top
آیا پسر و دختر فرق دارند؟

آیا پسر و دختر فرق دارند؟

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: على رغم عادت دیرینه جاهلى در مورد تبعیض بین دختران و پسران در بین خانواده‏ها، اسلام به حقوق انسانى و اجتماعى هرکدام، اشاره کرده و با این سنت زشت و ناپسند مبارزه کرده است.

آیا پسر و دختر فرق دارند؟

تبعیض ممنوع‏

ما باید با دیگران آنچنان رفتار نماییم که انتظار داریم مردم با ما برخورد نمایند. اگر ما از دیگران انتظار داریم در برخورد خود بین ما و اشخاص دیگر تبعیض قائل نشوند و فرق نگذارند، ما نیز در طرز رفتارمان باید تبعیض قائل نشویم. چرا که تبعیض و فرق گذاشتن‏هاى غیر منطقى و غیر عاقلانه و غیر عادلانه در همه موارد و همه‏جا از بدترین و تلخ‏ترین خاطره‏هاى زندگى انسان به شمار مى‏رود. که شاید انسان تا زنده است فراموش نکند.
اگر انسان ببیند یک معلم، مدیر، استاد، برادر، خواهر و سایر فامیل یا کلیه کسانى که انسان با آنها برخورد دارد، طرز رفتار تبعیض‏آمیز است، شدیدترین ضربه روحى به انسان وارد مى‏شود که در تمام مراحل زندگى تأثیر منفى خود را مى‏گذارد و دود این ناهنجارى روحى به چشم دیگران هم خواهد رفت و از طرف چون روح بچه‏ها و کودکان لطیف‏تر و تأثیرپذیرتر و شکننده‏تر مى‏باشد، لذا اگر این فرق گذاشت‏نها در مورد کودکان اِعمال شود، بسیار اثر نامطلوبى در روحیه و رفتار آنها خواهد گذاشت و عقده‏اى به بار خواهد آمد. و بدتر و شدیدتر از همه اینها وقتى است که این تبعیض و فرق گذاشتن از طرف پدر و مادر نسبت به فرزند اعمال شود که اثر منفى آن به مراتب بیشتر از رفتار تبعیض‏آمیز سایرین است. همچنین این یک مسأله عقلى است که پدر و مادر به طریق اولى‏ نباید بین فرزندان خود فرق بگذارند، زیرا اولین مدرسه تربیت و انسان‏سازى کانون خانواده است که معلم و استاد این کانون، پدر و مادر مى‏باشند لذا در اسلام هم روى این مسأله تأکید زیادى شده و با کسانى که رفتار تبعیض‏آمیز داشته‏اند، عملاً برخورد شده است. چنانکه در حدیثى مى‏خوانیم:
روزى رسول خداصلى الله علیه وآله مردى را دیدند که آن مرد دو فرزندش در کنار خود داشت یکى را بوسید بدون آنکه آن دیگرى را نیز ببوسد، پیامبر فرمود: چرا بین فرزندانت فرق گذاشتى؟(1).

آیا پسر و دختر فرق دارند؟

اگر فرق گذاشتن میان فرزندان بد است، باید بدانیم که بدتر از آن این است که انسان بین فرزندان به خاطر جنسیت (پسر و دختر) آنها تبعیض قائل شود. چرا که مى‏بینیم براساس یک سنت جاهلى که از پیش از اسلام در میان مردم جاهل و بى‏فرهنگ جاهلى رایج بود، و فرزند دختر را براى خود ننگ و عار و مایه سرشکستگى به شمار آورده و زنده بگور مى‏کرد، همچنان این سنت و عادت زشت و ناپسند گرچه از شدت آن کاسته شده و دیگر هیچ دخترى مستقیماً زنده بگور نمى‏شود، ولى هنوز در بسیارى از خانواده‏ها -حتى جامعه‏هاى متمدن و به خیال خود پیشرفته و فمینیست‏هاى امروزى که خود را به وجود آورنده قانون برابرى و مساوات دختر و پسر- این سنت ناپسند با شکلهاى متفاوت و به ظاهر متمدنانه وجود دارد و با تولد فرزند پسر بیشتر خوشحال مى‏شوند تا تولد یک دختر! چنانکه خداوند متعال مى‏فرماید:
«در حالى که هرگاه به یکى از آنها بشارت دهند دختر نصیب تو شده، صورتش (از فرط ناراحتى) سیاه مى‏شود، و به شدت خشمگین مى‏گردد»(2).
اگر امروز فمینیستهاى به اصطلاح متمدن برابرى دختر و پسر را علم کرده‏اند، خداوند متعال هزار و چهار صد سال پیش به حقوق انسانى و اجتماعى دختر و پسر اشاره کرده و جایگاه هرکدام را بر اساس خلقت و توانائى جسمى و روحى و روانى و... آنان تعیین کرده است. چرا که برابرى ظاهرى زن و مرد از نظر حقوق اجتماعى نه تنها دردى را دوا نمى‏کند، بلکه مایه سستى کانون خانواده و جامعه خواهد بود زیرا خالق دانا و توانا زن و مرد را قطع‏نظر از حقوق انسانى که برابرند، از لحاظ اجتماعى نسبت به جسم و کارآئى هرکدام وظیفه‏اى را تعیین کرده است.
ویل دورانت در این زمینه مى‏نویسد:
«جسم زن امروزى در این میان چه تغییراتى یافته است؟ آیا روى‏گردان شدن از خانه و روى‏آوردن به کارخانه وضع او را بدتر ساخته است؟ به احتمال قوى چنین است. زن امروزى مانند مادر پزرگ خانه‏دار یا کشاورز خود سالم به نظر نمى‏رسد، رنگش پریده است و دوران باردارى و وضع حمل، که در نظر زن دهاتى اینهمه کوچک و حقیر است، در او با رنج و بیچارگى دائمى همراه است و...»(3).
اما اسلام با این روش سرسختانه مبارزه کرده و به مساوى بودن حقوق انسانى دختر و پسر دعوت کرده و این رفتار غى رانسانى را محکوم کرده و در آیه 59 سوره نحل مى‏فرماید:
«به خاطر بشارت بدى که به او داده شده، از قوم و قبیله خود متوارى مى‏گردد، (او نمى‏داند) آیا او را با قبول ننگ نگه دارد، یا در خاک پنهانش کند؟! چه بد حکم مى‏کنند»(4).
همچنین روایات زیادى که در این زمینه وارد شده است، معلوم مى‏شود اسلام با این عادت و روش زشت جاهلى مبارزه کرده و پیروان خود را نه تنها به عدم فرق بین فرزند پسر و دختر دعوت کرده، بلکه فرزندان دختر را «حسنه» و فرزندان پسر را «نعمت» معرفى کرده که به عنوان نمونه طى حدیثى از امام صادق مى‏خوانیم:
«البَناتُ حسناتٌ وَء البَنونُ نِعمةٌ، فالحسناتُ یُثاب علیها و النِّعمة یةسألُ عنها»(5).
«دختران به منزله حسنه مى‏باشند و پسران نعمت هستند. که خداوند براى حسنه و کار نیک ثواب مى‏دهد و از نعمت بازخواست خواهد کرد».
همچنین در حدیث دیگرى مى‏خوانیم:
«روزى به پیامبر خبر آوردند که خداوند به او فرزند دخترى عطا فرموده است پیامبر به چهره اصحاب خود نگاه کرد و دید آنها ناراحت شدند فرمود: چرا ناراحت شدید خدا ریحانه‏اى به من داده که مى‏بویم و روزى آن به عهده خداست»(6).

1) طبرسى، مکارم‏الأخلاق، ص 220.
2) و إذا بُشِّرَ أحدُهم بالأُنثى‏ ظَلَّ وَجهُه مُسودّ وَ هو کَظیمٌ»(سوره نحل، آیه 58).
3) لذّات فلسفه، ترجمه عباس زریاب خوئى، ص 165.
4) یَتوارى‏ مِن القومِ مِن سوءِ ما بُشِّر به ایُمسِکهُ عَلى‏ هُونٍ أم یدُسُّه فى التراب ألا ساء ما یحکمون».
5) تحف العقول، ص 403.
6) و بُشِّر النبىّ باِبنةد فنظر فى وجوهِ أصحابه فرأى الکراهیة فیهم فقال: ما لکم! ریحانةٌ أشُمُّها و رِزقها على اللّه». (طبرسى، همان، ص 219).

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات