top
مضرات کارتون دیدن

مضرات کارتون دیدن

کارگروه فرهنگی، پرتال جامع و تخصصی کودک:متاسفانه عده‌ای از والدین تصور می‌کنند اگر کودکشان مشغول تماشای تلویزیون شود بسیار باهوش می‌شود و همین آرامش نسبی به او کمک می‌کند تا وضعیت روانی مطلوبی برای زندگی آینده‌اش پیدا کند

مضرات کارتون دیدن

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه کودکان کارتون‌ است. متاسفانه عده‌ای از والدین تصور می‌کنند اگر کودکشان مشغول تماشای تلویزیون شود بسیار باهوش می‌شود و همین آرامش نسبی به او کمک می‌کند تا وضعیت روانی مطلوبی برای زندگی آینده‌اش پیدا کند.

اما متخصصان روان‌شناسی و جامعه‌شناسی نظرات دیگری در این‌باره دارند. دکتر کتایون خوشابی، فوق‌تخصص روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان معتقد است بچه‌ها از دیدن کارتون لذت می‌برند چرا که خود را در قالب شخصیت‌های مهم کارتونی قرار می‌دهند و با بودن در دنیای فانتزی قدرت تخیل خود را تقویت می‌کنند اما نکته‌ مدت زمانی است که کودکان صرف تماشای کارتون و بازی‌های رایانه‌ای کارتونی می‌کنند. وی می‌افزاید: «تماشای کارتون و انجام بازی‌های رایانه‌ای نباید روزانه بیشتر از یک تا 2 ساعت برای سنین قبل از مدرسه و بیشتر از نیم ساعت تا یک ساعت برای کودکان مدرسه‌ای باشد.»

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه می‌دهد: «متاسفانه یکی از مشکلات الگوی تربیتی والدین این است که ساعت خاصی را برای تماشای کودک در نظر نمی‌گیرند و کودکان ساعت‌ها به تماشای تلویزیون و سی‌دی‌های کارتون و بازی پلی‌استیشن می‌نشینند. در نتیجه خستگی ناشی از تماشای کارتون‌ها و برنامه‌های غیرضروری رایانه‌ای روی فرآیند یادگیری و ذهن کودک اثر منفی می‌گذارد و او را حتی از انجام کارهای ضروری و فعالیت ذهنی بازمی‌دارد. بنابراین والدین کودک ‌باید بر مدت زمان تماشای فیلم‌های کارتونی نظارت مستقیم داشته باشند و مواقعی که کودک بیش از اندازه به تماشای تلویزیون علاقه نشان می‌دهد، او را از دیدن طولانی‌مدت کارتون‌ها منع کرده یا فرصت تماشای آن را محدودتر و سرگرمی دیگری را برای کودک فراهم کنند.»

وی یادآور می‌شود: «حتما نیازی نیست که کودک همه وقت خود را صرف تماشای کارتون و انجام بازی‌های رایانه‌ای و پلی استیشن کند. خانواده‌ها باید برای کودک خود برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند. بعد از 3 سالگی باید صبح‌ها به مهدکودک برود و در ساعات خالی بعد از ظهر بنا به علاقه‌اش می‌توان او را به کلاس‌های ورزشی برد تا انرژی او تخلیه شود. در کنار این کلاس‌ها نیز می‌توان از بازی‌های فکری و آموزشی بهره برد و کودک را سرگرم کرد تا او مجبور نباشد برای پرکردن اوقات فراغت خود به کارتون و بازی‌های کارتونی پناه ببرد و معتاد این سرگرمی دیداری و شنیداری شود! از طرفی نباید فراموش کرد که هرچه والدین مدت زمان طولانی‌تری را به تماشای فیلم‌های تلویزیونی بپردازند کودکان نیز تمایل بیشتری به تلویزیون پیدا می‌کنند.»



مرتبه
مرتبه
راحله
1394/09/23 - 11:44
عالی
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات