top
اعمال تبعیض‌ بین فرزندان و ناسازگاری والدین با یکدیگر زمینه ساز اعتیاد

اعمال تبعیض‌ بین فرزندان و ناسازگاری والدین با یکدیگر زمینه ساز اعتیاد

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: یک کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده در یزد گفت: اعمال تبعیض‌های گوناگون بین فرزندان، ناسازگاری والدین با یکدیگر و وجود روابط بیمارگون بین آن‌ها و درگیری‌های خانوادگی از مهم‌ترین عواملی است که ظهور اعتیاد به مواد مخدر را در بین اعضاء خانواده تسهیل می‌کند.

اعمال تبعیض‌ بین فرزندان و ناسازگاری والدین با یکدیگر زمینه ساز اعتیاد

یک کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده در یزد گفت: اعمال تبعیض‌های گوناگون بین فرزندان، ناسازگاری والدین با یکدیگر و وجود روابط بیمارگون بین آن‌ها و درگیری‌های خانوادگی از مهم‌ترین عواملی است که ظهور اعتیاد به مواد مخدر را در بین اعضاء خانواده تسهیل می‌کند.

مهدی خان آبادی کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده در گفت و گو با خبرنگار وب دا با بیان این مطلب که امروز قشر جوان کشور ما بیش از پیش در معرض خطر اعتیاد به انواع مواد مخدر قرار دارد اظهارداشت: به جرأت می‌توان گفت اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم‌ترین عوامل ازهم پاشیدن خانواده هاست و گواه این مدعا گزارشات رسیده از مراکز مشاوره و مددکاری و کلینیک‌های ترک اعتیاد است.

وی افزود: برخی روان‌شناسان اعتیاد را عامل مخرب خانواده قلمداد می‌کنند و برخی برعکس، به محیط نامناسب خانواده، بعنوان تسهیل کنندهٔ اعتیاد به مواد مخدر در بین اعضای خانواده توجه می‌کنند.

خان آبادی خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که بجز تولید کنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر هیچ کس از این اوضاع راضی نیست. تولیدکنندگان مواد مخدر که علاقهٔ اجتماعی پایینی هم دارند و تنها به منافع خودشان فکر می‌کنند، هر روز تنوع بیشتری در مواد مخدر به وجود می‌آورند تا میزان تقاضا در بین مصرف کنندگان را افزایش دهند.

وی با اشاره به این که مقولهٔ مبارزه با مواد مخدر، دارای دو بخش اصلی تضریح کرد: نخست تلاش برای کاهش عرضهٔ مواد مخدر و دیگر تلاش برای کاهش تقاضامی باشد.

این کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده تاکید کرد: از آنجایی که تلاش قابل تقدیر نیروی انتظامی و قوهٔ قضائیه در زمینهٔ مبارزه با عرضهٔ مواد مخدر صورت گرفته، اما بنظر می‌رسد حال باید فکری جدی برای کاهش تقاضای مواد مخدر دربین افراد جامعه مخصوصاً جوانان بکنیم.

وی تصریح کرد:  اعتیاد یک بیماری است که مانند بیماری‌های خطرناک دیگر همچون فلج اطفال، آبله، ایدز و غیره نیازمند «پیشگیری» است.

این کار‌شناس مشاوره خانواده با بیان این که اعتیاد یا به عبارتی؛ سوءمصرف و وابستگی به مواد، همچون دیگر اختلالات روانی علل ترکیبی دارد و هرگز یک علت واحد ندارد؛ متذکرشد: اختلالات مربوط به مراحل رشد، اختلالات شخصیت (مخصوصاً اختلال شخصیت ضداجتماعی)، عوامل مربوط به وراثت و تقویت مثبت ناشی از حالت نشئگی از مهم ترینِ این عوامل‌اند.

اعمال تبعیض‌ بین فرزندان و ناسازگاری والدین با یکدیگر زمینه ساز اعتیاد

وی با اشاره به اینکه روان‌شناسان و جامعه‌شناسان نقش مهم «آشفتگی خانواده» را در بروز و شیوع پدیدهٔ اعتیاد، به اتفاق تأیید می‌کنند افزود: باورهای اشتباه دربارهٔ مصرف مواد مخدر (اعتیادآور نبودن، بی‌ضرر بودن، کمک به افزایش تمرکزحواس، افزایش مداوم انرژی، فراموش کردن غم و غصه‌ها و...)، فشارهای روانی و اقتصادی در خانواده، بی‌توجهی به نیازهای اساسی جسمی و روانی فرزندان، وجود روابط ناسالم در خانواده، اعتیاد یکی (یا بیشتر) از اعضای خانواده به مواد مخدر یا خرید و فروش آن، اعمال تبعیض‌های گوناگون بین فرزندان، ناسازگاری والدین با یکدیگر و وجود روابط بیمارگون بین آن‌ها و درگیری‌های خانوادگی را از مهم‌ترین عواملی دانست که ظهور اعتیاد به مواد مخدر را در بین اعضاء خانواده تسهیل می‌کند.

سخت گیری‌های بی‌مورد در خانواده و برچسب‌ اهانت آمیز به فرزندان زمینه اعتیاد را تسهیل می کند

این کارشناس مشاور خانواده همچنین جوّ ناسالم در درون خانواده بخاطر دیکتاتوری شدید یا آزادی مطلق، شتاب در تصمیم گیری و زدن برچسب‌های نادرست و اهانت آمیز به فرزندان، مسامحه در فراهم ساختن وسایل تفریحی سالم و سازنده برای فرزندان، وجود قوانین انعطاف ناپذیر و سخت گیری‌های بی‌مورد در خانواده و طلاق دائمی والدین را از دیگر عوامل مهم ظهور اعتیاد به مواد مخدر را در بین اعضاء خانواده کرد.

وجود جوّ حمایت گر در محیط مدرسه و دانشگاه از اعتیاد پیشگیری می کند

خان آبادی کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده کلینیک چندتخصصی اعصاب و روان بهمن یزد با تاکید بر نقش موثر خانواده‌ها در پیشگیری از اعتیاد اعضایشان یادآورشد: مراقبت‌های اصولی والدین از فرزندان، تشویق فرزند و روابط گرم و صمیمی با یک بزرگ‌تر، محیط سالم و پذیرای خانواده، انتظارات متعادل والدین از فرزندان، مقررات خانوادگی محکم و در عین حال انعطاف پذیر، نظارت صحیح بر روابط دوستانه فرزندان، حمایت از موفقیت‌ها، شایستگی‌ها و اهداف زندگی جوانان، دلگرمی به اعضای خانواده در موقع شکست (در تحصیل، کار و...) و البته وجود جوّ حمایت گر در محیط مدرسه و دانشگاه و ایجاد فرصت برای جوانان جهت انجام فعالیت‌های سالم در زمینه‌های گوناگون، پیشگیری از اعتیاد را آسان می‌سازد.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات