top
چگونه می توان رعایت بهداشت مدرسه را در دانش آموزان تقویت کرد؟

چگونه می توان رعایت بهداشت مدرسه را در دانش آموزان تقویت کرد؟

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: تعلیم و تربیت در شرایط ایمن و بهداشتی موجب افزایش تمرکز ،اشتیاق و دقت در یادگیری می شود لذا دانش بهداشتی باید از آوان کودکی آموخته شود.در این راستا هر کونه اقدام به منظور تامین سلامت جسمی ،روانی ،اجتماعی دانش آموزان از جمله وظایف وزارت آموزش و پرورش می باشد.

چگونه می توان رعایت بهداشت مدرسه را در دانش آموزان تقویت کرد؟
تعلیم و تربیت در شرایط ایمن و بهداشتی موجب افزایش تمرکز ،اشتیاق و دقت در یادگیری می شود لذا دانش بهداشتی باید از آوان کودکی آموخته شود.در این راستا هر کونه اقدام به منظور تامین سلامت جسمی ،روانی ،اجتماعی دانش آموزان از جمله وظایف وزارت آموزش و پرورش می باشد.
روش بررسی:این پژوهش یک یررسی مشاهده ای است که در مدرسه راهنمای توحید واقع در کوی امیر منطقه تبادکان انجام شده است.دادها از طریق مصاحبه با مدیر مدرسه و مشاهده مستقیم توسط پژخشگر جمع اوری شده است
 
یاقته ها: بعداز تشکیل کلاس های آموزش خانواده بهداشت فردی دانش آموزان بهتر شده  و دانش آموزان با خواندن پمفلت ها بهداشتی بیشتر از خودشان مراقبت کردند.
نتیجه:نتایج این بررسی نشان داد که خانواده ها اطلاعات دقیقی از بهداشت ندارندو همچنین دانش آموزان با تشویق بهتر به رعایت بهداشت عمل می کنند.
مقدمه:یکی از مهمترین راه های ارتقا بهداشت و سلامت دانش آموزان اجرای پروژه های مختلف آموزشی بهداشت با تکیه بر مشارکت فعال آنان در فعالیت های مختلف بهداشتی است از سوی دیگر تحقق هدفهای بهداشت مدارس مستلزم دخالت ،مشارکت و همسویی خانه ،مدرسه، مراکز بهداشتی – درمانی و جامعه است.
 
در عصر کنونی یا عصر اطلاعات و ارتباطات ،دانستنی ها و اطلاعات بهداشتی می توانند نقش مهمی در پیشرفت کشور داشته و موجب کاهش فاصله تکنولوژی ما با سایر کشور های توسعه یافته شود.
ارتقای سطح آگاهی بهداشتی ، نقش مهم در تغییر بینش و عملکرد افراد جامعه دارد لذا هر گونه  سرمایه گذاری در این زمینه تاثیر چشمگیری در آهنگ رشد و پیشرفت جامعه خواهد داشت.
 توصیف وضعیت موجود:
 
این جانب محمد پشوه تن کارمند رسمی آموزش و پرورش منطقه تبادکان دبیر حرفه فن دارای مدرک کاردانی در رشته حرفه وفن و مشغول به تحصیل در کارشناسی حرفه و فن در دانشگاه تربیت معلم ثامن الحجج مشهد می باشم. درسال 1371 در تربیت معلم شهید بهشتی مشهد قبول شده و در سال 1373 در آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشغول به تدریس شدم به مدت 5سال در روستار نوچاه تدریس میکردم و بعد از آن به مدت 7سال در خواجه رییع در مدرسه راهنمایی شریف و سیمان شرق مشغول به کار بودم . البته در مدرسه سیمان شرق معاون بودم بعد از آن به مدرسه راهنمایی توحید واقع در کوی امیر آمده به مدت 4 سال معاون بودم و اکنون به علت ورود به دانشگاه مشغول تدریس درس حرفه و فن در همین مدرسه می باشم.
 این مدرسه دارای 7 کلاس (3 کلاس دوم و 4 کلاس سوم) می باشد -. البته تا سال قبل 12 کلاس داشت که به علل مختلف فعلا مختلف 5 کلاس آن حذف شده است.
آموزشگاه دارای حیاطی نسبتا بزرگ  و کلاس هایی که به استاندارد نزدیک است می باشد.  در گوشه و کنار حیاط آموزشگاه چندین سطل آشغال کوچک و بزرگ قرار دارد . در کلاس ها سطل های آشغال که پلاستیک زباله در آن ها قرار دارد موجوداست.
  در ساعت اول که وارد حیاط مدرسه و کلاس ها می شود همه تمیز هستند و کوچکترین زباله ایی دیده نمی شود. ولی در ساعات دیگر در گوشه و کنار حیاط و حتی در راه پله و کلاس زباله های دیده می شود . خصوصا در روزی که بین دانش آموزان شیرتوزیع می شود حتی در خیابان های اطراف مدرسه می توان لیوان خالی شیر را مشاهده کرد.این امر هر روز اتفاق می افتاد.
 در کلاس دانش آموزان توجه به پاکیزگی کلاس ندارند و باقیمانده چاشتی را که باخود آورده اند در جامیز می گذارند.در هر کلاس بطور متوسط 5 مورد درهرروز دیده شده است.
 دانش آموزان بهداشت فردی را رعایت نمی کنند مثلا 20درصد داری ناخن بلند هستند 15درصد هر 2یا 3 هفته به  حمام می روند تا جای که در سر کلاس بوی بد بدنشان فضای کلاس را پر می کند.
یافته های بالا که در چهار هفته جمع آوری شده است در جدول یک به صورت درصد آمده است
                                                          جدول یک
هفته چهارم
هفته سوم
هفته دوم
هفته اول
 
18%
24%
22%
20%
ناخن بلند
13%
14%
18%
16%
نظافت شخصی
23%
27%
20%
25%
باقیمانده چاشت در جامیز
 
 
اهمیت وضرورت تحقیق
 
 مدرسه موقعیت اجتماعی خاصی است که آموزش و رشد شخصیت کودکان امروز که جامعه‌ساز فردا هستند، روش‌های صحیح آموزشی، فضای فیزیکی مطلوب و محیط مساعد روانی در آن پایه‌گذاری و اداره می‌شود. یکی از مهم‌ترین، اساسی‌ترین و تاثیرگذارترین مسایل بهداشتی مدرسه، رعایت بهداشت محیط در مدرسه است. از سوی دیگر، مدرسه، خانه وسیعی است که تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان، ساعات فراوانی از عمر گرانبهای خویش را در آن سپری می کنند. این خانه مقدس باید دوست‌داشتنی باشد تا دانش‌آموزان با اشتیاق و علاقه به آن پا نهند و با نشاط و شادابی به فراگیری علم و معرفت بپردازند. مدرسه زیبا و جذاب و بهداشتی زمینه را برای یادگیری علوم و فنون فراهم آورده و شکوفایی استعدادها را تسهیل می‌کند و مدرسه غیربهداشتی و نامناسب شوق و اشتیاق برای فراگیری را به حداقل رسانده و امکان پویایی و بالندگی را کاهش می‌دهد. در مدارسی که فضای نامطلوب مدرسه، خستگی، بی‌نظمی و آلودگی و بی‌تحرکی را القا می‌کند، تحقق اهداف و برنامه‌های تربیتی و آموزشی با مشکل جدی رو به روست                    
 تعریف واژگان(1)
 
چگونه
·   ( ادات استفهام ) از چه نوع در چه وضع ?
توان
·  نیرو, قوت, زور, طاقت, قوه
رعایت
·  چرانیدن, به‌اموررعایاوکشوررسیدگی‌کردن
بهداشت
·  نیکونگه‌داشته‌شده, نگاهداری‌تندرستی
·  ( اسم ) نگاهداشتن تندرستی حفظ صحت حفظ الصحه .
محیط
( اسم ) احاطه کننده در برگیرنده
مدرسه
·  جای درس خواندن, محل درس دادن, آموزشگاه, مدارس جمع
 
·  ( صفت ) 1 - آنکه علم بیاموزد . 2 - شاگردی دبیرستان 
دانش آموزان مدرسه راهنمایی توحید در سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱، واقع در شهر مشهد ، کوی امیر المومنین
تقویت کردن
·  نیرومند کردن نیرو دادن قوه دادن
مشاهدات(شواهدیک):
 
در اول هر هفته مشاهده کردم که حدود ۲۰درصد از دانش آموزان ناخن بلند دارند این مشاهده درهر ماه صورت پذیرفته است.
در آخر هر هفته مشاهده می شود که ظاهر دانش آموزان بسیار کثیف شده است که در روز چهار شنبه توسط معاونین محترم تذکر داده می شود که در پایان هفته حتما به حماام بروند
هر روز در پایان کلاس ها مشاهده می شود که دانش آموزان کاغذ باطله ها را در زیر میز میریزند
در پایان هر زنگ تفریح مشاهده می شود که  دانش آموزان باقیمانده چاشت خود را در حیاط مدرسه میریزند
مدیریت آموزشگاه آقای حسینی  نظر خود را درباره نظافت و بهداشت دانش آموزان و آموزشگاه چنین می گویند:
عدم توجه واهمیت  لازم اولیاء در نوع تربیت فرزندانشان در مورد نظافت شخصی و عمومی در منزل که این خود باعث نوع رفتار در اجتماع می شود. با توجه به این که تربیت از خانواده آغاز می شود و اکثر آموزش های فردی و اجتماعی از خانواده آغاز می شود لذا نوع تربیت فرزندان و نوع آموزش و الگو بودن رفتاری خود فرزندان در منزل باعث شکل گیری شخصیت و رفتارهای آنان در آینده خواهد شد
دیگر این که آموزشگاه با داشتن 400دانش آموز  فقط یک مستخدم دارد که همان شخص نیزسرایدار می باشد و تمام کارها به عهده همین یک نفر است در صورتی که در سالهای گذشته برای هر 200 دانش آموز یک مستخدم در آموزشگاه مشغول به کار بوده است
اقای ابراهیمی سایدار و مستخدم آموزشگاه می گوید از روزی که من به عنوان سرایدار و مستخدم در مدرسه راهنمایی مشغول به کار شدم تنها بوده و هر چه به دانش آموزان تذکر دادم ولی آن ها رعایت نکردند و همچنین هرچه معاونین به دانش آموزان  تذکر می دهندکه نظافت را در حیاط آموزشگاه ویا در کلاس  رعایت نمی کنند  ومن به تنهایی نمی توتنم 11 کلاس و حیاط نسبتا بزرگ را هر روز تمیز کنم
امیر حسن.....دانش آموز کلاس دوم در جواب سوال که چرا آشغال خوارکی خود را در حیاط می ریرد ؟ می گوید مدرسه مستخدم دارد و کار او چیست باید او زباله را جمع آوری کند.
مهدی....... دانش آموز کلاس دوم در جواب سوال که چرا ناخن بلند دارد؟ می گوید :یادم رفته که ناخن هایم را کوتاه کنم و روز بعد که مجددا از او سوال می شود دوباره همان جواب را تکرار می کند
عارف ........... دانش آموز کلاس سوم در جواب سوال که چرا باقیمانده چاشت خود را در جامیز می گذاری ؟ می گوید اگر باقیمانده نان و پنیر خود را به خانه ببرم مادرم دعوایم می کند . و در جواب سوال که چرا باقیمانده مواد غذایی را در سطل نان خشکی که در حیاط مدرسه تعبیه شده است نمی ریزد؟ می گوید :ساندویچ خود را در سر کلاس خورده و حوصله نداشته است.
یافته های علمی
 
تعریف بهداشت مدارس
طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت،بهداشت مدارس عبارتست از مجموعه اقداماتی که به منظور تشخیص،تامین و ارتقاء سلامت جسمی ،روانی،اجتماعیو معنوی دانش آموزان و آن دسته از کارکنانی که به نحوی در ارتباط با دانش آموزان قرار دارند به اجرا در می آید.   (2)
تاریخچه بهداشت مدارس در کشورهای مختلف
 
توجه به اهمیت و پرورش بهداشت مدارس در کشورهای مختلف جهان همزمان نبوده است و از نظر تاریخی کیفیت عمل و برنامه ریزی و فعالیت های بهداشت مدارس در کشورهای مختلف متفاوت می‌باشد. شاید اولین اقدام در زمینه بهداشت مدارس مربوط به کشور فرانسه باشد، این کشور همراه طرح آموزش علمی خود در سال 1793 میلادی ماده ای را در رابطه با بهداشت مدارس و انتخاب یک نفر پزشک به عنوان مسئول بهداشت مدارس به تصویب رساند (3)
در ایالات متحده آمریکا ویلیام الکوت اولین اقدام در زمینه بهداشت مدرسه را در سال 1837 و در باره نحوه ساختمان و محیط مدرسه  آغاز نمود(4)
در انگلستان آغازکار بهداشت مدارس از سال 1907 و تحت نظارت ادارات آموزش محلی درآمد، در سال 1919 ریاست پزشکان وزرات بهداری با حفظ  سمت به ریاست بهداشت مدارس نیز مصوب شد و در بیشتر مدارس محل خاصی هم برای کادر بهداشتی در نظر گرفته شد (5)
تاریخچه بهداشت مدارس و تحولات سازمانی آن در ایران
 
در سال 1290 شمسی مدارس جدید در ایران تاسیس گردید در سال 1293 هیاتی از پزشکان ایرانی و اروپایی مقیم تهران تشکیلاتی به نام مجلس حفظ‌الصحه برای مراقبت بهداشت عمومی بوجود آوردند. در اواخر همین سال دکتر علی اکبر خان (اعتمادالسلطنه) به سمت مفتش صحی مدارس منصوب شد
در سال 1314 سازمانی بنام "صحیه مدارس" در وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه آنزمان بوجود آمد. این اداره در سال 1318 ضمیمه دانشکده پزشکی تهران گردید. آیین نامه بهداری مدارس در سال 1315 در دو فصل و بیست و یک ماده تصویب گردید. در سال 1320 دو باره به عنوان دفتر کل بهداری آموزشگاه ها به تشکیلات وزارت معارف پیوست و پس از آن به اداره کل بهداری آموزشگاه ها تغییر نام داد
در سال 1326 صحیه مدارس، مجددا ضمیمه وزارت فرهنگ شد. در سال 1348 سازمان اداره بهداری آموزشگاه های کل کشور به اداره کل بهداری آموزشگاه های کشور تغییر نام یافت و در سال 1350 به منظور تربیت نیروی انسانی برای اولین بار دوره دو ساله آموزش مراقبین بهداشت برقرار گردید. در اسفند ماه سال 1375 اداره کل بهداری آموزشگاه ها با تغییر نام به اداره کل بهداشت مدارس، از وزارت آموزش و پرورش جدا و ضمیمه وزارت بهداری شد. پس از مدتی این اداره کل منحل و بهداشت مدارس بخشی از فعالیت های اداره کل بهداشت خانواده را تشکیل داد. در سال 1373 بعد از انتقال مراقبین بهداشت به آموزش و پرورش، بهداشت مدارس از اداره کل بهداشت خانواده منتزع گردید و به صورت اداره مستقل در وزارت بهداشت و درمان فعالیت نمود. در سال 1379 با تصمیم معاون بهداشتی وقت بهداشت مدارس ضمیمه دفتر بهداشت دهان و دندان گردید. در حال حاضر با تصویب ساختار تشکیلاتی جدید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وظیفه بهداشت مدارس قانونا به عهده دفتر سلامت جوانان و مدارس می‌باشد(6)
 
پیشنه تحقیق:
 
طبق بررسی این جانب و جستجو در اینترنت ۲مقاله که تاحدودی به پژوهش من نزدیک تر بود به شرح زیر پیدا کردم
1- بررسی وضعیت شاخص های بهداشت محیط مدارس ابتدایی ناحیه یک ساری در سال ۱۳۸۷
 
نویسندگان: محمد علی ززولی ، ماهره عبدی، اسماعیل قهرمانی  ، مهدی قربانیان اله آباد
چکیده مقاله:
زمینه و هدف: مدرسه به عنوان مکانی مطمئن برای پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان قلمداد می شود و در فراهم آوردن زندگی سالم و نشاط انگیز و تربیت افراد با رفتار سالم، نقش بسیار سازنده ای را ایفا می کند. لذا هدف از این مطالعه بررسی شرایط بهداشتی و محیطی در مدارس ابتدایی ناحیه یک ساری است.    
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است. در این مطالعه 45 مدرسه ابتدایی دولتی و غیرانتفاعی مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها در این بررسی پرسشنامه بوده است. داده ها از طریق مصاحبه با مدیر مدرسه و مشاهده مستقیم توسط پژوهشگر جمع آوری شد و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده ازنرم افزار Excel و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 
یافته ها: نتایج این بررسی نشان داد که مدارس مورد مطالعه دچار کمبود وسعت فضای آموزشی متناسب با تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل اند و تنها وسعت 6/6 درصد مدارس نزدیک به استاندارد است. تنها در 6/35 درصد مدارس بین آبخوری و دستشویی تفاوت قایل شده‌اند. نتایج آزمون آماری کای دو نشان داد که در محدوده مورد مطالعه این تحقیق نوع مدرسه از نظر دولتی و غیر انتفاعی بودن تاثیری در استاندارد بودن توالت ‌ها (35/0 = P)، دستشویی ‌ها (06/0 = P ) و آبخوری ‌های مدارس (77/0 = P ) ندارد. همچنین در 32 درصد مدارس زاویه تابش نور صحیح است(7)
 
نتیجه گیری مطالب علمی 1:مهم ترین نکته در این تحقیق عدم رعایت شاخص های بهداشت محیط به دلیل ناآگاهی یا کم توجهی مدیران یا افراد مسئول به استانداردهاست و تنها نیاز به وجود مدرسه از جنبه کمی آن مورد توجه قرار گرفته و مسایل کیفی در این خصوص مد نظر نبود
 
 
2- مقایسه وضعیت بهداشت محیط مدارس ابتدایی دولتی نواحی مختلف شهر اصفهان در سال 1387-1386
آسیه پیرزاده, غلامرضا شریفی‌راد, محمد علی عروجی, Asieh Pirzadeh, Gholamreza Sharifirad, Mohammad Ali Oruji
 
چکیده
مقدمه: دانش آموزان حداقل 20 درصد از اوقات خویش را در مدرسه سپری می‌کنند. آموزش و رشد شخصیت آنان به روش‌های آموزشی صحیح و مناسب، فضای فیزیکی مطلوب و محیط روانی مساعد بستگی دارد. دانش آموزان از سرمایه‌های عمده انسانی هر جامعه محسوب می‌گردند. توجه به سلامت و ارتقای بهداشت محیط تحصیلی آنان نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده قلمداد می‌گردد.
 
روش‌ها: این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شد. تعداد نمونه‌های مورد مطالعه، 77 مدرسه ابتدایی دولتی در شهر اصفهان بود که به صورت تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، فرم ارزیابی بهداشت محیط مدارس بود. این فرم از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول شامل مشخصات عمومی مدارس و قسمت دوم شامل آیتم‌هایی است که مطلوب بودن قسمت‌های مختلف مدرسه را مورد بررسی قرار می‌دهد. فرم‌های مذکور با مراجعه کارشناس بهداشت عمومی به مدارس، مشاهده و مصاحبه با مدیر مدارس و در مدت 3 ماه تکمیل گردید و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، در نواحی مختلف مقایسه به عمل آمد.
 
یافته‌ها: 6/76 درصد از مدارس، دارای وضعیت مطابق با استاندارد و 5/80 درصد از کلاس‌های مدارس دارای وضعیت مطلوب بودند. از نظر وضعیت استانداردهای ساختمانی و کلاس درس در نواحی مختلف، اختلاف معنی‌داری وجود نداشت. وضعیت سرویس‌های بهداشتی (توالت و دستشویی) و آبخوری‌های مدارس در حد مطلوبی بود و اختلاف معنی‌داری از این نظر در بین نواحی وجود نداشت. اما با این حال، ناحیه 1 وضعیت نا‌مطلوب‌تری داشت. 79 درصد از مدارس دارای وضعیت مطلوب از نظر جمع‌آوری و دفع زباله و 49 درصد از مدارس دارای بوفه‌های بهداشتی و مطابق استاندارد بودند. ولی بین نواحی از این دو نظر اختلاف معنی‌داری وجود نداشت.(8)
 
نتیجه گیری مطالب علمی 2: به نظر می‌رسد که وضعیت بهداشت محیط مدارس ابتدایی شهر اصفهان به صورت تقریبی در حد مطلوب بوده، اما باید نسبت به بهبود بوفه‌های بهداشتی اقدام گردد که این امر مستلزم توجه بیشتر مسؤولین محترم آموزش و پرورش، متولیان محترم بهداشت و درمان و اختصاص بودجه مناسب جهت حل مشکلات بهداشتی مدارس می‌باشد.
 
تجزیه و تحلیل پیشینه تحقیقات
 
بررسی وضعیت شاخص بهداشت محط مدارس ابتدای ناحیه یک ساری در این پژهش که یک مطالعه توصیفی بوده 45 مدرسه دولتی وغیر ادولتی در ساری مورد بررسی قرار گرفته است این بررسی نشان داده است که تنها 6/6 درصد مدارس فضای آموزشی متناسب با تعداد دانش آموزان دارندو توالت ها و دستشویی ها و آبخوری ها استاندار نیستند.
در تحقیق بعدی که در بین 77مدرسه دولتی در اصفهان انجام شده است نشان می دهد 7+ درصد ز مدارس دارای وضعیت مطلوب از نظر جمع آوری و دفع زباله و 49 درصد از مدارس دارای بوفه های استاندار هستند و 6/76 درصد از مدارس دارای وضعیت مطابق با استاندارد بودند.
ارایه راه حل جدید موقت
 
مدیر آموزشگاه کلاس  های برای خانواده ها بگذارد و به والدین آموز های کافی را در باره بهداشت بدهد.
در حیاط آموزشگاه و راه روها وتابلو اعلانات مطالبی درباره بهداشت و نظافت نوشته شود.
در ابتدای هر هفته مامور بهداشت دانش آموزان را زیر نظر داشته باشد و دانش آموزانی که ناخن بلند دارند یا ظاهری کثیف دارند را به مسوول مربوطه معرفی کند
مدیر محترم از اداره تقاضای یک مستخدم دیگر نماید تا با کمک آن بتواند مشکلات نظافتی آموزشگاه را به نحو مطلوب انجام بدهد.
شیوهای اجرای راه حل جدید
 
1- بعد از مشاهدات  مدریت آموزشگاه و راهنمایی های این جانب با تشکیل کلاس های خانواده موافقت نمودند و با دعوت از یک مدرس مجرب در زمینه بهداشت فردی و محیط  و دعوت از اولیا دانش آموازان  که دارای بیشترین مشکل بودند این کلاس ها در ۵ جلسه تشکیل شد و تذکرات لازم و آموزشهای مربوطه به اولیا داده شد.
2- با کمک چند دانش آموزن خوب چندین روزنامه دیواری درست شد و در تابلو اعلانات نصب گردید و تراکتها ی مربوط به بهداشت از خانه بهداشت در نزدیکی مدرسه دریافت شد و به تمامی دانش آموزان داده شد.
3- در روی دیوار آموزشگاه چند طرح زیبا که دانش آموزان درحال انداختن زباله های خود در سطل آشغال هستندو چند نفر در حال جمع کردن آشغالها بودند کشیده شد
4- البته اداره با درخواست مدیر آموزشگاه با فرستادن یک مستخدم دیگر به دلایل مختلف  موافق نکرد.
5- در پایان هر روز قرار شد که کلاسها توسط مستخدم بازدید شود تاهر کلاسی که از بقیه کلاس ها تمیزتر است امتیاز داده شود و هر کلاس که امتیاز آن به 100 رسید یک نمره به انظباط همه دانش آموزان اضافه گردد.
مشاهدات ۲
 
بعد از تشکیل کلاس های آموزش خانواده با موضوع بهداشت مدارس مشاهده گردید که تعداد خانواده هایی که به بهداشت فردی دانش آموزشان اهمیت بیشتر می دادند روبه افزایش گذاشت بطوری که با مشاهد ناخن دانش آموزان در اول هر هفته تعداد ی که دارای ناخن بلند بودند کاهش چشمگیر پیدا کرده بود. که طبق مشاهدات اینجانب از 20درصد به 10درصد رسیده بود.
با توزیع پمفلتهای آموزشی و بهداشتی در بین دانش آموزان آمار ماهانه بیماری سرما خوردگی نیز کاهش پیدا کرد. از 40مورد در ماه به 25مورد کاهش یافت.
بعد از گذشت یک ماه از  تصاویری که در حیاط مدرسه کشیده شده بود و روزنامه های دیواری که در تابلو اعلانات نصب گردیده بود از دانش آموزان سوال شد که تاثیر این پیام ها چه بوده است قابل توجه بود  که اکثر سوال شوندگان به تصاویر و نوشته ها توجه نکرده بودند
بعد از اختصاص نمره انضباط به کلاس های تمیز مشاهده شده که اشغالها در سطل زباله قرار داشت و باقیمانده چاشت در ظرف مخصوص خود قرار میگرفت و نظافت عمومی کلاسها خیلی بهتر شده بود.اگر دانشآموزی موارد ذکر شده را رعایت نمیکرد مورد بازخواست دیگر دانش آموزان قرار می گرفت .
بعد از یک ماه کنترل کلاس ها مشاهده شد باقیمانده چاشت در جامیز از 5 مورد به 2مورد در روز کاهش پیدا کرد.
مشاهادات بالا در طی چهار هفته بدست آمده که در جدول 2 بو طور کامل نوشته شده اشت
                                           
                                                           جدول 2
هفته چهارم
هفته سوم
هفته دوم
هفته اول
 
10%
12%
18%
20%
ناخن بلند
5%
7%
12%
15%
نظافت شخصی
2%
5%
10%
25%
باقیمانده چاشت در جامیز
 
تفسیر و تحلیل
 
تفیسر و تحلیل مشاهدات بالا این طور می گوید که افزایش آگاهی اولیاء درباره بهداشت فردی  نقش موثری در آموزش بهداشت فردی دانش آموزان دارد.
با تشویق و تقویت مثبت دانش آموزان آن ها را سریعتر می توان به حفظ نظافت الزام کرد تا نسب به تنبه و تذکر.
پیام های دیواری تاثیر چندانی در آموزش دانش آموزان ندارد.
آگاهی از عواقب عدم رعایت بهداشت که با توزیع پمفلت ها بین دانش آموزان ایجاد شده بود در رعایت جدی بهداشت موثر بود
نتیجه گیری
 
الزام در تشکیل  کلاس های آموزش خانواده با موضوعات بهداشتی در هر سال تحصیلی
همکاری بین مدرسه با نزدیک ترین واحد بهداشت جهت توزیع اقلام بهداشتی و آموزشی
توجه و دقت معاونین و دبیران به حفظ نظافت فردی و محیطی
 
منابع
 
(1)http://www.farsilookup.com
(2) Creswell. W.H, Newman. M. Anderson. C. L, School Health  Practice 10th Edition, Toronto, Santa Clara, 1995
(3)Journal of School Health. International School Health Programs. December 1998, Vol. 60, NO. 10. 483
(4)School healthin Amerca association.Chris.Y.Lovato.5thEdition1989
نوری، محمد رضا. بهداشت مدارس، چاپ اول، بهار 1373، انتشارات واقفی(5)
 


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات