top
چالش خانواده های امروزی

چالش خانواده های امروزی

چالش خانواده های امروزی

جریان ارتباط گیری با فرزندان باید متناسب با شرایط سنی آنان صورت پذیرد، مثلا در سنین خردسالی این ارتباط در قالب توجه، همبازی شدن و پاسخگویی والدین به سوالات مکرر کودکان صورت می گیرد و...

« امنیت» و « توجه » که نیاز اساسی فرزندان ( بویژه در دوران کودکی ) بشمار میرود تنها از طریق ارتباط مداوم آنان با والدین تامین خواهد شد.

 دکتر اصغری نکاح در دومین همایش مهارتهای تربیت فرزندکه  به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد ضمن اشاره به کاهش سطح روابط والدین و فرزندان در خانواده ها اظهار داشت: فقر ارتباطی؛ مهمترین چالش خانواده ها‌ی امروز به شمار می رود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و کارشناس روانشناسی و تربیت کودک، موضوع « خانواده و ارتباط با فرزندان» را در دو بخش ارتباط والدین با یکدیگر و ارتباط آنان با فرزندان تشریح کرد.

وی در بخش نخست، به ضرورت اصلاح و تقویت روابط والدین اشاره کرد و گفت: وجود روابط گرم در بین همسران فراهم کننده امنیت روانی فرزندان و بهبود فرایند رشد آنان در تمامی ابعاد خواهد بود.

دکتر اصغری نکاح افزود: آنچه بیش از همه زمینه ساز چالش های جدی در بین همسران می شود، نبود ارتباط کافی و موثر در بین آنهاست؛ ارتباطی که ضمن دادو ستد کلامی، حس تعلق و وابستگی را در آنان برانگیخته و موانع شناختی را در سطوح اولیه برطرف سازد.

وی همچنین، به اهمیت خانواده  و ارتباط افراد در آن، از منظر قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در آیات الهی همسر و فرزندان به عنوان هبه معرفی شده اند که در صورت همسو شدن نگاه ما با این دیدگاه تحول عمیقی در روابط ما با آنان رخ خواهد داد.

دکتر اصغری نکاح اضافه کرد:  در آیه 21 سوره مبارکه روم ( وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها... ) نیز مشاهده می کنیم که خداوند متعال هدف از آفرینش زن و مرد در کنار یکدیگر را رسیدن آنان به آرامش عنوان  می کند، حال آنکه بسیاری از همسران علیرغم بودن در کنار هم از آرامش لازم برخوردار نیستند که این امر ناشی از فقدان ارتباط کافی و موثر در بین آنان است.

این کارشناس روانشناسی در خصوص رابطه والدین با فرزندان نیز گفت: جریان ارتباط گیری با فرزندان باید متناسب با شرایط سنی آنان صورت پذیرد، مثلا در سنین خردسالی این ارتباط در قالب توجه، همبازی شدن و پاسخگویی والدین به سوالات مکرر کودکان صورت می گیرد و در سنین نوجوانی که حس استقلال طلبی و هویت خواهی فرزندان پدیدار می شود، فرایند ارتباط نیز باید به نحوی ملایم تر و در قالب پذیرش و احترام به نظرات آنان صورت پذیرد.

وی در جمع بندی سخنان خود، نقش بنیانی والدین در پایه ریزی آینده فرزندان را یادآور شد و گفت: از آنجا که هر گونه آسیبی در روابط والدین تاثیرمستقیم بر آینده فرزندان خواهد داشت، لازم است  موانع ارتباطی در کوتاه ترین زمان ممکن شناسایی و مرتفع گردد که البته این امر می تواند توسط خود آنها و یا مشاوری معتمد صورت پذیرد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات