top
کتب تربیتی کودک

کتب تربیتی کودک

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک:تربیت کودک یعنی شکوفا کردن استعدادها و برآوردن نیازهای اوست. نیازهای کودک فقط خوراک و پوشاک و محبت و … نیست و استعدادهای او خواندن و نوشتن و انباشتن حافظه نیست. او استعداد نتیجه گیری – فکر- و اندازه گیری و سنجش – عقل- و انتخاب واراده و وجدان هم دارد و لذا نیاز به امنیت و یقین و استقلال و اعتراف هم دارد.

کتب تربیتی کودک
 
خانواده و دشواریهای رفتاری کودکان 
 
نویسنده : علی قائمی
 
ناشر : انجمن اولیا و مربیان
 
کتاب «خانواده و دشواری­های رفتاری کودکان»، بر اساس مشکلات شایعی که والدین و مربیان با کوکان و نوجوانان دارند، شکل گرفته و سعی کرده پس از تبیین علل و زمینه­ های هریک از مشکلات رفتاری، راهکارهایی برای کنترل و اصلاح این معضلات، ارائه دهد.
این کتاب، با مقدمه­ای درباره چیستی تربیت و ابعاد و اهداف آن شروع می­شود و پس از بحث از مفهوم ناسازگاری و ملاک­های آن، به انگیزه­های کودکان برای بروز این رفتارها و اصول کلی درمان آنها می­پردازد. بحث بعدی با عنوان «ما و لغزشهای کودکان»، اقدامات تربیتی را در سه مرحله­ی شناخت علل، برنامه­ ریزی و اجرا، توضیح می­دهد و نکاتی برای هر مرحله ذکر می­کند
 
والدین و مربیان مسؤول
 
نویسنده : رضا فرهادیان. نشر: بوستان کتاب قم (10 آذر، 1392)
 
فهرست مطالب
 
فصل اول : تربیت
 
فصل دوّم : تربیّت فرزند و مراحل رشد او
 
فصل سوّم : دوران بلوغ جوان
 
فصل چهارم : انحرافات جنسى و راه درمان آن
فصل پنجم:....
 
تربیت طبیعی در مقابل تربیت عاریه ای
 
عبدالعظیم کریمی
 
انجمن اولیا و مربیان
 
این کتاب با عنوان « تربیت طبیعی در مقابل تربیت عاریه ای » به مباحث تربیتی از زاویه جدیدی نگاه می کند و آن مقایسه و مقابله دو نوع تربیت با هم است. واژه تربیت طبیعی به این معناست که کودک باید طوری تربیت شود که بتواند فطریات و درونیات خودش را زنده کند.در واقع در این روش تربیتی، مربی چیز جدیدی به کودک آموزش نمی دهد،بلکه کودک را به کشف  و اکتشاف داده هایش می رساند و این مسیر،سفر به درون را برای کودک هموار می کند.در مقابل،مبنای تربیت عاریه ای علوم صنعتی و دانسته های غیر فطری است که در واقع نوعی سفر به بیرون است و کودک از داشته های خدادادی و فطری اش غافل می شود.
 
 
روشهای پرورش احساس مذهبی " نماز" در کودکان و نوجوانان
 
تألیف : دکتر غلامعلی افروز
 
 انتشارات : اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران
 
- خانواده و احیاء و پرورش احساس مذهبی در کودکان
 
- تأثیر یادگیری غیر مستقیم یا مشاهده ای در ایجاد و تقویت احساس مذهبی
 
- نقش الگوهای رفتاری در پرورش احساس مذهبی  
....
 
 
اسلام و حقوق کودک
 
تألیف : دکتر احمد بهشتی
 
انتشارات : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه قم
 
بخش اول: تعلیم و تعلم
 
فصل اول: ارزش علم
 
فصل دوم: آداب تعلیم و تعلم
 
بخش دوم: تربیت 
 
فصل اول: مفهوم تربیت
 
فصل دوم: نامه 31 نهج البلاغه
 
 
تربیت کودک در جهان امروز
 
نویسنده : دکتر احمد بهشتی
 
انتشارات : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه قم
 
بحثی در خصوص تزکیه و تربیت در قرآن
 
 
 آشنایی با تعلیم وتربیت اسلامی
 
نویسنده: مجید رشید پور
 
انتشارات: انجمن اولیا ومربیان-چاپ : آذر 1382
 
موضوع کتاب آشنایی با تعلیم وتربیت اسلامی همان گونه که از نام آن پیداست تعلیم وتربیت فرزندان جامعه اسلامیمان براساس آموزه های دین مقدس اسلام ومعیار های اسلامی است این کتاب در 160 صفحه تنظیم شده وبر خلاف کتابهای رایج دیگر که دارای فصول وبخشهایی هستند این ویژگی را نداشته ودر عوض به تیترهای مختلفی تقسیم شده ودر هر تیتری  به عنوانهای مختلف تربیتی پرداخته و آموزه های دینی را در آن گنجانیده است ودر پایان هر یک ازآنها سؤالاتی را برای یاد گیری بهتر و احیانا تکمیل مطالعات در آن زمینه آورده است.
 
راه تربیت
 
پدیدآورندگان : نویسنده: مجید رشیدپور
 
موضوع : کودکان - سرپرستی - آموزش برنامه‌ای , والدین و کودک-ناشر : انجمن اولیاء و مربیان
 
"در این کتاب، مولف بر آن است تا چگونگی دست‌یابی به تفاهم و برقراری ارتباط با کودکان را تبیین نماید .گفت‌وگو با کودک، انتقاد، تمجید، انضباط، حسادت، دلایل اضطراب و تعلیمات جنسی از جمله عناوین کتاب است."
کتاب تربیت آیت الله ابراهیم امینی 
 
چکیده : مجموعه حاضر، در چهار فصل با عنوان‏هاى رشد و تربیت قبل از تولّد، سیادت، فرمان‏بردارى و وزارت و مشاورت و مسائل و راه‏کارهاى مربوط به مشکلات هر دوران ترتیب یافته است و در نگارش آن، از منابع گوناگونى مثل آثار روان‏شناسى، تربیتى، قرآن، نهج ‏البلاغه، احادیث و روایات بهره برده‏ ایم.
 
 
تربیت فرزند از نظر اسلام
 
مولف: حسین مظاهری
 
ناشر کتاب : شرکت چاپ و نشر بین الملل
 
گزیده کتاب
 
... و باید مواظب باشند که این بچه از روز اول چنانچه شیر می خواهد ، ناز می خواهد. همه زنها و مردها این را می دانند بچه یک ماهه وقتی که نوازشش کنی ، روی او بخندی ، تبسم کنی، می خندد، تبسم می کند و اگر داد سر او بزنی گریه می کند، فریاد می زند. همین یعنی اینکه ، من ناز می خواهم ، من محبت یاب هستم، باید به من محبت کنید. از همان روز اول بچه محبت می خواهد، سال اول محبت می خواهد، سال دوم محبت می خواهد، 10 ساله و 15 ساله محبت می خواهد، 20 ساله محبت می خواهد. گرچه طرز محبت تفاوت می کند و بعد درباره آن صحبت می کنم که چگونه باید به او محبت کرد و ناز او را کشید...
 
معرفی کتاب
 
این کتاب مجموعه سخنرانی های آیت الله مظاهری است در رمضان سال 1364 که در مورد تربیت فرزند ایراد شده است. با توجه به اینکه مخاطب این سخنرانی ها عموم مردم بوده اند لذا ایشان از اصطلاحات علمی کمتر استفاده کرده اند. اما در هر صورت از نظر محتوایی بسیار غنی و مفید است.
 
 
کتاب بازی کودک در اسلام
 
پدیدآورندگان: محمد صادق شجاعی
 
تاریخ نشر:  ۱۳۹۰-ناشر: بوستان کتاب
 
 اشاره
 
 از دیرباز بیشتر مردم چنین می پنداشتند که بازی، کاری بیهوده و بی ارزش است، ولی امروزه به یقین می دانیم که یکی از مهم ترین نیازهای کودک، بازی با اسباب بازی است. این نیاز در حیطه تقویت و فراگیری همکاری های اجتماعی، اعتماد به نفس، هوش، خلاقیت و همچنین از میان بردن عقده های دوره کودکی و کسب توان در رسیدن به کارآیی بیشتر، نمود بهتری می یابد. در حقیقت، کودک هم زمان با سرگرم شدن به اسباب بازی، ارتباط با محیط پیرامون خود را آغاز می کند.با همه سودی که در بازی موجود است، از پی آمدهای منفی و زیان بار اسباب بازی و بازی های رایانه ای نیز نباید غفلت کرد. این وظیفه والدین است که کودکان را در انتخاب بازی های مناسب و اسباب بازی های مفید و سازنده یاری کنند.
 
 
آنچه یک نوجوان باید در مورد بلوغ بداند
                       
پدیدآورنده : محمد رضا شرفی
 
تاریخ نشر : ۱۳۹۰-ناشر : مؤسسه فرهنگی منادی تربیت
 
اشاره:      
 
مؤلف در این اثر نوجوان را مخاطب قرار داده است و سعی دارد چشم اندازی علمی و کاربردی در حوزه بلوغ ترسیم نماید و به موارد اهمیت دوره نوجوانی که فصل مشترکی با دوران بلوغ دارد بپردازد. وی به شیوه های حفظ سلامت دوران بلوغ اشاره کرده است. و امید دارد که این مباحث با وجود حجم محدود بتواند نوجوانان را در ورود به دوران بی نظیر بلوغ یاری نموده و آنان را در تدارک و ایجاد زندگی موفق متعادل و با عزت نفس ، مساعدت کند.
 
 
تعلیم و تربیت و مراحل آن
 
دکتر غلامحسین شکوهی
 
تاریخ نشر : ۱۳۸۷-ناشر : به نشر، استان قدس رضوی
 
اشاره : ارزش تعلیم وتربیت آدمی و زیانهایی که بر اثر فقدان یا نقصان آن دامنگیر فرد وجامعه تواند شد ، ایجاب میکندکه فعالیتهای مربوط به رشد کودک ، مورد توجه خاص و مداوم قرار گیرد . شیوه های تربیت و روشهای تدریس باید با توجه به اهداف و شرایط متربی اتخاذ گردد .
 
این کتاب به دو بخش اصلی توضیح و تحدید مفاهیم و همچنین به توجیه و توصیف مراحل پرداخته .در بخش اول به بررسی تعاریف و اهداف تعلیم و تربیت و در بخش دوم به بررسی مراحل زندگی از ابتدای تولد تا پایان بیست سالگی پرداخته شده. در این کتاب کوشش شده است که آموزش و پرورش در سطوح مختلف خانواده ، کودکستان ، دبستان ، دوره راهنمایی تحصیلی و دوره آموزش متوسطه طبق آنچه که در نظام آموزش و پرورش فعلی و در فرهنگ ما متداول است توصیف وتوجیه شود .
 
 نسیم مهر ۳ – پرسش و پاسخ تربیت کودک و نوجوان 
 
 مولف:حسین دهنوری
 
 فهرست کتاب
 آموزش کودکان
 اختلالات ادرار
 اختلالات دفع
 اسباب‏ بازی کودکان
 اعتماد به نفس (خودباوری)
 ایمنی کودکان
بازی کودکان
 سختی جدا شدن از همسالان پس از بازی
 بازی والدین با کودک
پول و فرزندان
 تعویض پوشک
 چپ‏دستی کودکان
 خوراندن دارو
خیالبافی
 دستشویی رفتن
 شب ادراری
لباس کودکان
مسئولیت ‏پذیری فرزندان
 
 
 «کودک و ایمان»
 
اصول تربیت دینی فرزندان در کتاب کودک و ایمان
 
کتاب «کودک و ایمان» پژوهش و تالیف محمد عبداللهی ارفع را کتاب‌های حاجی لک لک (واحد کودک و نوجوان انتشارات تیمورزاده) منتشر کرده است.
 
عبداللهی ارفع در مقدمه کتاب «کودک و ایمان» به نظر برخی پژوهشگران مبنی براین‌که تربیت دینی کودکان، ضرورت چندانی ندارد اشاره کرده و نوشته است: " مخالفان تربیت دینی کودکان، این تردید را در مجامع علمی مختلف مطرح می‌کنند و با ترفندهای مختلف سعی دارند به جوامع اسلامی بقبولانند که تربیت دینی کودکان، امری غیرضروری است 
 
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «کودک و ایمان» پژوهش و تالیف محمد عبداللهی ارفع است که به ضرورت تربیت دینی کودکان به همراه توضیح برخی اصول و روش‌های مهم در تربیت دینی کودک می‌پردازد.
 
 
کتاب تربیت دینی کودک و نوجوان؛ نکته ها و روش ها
 
کتاب کاربرای والدین و مربیان
 
اگر رشد و سلامت ابعاد مختلف ساختار وجودی انسان و تقویت او در جنبه های مثبت را تربیت دینی بنامیم، لذا از بازی و شعر و خلاقیت و تفکر کودک تا بلوغ و همراهی و بالندگی نوجوان و جوان را در بر می گیرد. در این خصوص با نقطه نظرات کارشناسان ممتاز نیز همراه می شویم تا بیشتر بدانیم و بهتر به کار بندیم.
 
مباحث فصل های کتاب
 
· تعاریف و اصول
 
· اهمیت ارتباط با قرآن
 
· مطلوب ها و آسیب ها در رفتار مربیان
 
· روش ها و نکته ها در همراهی با کودک
 
· روش ها و نکته ها در همراهی با نوجوان
 
· نکته هایی از اساتید
 
 
نام کتاب: آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد
 
نویسنده: ناصر باهنر
 
نوبت چاپ: پنجم، بهار 1385
 
ناشر: شرکت چاپ و نشر بین الملل وابسته به انتشارات امیر کبیر
 
دکتر ناصر باهنر در مقدمه این کتاب این طور می نویسد:
 
متأسفانه از جمله بزرگترین غفلتهایی که در زمینه آموزش دینی در جامعه ما صورت گرفته و به آموزش لطمه زیادی وارد آمده است، عدم توجه به روانشناسی دانش آموزان است. تجربیات موجود و تحقیقات انجام شده در مدارس نشانگر این است که مسأله آموزش دینی از وضعیت مطلوب برخوردار نبوده است....
 
  
 کتاب تربیت مذهبی کودک    
 
موضوع: روان شناسی - خانواده - کودکان
 
نویسنده: سید مجتبی موسوی زنجانرودی-ناشر: میثم تمار
 
معرفی کتاب:
 
درباره تربیت، به ویژه تربیت کودک و جوان و نوجوان کتابهای متنوعی نوشته شده است. علما و دانشمندان زحمات فراوانی متحمل شدهاند، تحقیق و تفحص در حد تخصص و در حیطه و حوزه کاری مربیان بیشمار انجام گرفته است. تا انسان هست، نظریه و تئوری مباحث تربیتی نیز پیوسته خواهد بود.
 
 
کتاب راه رشد
 
مولف: حضرت آیت الله حائری شیرازی
 
فهرست مطالب کتاب:
 
شیوه اصلاح
 
شخصیت
 
عقل
 
مراقبت غیر ضرور
 
 
کتاب آیین شکوفایی (راه کارهایی عملی در تربیت دینی کودک)
 
مولف: احمد نباتی  
 
نشر جلال الدین
 
کتاب «آیین شکوفایی» در نظر دارد به برخی از نیازهای کودکان در زمینه­ های تربیت دینی پاسخ گوید. مبنای اصلی در تدوین عناوین این کتاب نیازهای عینی والدین در تربیت کودک می­ باشد. همچنین در تدوین این کتاب سعی شده تا از زبانی ساده و به دور از اصطلاحات خارج از فهم عموم استفاده گردد.    


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات