top
آسیب زاترین پیامد ماهواره بر کودکان

آسیب زاترین پیامد ماهواره بر کودکان

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک:شبکه های ماهواره به عنوان عوامل خارجی بر شکل گیری شخصیت فرزندان و هویت آنها تاثیر غیر قابل انکاری دارند.

آسیب زاترین پیامد ماهواره بر کودکان

به گزارش ندای تفرش به نقل از دیار آفتاب ، حجت الاسلام محسن منصوری،در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری دیار آفتاب در خصوص اثرات سوء ماهواره بر تربیت فرزندان ایرانی به نامه ۳۱ امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه که می فرمایند؛«قلب کودکان و نوجوانان همچون زمین خالی است که هرچه در آن بکارید می روید» اشاره کرد و گفت: در آموزه های دینی اسلام  دوره ۷ سال اول زندگی انسان را دوره شکل گیری شخصیت او می داند که فرزندان این برهه از زمان را درخانه و در کنار خانواده و به خصوص مادر می گذراند.


وی اظهار کرد: روش های تربیتی مادر تأثیر مستقیمی بر شکل گیری شخصیت کودکان دارد لذا خانواده و عوامل بیرونی بر این امر بسیار مورد توجه است.

این مشاور مسائل خانواده همچنین شبکه های ماهواره ای را یکی از عوامل خارجی که بر شیوه های تربیتی مادر آمیخته می شود، دانست و افزود: شبکه های ماهواره به عنوان عوامل خارجی بر شکل گیری شخصیت فرزندان و هویت آنهاتاثیر غیر قابل انکاری دارند.

وی بیان کرد: ۷ سال اول فرزندان دوره سیادت و سروری آنهاست که همراه با شکل گیری شخصیتشان است و با دریافت اطلاعات از محیط اطرافشان ارتباط مستقیم دارد.

حجت الاسلام  منصوری عنوان کرد: متأسفانه به دلیل وجود شبکه های ماهواره ای در منازل و مواجه کودکان با این شبکه ها برخی از اثرات نامطلوب در زندگی آنها را در پی دارد.

گسست بین نسلی دیگر پیامد ماهواره/کناره گیری از خانواده آسیب زا ترین پیامد ماهواره

این مشاور مسائل خانواده در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: نسل جدید در برخورد با شبکه های ماهواره ای با نسل قبل خود از جمله والدین در گیر می شود که به این پدیده گسست بین نسلی می گویند.
وی برنامه های ماهواره ای را موجب بروز شکافت بین نسلی در بستر رشد و پیشرفت فرزندان عنوان کرد و گفت: تجارب متفاوت از دیدن صحنه های این شبکه ها خیلی منفی ارزیابی شده و در آینده در شکل گیری هویتی شان اثر می گذارد به گونه ای که فرد در سنین نوجوانی نمی تواند با دوستان هم نسل خود و همچنین با جنس مخالفشان ارتباطی عاقلانه و صحیح برقرار کند.
این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه ارتباط موثر یکی از مهارت های مهم در زندگی است، افزود: با ایجاد شکاف بین نسلی این مهارت کسب نمی شود که موجب اختلافات و در گیری های شدید بین فرزند و والدین به خصوص مادر می شود  به طوری که دیگر مادر نمی تواند شیوه های تربیتی را به درستی القا کند و در نهایت فرزند از خانواده کتاره گیری می کند.
وی این موضوع را آسیب زا ترین پیامد استفاده از شبکه های ماهواره ای دانست و بیان کرد: در ادامه فرزندان تعاملات خود و خانواده و حتی دوستانشان را در اولویت دوم قرار می دهند که این موجب بروز فاصله روانی بین فرزندان و والدین به ویژه مادران می شود.

مخاطره سلامت جسمانی با تماشای برنامه های ماهواره/اختلال بینایی ره آورد ماهواره برای کودکان

وی این اتلاف وقت و میخکوب شدن را موجب عمل نکردن افراد به برنامه های روزانه و کاهش فعالیت بدنی آنها دانست و گفت: تهدید سلامت جسمانی یکی از این پیامدهای منفی است به طوری که تماشای مفرط برنامه های ماهواره ای علاوه بر سکون و بی حرکتی در بینندگان موجب می شود تا مخاطب توان تمرکز دیداری نداشته باشند و متاسفانه زمینه های دیداری و در خطر افتادن سلامت جسمی شان همچون زمینه های سردرد شدید، اختلالات خواب و مشکلات روانشناختی را به همراه داشته باشد.
حجت الاسلام  منصوری اعلام کرد: تماشای مفرط برنامه های ماهواره ای موجب می شود تا کودکان قبل از اینکه به سن هفت سالگی و مدرسه برسند به اختلال در دید و دشواری در تمرکز چشمها دچار شوند که باعث اختلال در یادگیری اعداد و نوشتار از جمله دروس املا و دیکته می شود چراکه تمرکز چشمانشان در تماشای شبکه های ماهواره ای کاهش یافته و سیگنالها و اثرات منفی این برنامه ها و نیز صفحه تلوزیون به چشم بر می گردد.
وی یادآوری گذر زمان را یکی از راه های مقابله با این اثرات دانست و گفت: کودکان در این سنین زمان را به خوبی نمی شناسند لذا والدین باید با ورود خروج مادر از کاری به کار دیگر و تعریف کردن اوقات قبل از خواب و بعد از خواب، بعد از ناهار و سایر اوقات گذر زمان را به فرزندان یادآوری کنند و حتی دیدن شبکه های تلوزیونی را مشروط به زمانهای خاص کنند.

نبض زندگی با نبض ماهواره می زند!

  منصوری عنوان کرد: به دلیل اینکه برنامه های ماهواره ای جذابیت زیادی دارند سعی بر میخکوب کردن مخاطب دارند تا جایی که گاهی افراد و خصوصا کودکان تا ساعت ها وقت خود را صرف تماشای این برنامه ها می کنند و در نهایت موجب وابستگی شدید و اتلاف وقت می شود.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: متأسفانه مشاهده می شود کودک و نوجوان به قدری مجذوب این برنامه های می شوند که از آنها الگو گرفته و خود را در چارچوب فیلم ها و کارتون ها قرار می دهندکه این مسئله نه تنها کودکان و نوجوانان را بلکه افراد بزرگسال را نیز در گیر کرده است. تاجایی که نبض زندگیشان را با نبض ماهواره گره زده اند.

الگو محوری جایگزین آموزه های غلط ماهواره شود

این مقام مسئول یکی از راهکارهای رفع این معضل را  از بیانات امیر المومنین(ع) برداشت کرد و گفت:استفاده از الگوهای مثبت در خانواده بسیار سفارش شده است متاسفانه بارها پیش آمده است که فرزندان در منزل به حدی مشغول تماشای برنامه های ماهواره ای هستند که عملا حضور سایر اعضای خانواده به ویژه مادر را متوجه نمی شوند.
وی با اشاره به اینکه یکی از شیوه های تربیتی موثر که می تواند جایگزین آموزه های غلط ماهواره شود روش الگو محوری است، افزود:  روش های تربیتی پدران و مادران در تربیت فرزندان دو و نیم ساله و کمتر، مشترک و مستقل از جنیست است. تا جایی که فرزندان تا ۲۷ الی ۲۸ ماهگی تابع الگوهای مادرانه هستند. که مشاهده می کنیم بعضا پسر بچه ها روسری مادر را به سر می کند.
حجت الاسلام  منصوری بیان کرد: شیوه الگومحوری را در سفارشات امام علی(ع) به فرزند بزرگوارشان امام حسن(ع) مشاهده می کنیم تا جایی که ایشان به شجاعتی که امام حسن از حضرت زهرا(س) الگوگیری کرده بود اشاره می کند در این راستا مادران می توانند برخی از الگوهای رفتاری همچون شجاعت مادرانه، عفت پاکدامنی و خدمت به بزرگان را به فرزندان خود انتقال دهند.
وی افزود: این رفتارها ابتدا از مادران منتقل می شود در این صورت این فرزند در جامعه پذبر کردن این صفات تلاش می کند و در سنین بزرگسالی به ترویج این افکار در جامعه مبادرت می ورزد.

 

فطرت محوری عامل دیگری در تربیت فرزندان

این مشاور مسائل خانواده ، شیوه فطرت محوری را یکی دیگر از عوامل تربیت صحیح عنوان و تأکید کرد: از روشهایی استفاده کنیم که به فطرت افراد تکیه می کند. رسول اکرم در این زمینه فرمودند فطرت شاکله وجودی انسانهاست که ریشه در عبودیت و ربوبیت خداوند دارد. این را باید در زندگی فرزندانمان به عنوان شیوه های تربیتی نهادینه کنیم.

 

 

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات