود  . طول موج و انرژی هر رنگ متفاوت است و تاثیر مختلفی روی کودکان دارد. حتی نوزادان هم به  نور واکنش نشان می دهند، این حقیقت وقتی زردی  نوزاد  با نور آبی درمان می شود، اثبات می شود.
رنگ ها واکنش های عروقی به همراه خود دارند باعث افزایش تعریق، میزان پلک زدن چشم، واکنش های عظلانی می شود. رنگ آبی طبق آزمایش های انجام شده، باعث کاهش فشار خون می شود. واکنش به  رنگ نارنجی، قرمز و زرد یکسان است و واکنش به رنگ های بنفش همانند آبی است.واکنش کودک به میزان گرم بودن رنگ ها هم موضوع دیگری است، رنگ های گرم می تواند یک کودک را آرام کند ولی ممکن است یک کودک دیگر  را هیجان زده بکند. به همین منوال رنگ های سرد ممکن است یک  کودک را تحریک کند و کودک دیگر را آرام کند.
یک طیف رنگی از صورتی می تواند آرامش بخش و طیف دیگر از همین رنگ می تواند تحریک کننده باشد. بنفش متمایل به آبی یک رنگ عرفانی و معنوی است، ولی برای بعضی ها رنگی است  که احساس خستگی و غم و اندوه بدهد.
به جای اینکه کل دیوار ها را رنگ کنید ، سعی کنید یک دیوار را فقط رنگ کنید و چند تا لوازم هم رنگ را کنارش برای تزئین بگذارید. رنگ های گرم را با رنگ های سرد متقابلشان ست کنید و سایه بزنید تا یک جور تعادل ایجاد کنید. حالا بیاید تاثیر رنگ های مختلف را بر یادگیری و قدرت حافظه کودکان بررسی نماییم.
 
آبی
رنگ آبی خلاقیت را بالا می برد و محیط را آرام و خنک جلوه می دهد. نباید از رنگ آبی خیلی هم استفاده بشود چون باعثایجاد حس افسردگی و تاسف می شود. کودکانی که مشکلات رفتاری دارند با اتاق رنگ آبی می توانند به خوشان آرامش بدهند.
 
قرمز
رنگ قرمز رنگ عشق و شور و احساسات عمیق است. در دیوارهای مدرسه  می توان از این رنگ در کنار رنگ های دیگر استفاده کرد می تواند به جزئیات گرایی و انجام کارهای تکراری این رنگ کمک کند. برای کودکانی که  نا آرام و بی قرارند قرمز باعث ایجاد رفتار پرخاشگرایانه در آن ها می شود
 
زرد
رنگ زرد صد در صد رنگ شادی و خورشید برای کودکان است. زرد رنگی که باعث  بر انگیخته شدن قدرت هوش می شود و ایده آل برای استفاده در اتاق کودکان است.زرد روشن کمک به تمرکز و افزایش حافظه می کند. نباید از این رنگ خیلی  استفاده بشود چون ممکن است کودک را مظطرب کند.
 
سبز 
رنگ سبز رنگ سلامتی و استراحت است و به وفور یافت می شود. رنگ سبز باعث افزایش سرعت خواندن و مطالعه کودکان می  شود
 
صورتی
رنگ صورتی رنگ ایده آلی برای کودکان است چرا که ضربان قلب را کاهش می دهد.
 
بنفش
این رنگ برای کودکان ایده ال از آنجا که توجهشان را جلب می کند
 
نارنجی
بسیاری از موسسات آموزشی از این رنگ استفاده می کنند چرا که این رنگ باعث افزایش تفکر و عملکرد بهتر حافظه می شود. اتاق هایی که برای سنجش کودکان است اگر در این رنگ باشد عملکرد آن ها را در آزمون بالا می برد.رنگ نارنجی یک رنگ گرم و دوستانه است و برای بچه ها فوق العاده است ، باعث اعتماد به نفس و حس استقلال می شود. این رنگ قدرت ارتباطات و همکاری در کودکان را پرورش می دهد.
 


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات