top
تبعیض میان فرزندان دختر و پسر جایز نیست

تبعیض میان فرزندان دختر و پسر جایز نیست

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: اسلام دین تکریم انسام است و در هر فرصتی از این آ‏فریده خداوندگار به عنوان برترین مخلوق یاد کرده است.حال فرقی نمی‌کند که این انسان، زن باشد یا مرد. مهم انسانی است که متقی باشد و تقوی را سرلوحه کارهایش قرار دهد. اما متاسفانه با وجود چنین نگاهی در اسلام، هستند اندیشه‌ها و مکاتبی که به تخطئه نگاه اسلام به انسان می‌اندیشند و جار و جنجال‌های بسیار به راه می‌اندازند.

تبعیض میان فرزندان دختر و پسر جایز نیست
اسلام دین تکریم انسام است و در هر فرصتی از این آ‏فریده خداوندگار به عنوان برترین مخلوق یاد کرده است.
حال فرقی نمی‌کند که این انسان، زن باشد یا مرد. مهم انسانی است که متقی باشد و تقوی را سرلوحه کارهایش قرار دهد. اما متاسفانه با وجود چنین نگاهی در اسلام، هستند اندیشه‌ها و مکاتبی که به تخطئه نگاه اسلام به انسان می‌اندیشند و جار و جنجال‌های بسیار به راه می‌اندازند.
 
 در این میان اما دین مبین اسلام انسان‌ها را دارای وظایفی می‌داند و نیز دارای حقوقی. بر اساس توانمندی هر انسانی، بازخواست از وی انجام خواهد شد. آری اسلام دین ارزش‌نهادن به نوع انسان است و این موضوع را می‌توان در همین پی‌گیری همشهری جمعه درباره نظر مراجع عظام نسبت به برخی بدرفتاری‌ها با دختران در تعدادی معدودی از خانواده‌ها مشاهده کرد.
 
درواقع همه مراجع عظام در پاسخ به سئوال مطرح شده، تلاش کرده‌اند بدون آن که دختر یا پسر بودن فرزند را عنوان کنند، اصل بدرفتاری با کودکان را نفی کنند و جایز ندانند. سئوال همشهری جمعه – که درواقع برای روشن شدن گوشه‌ای از نگاه اسلام به زنان مطرح می‌شود- و پاسخ تعدادی از مراجع بزرگوار درباره تبعیض جنسیتی در برخی از خانواده‌ها در پی می‌آید:
 
سوال استفتاء:  متاُسفانه دیده شده برخی خانواده‌ها نسبت به جنسیت فرزند خود دچار حساسیت هستند و فرزند پسر خود را بیش از فرزند دختر مورد تمکین قرار‌می‌دهند و حتی مشاهده شده بعضی والدین فرزندان دختر خود را مورد بی‌مهری قرار داده، آنان را طرد کرده و حتی با بد رفتاری موجبات آزار و اذیت آنان را فراهم‌می کنند.
 
 با توجه به توضیحات فوق، نظر حضرتعالی در مورد اینگونه رفتار والدین چیست؟ آیا از نظر شرعی والدین‌می‌توانند به صرف پدر و مادر بودن به خود اجازه دهند که فرزندان دختر خود را مورد آزار و اذیت روحی و جسمی قرار دهند؟
 
 نظر حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی(مدظله):پدر و مادر حق ندارند فرزندان خود را به صرف دختر بودن مورد آزار و اذیت قرار دهند. 
 
 حضرت آیت الله العظمیصافی گلپایگانی (مد ظله):والدین و سرپرستان حق ندارند کودکان خود را آزار و اذیت کنند. 
 
 حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی(مدظله):تبعیض میان فرزندان درست نبوده و آزار و اذیت دختران به دلیل جنسیت آنها جایز نیست. 
 
 حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی(مدظله):ظلم کردن به هر کس حرام است خصوصا اگر آن مظلوم کودک دختر باشد.
 
 نظر حضرت آیت الله العظمی ملکوتی(مد ظله):اذیت کودکان به دلیل دختر بودن جایز نیست.
 
 حضرت آیت الله قربانعلی محقق کابلی(مدظله):از نظر شرعی اذیت و آزار هیچ کسی بدون جهت شرعی جایز نیست مخصوصا اذیت و آزار والدین نسبت به فرزندان دختر که واقعا کمال شقاوت و بی‌‌رحمی شخص را ‌می‌رساند مخصوصا اگر به حد ضرب و جرح برسد که هم موجب دیه است و هم معصیت بسیار بزرگ است. 
 
 حضرت الله سید یوسف مدنی تبریزی(مد ظله):در اسلام بین فرزند دختر و پسر تفاوتی نیست و والدین باید با ملایمت و مهربانی با فرزندان خود رفتار نمایند تا فرزندان عقده درونی نداشته باشند. 
 
 حضرت آیت الله محمد علی گرامی(مد ظله):شک نیست که اینگونه آزارها حرام است تنبیه فرزندان در صورتیکه کار خلافی انجام داده باشند آن‌هم اگر سخنان ارشادی موثر نباشد در حدود چند ضربه جایز است.
 
 


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات