top
کدام فرزندتان را بیشتر دوست دارید؟

کدام فرزندتان را بیشتر دوست دارید؟

کدام فرزندتان را بیشتر دوست دارید؟

متاسفانه برخی از پدر و مادر‌ها در اثر غفلت یا ناآگاهی به دلایل فراوان بین کودکان خود تبعیض قائل می‌شوند. به یکی اجازه می‌دهند با دوستانش بیرون برود و به دیگری نه، به یکی اجازه می‌دهند در بحث با آن‌ها شرکت کند و با تندی از ورود به بحث دیگری جلوگیری می‌کنند. در لباس، اسباب‌بازی، غذا و سایر مسائل نیز چنین رفتارهایی را می‌توان دید.

 

قبل از ورود به بحث اصلی و بررسی عواقب آن باید به یک نکته اساسی اشاره شود که "تفاوت" و "تبعیض" با هم فرق دارند.

 

حتی دو فرزند دوقلو از نظر استعداد یا چابکی و سنگینی یا قدرت بیان با یکدیگر کاملا برابر نیستند. تفاوت در سن، زیبایی و زشتی، تمایلات، انتخاب رشته و ... وجود دارد. پدر و مادر می‌توانند با ظرافت و رعایت نکات مورد نظر از این تفاوت‌ بهره جسته و به هرکدام متناسب با معلومات و استعداد به موارد تفاوت برسند و در رشد و شکوفایی استعداد آن‌ها بکوشند.

 

اگر از کودکی با مهربانی و رعایت ظواهر با فرزندان برخورد شود آن‌ها از نظر روانی سالم بار می‌آیند وگرنه احساس حقارت نسبت به فرد کم توجه و احساس خودبزرگ‌بینی و تکبر به فرد دیگر، احساس بی‌هدفی در زندگی، گوشه‌گیری و انزوا، خود کوچک‌بینی، عدم ارتباط با والدین و دیگر اعضای خانواده از عواقب تبعیض بین فرزندان است.

 

اگر کودکی دوست دارد همیشه او اول وارد خانه بشود باید توجیه شود که دیگران هم چون او حق داشتند یا اگر کودک تازه به دنیا آمده را ناچار بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند به فرد بزرگ‌تر بگویند تو هم که کوچک بودی اینچنین تو را احترام می‌کردیم. یا او چون الان نیاز بیشتری به رسیدگی دارد ناچار با او چنین رفتاری کنیم.

 

مواردی که والدین باید به تدریج و با نرمی و لطافت بیان برای فرزندان خود توضیح دهند، اولی بودن یا دومی بودن و این‌که ولادت هرکس در هر زمان اتفاق بیفتد نسبت به قبلی کوچک‌تر است و در نتیجه نسبت به بعدی بزرگ‌تر.

 

اگر فرزند از هوش بیشتری بهره‌مند است نباید جلوی دیگران از او تعریف بیجا کنند و بقیه را تحقیر. اگر فرزندی مریض یا لاغر است باید به او دلداری دهند که در دراز مدت و در اثر مراقبت‌های پزشکی یا تغذیه سالم بتواند به رشد طبیعی برسد.

 

دختر بودن یا پسر بودن نیز از مواردی است که به راحتی والدین می‌توانند خودشان را مثال بزنند، که مثلا من مادرم، مادر اگر به وظیفه خود عمل کند بهترین است و پدر همچنین.

 

فقط توجیه لفظی مهم نیست. در عمل نیز پدر و مادر ضمن تساوی در محبت و برخورد، این مسئله را باید به آن‌ها تفهیم کنند.

 

تهیه هدیه برای هر دو، بردن به مهمانی به صورت مشترک و همزمان استفاده از وسیله نقلیه و اگر تمایل به نشستن کنار شیشه یا صندلی جلو هست با دادن نویت یا در دفعات مختلف یا تقسیم ساعت در یک سفر شهری یا برون شهری، توجیه سایر اهل منزل به رعایت مسائل فوق معرفی هر دو به دوستان و بستگان صحبت‌های دوستانه و ملاطفت‌آمیز با هر دو از راهکارهای تحکیم بنیان خانواده و جلوگیری از حسادت‌ها و تهدید‌ها و پرخاشگری‌های فرد مورد تبعیض است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات