top
بدرفتاری با فرزند تازه تولد یافته

بدرفتاری با فرزند تازه تولد یافته

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: پسر 5 ساله ام، با برادر کوچک تازه متولد شده اش بسیار بدرفتاری می کند. علت چیست و چگونه باید این مشکل را از بین برد ؟

بدرفتاری با فرزند تازه تولد یافته

علت این بدرفتاری ها، حسادت شدید به فرزند دوم است که در کودکان زیر 5 سال و با فاصلة سنی کمتر از 3 سال بیشتر به چشم می خورد (از 6 سالگی به بعد، به جهت ارتباط بیشتر کودک با همسالان در آمادگی و مدرسه، حس حسادت کمتر می شود؛ ولی از بین نمی رود).

ای کاش پیش از تولد فرزند دوم، فرزند اول خود را آماده می کردید و اگر چنین نکرده اید، برخوردهای شما در حال حاضر بسیار اهمیت دارد. برخوردهای نسنجیده می تواند از فرزند دوم رقیب هولناکی بسازد و آثاری منفی داشته باشد و برخورد درست، حسادت فرزند اول را کاهش خواهد داد.

چند توصیه

1- خود و نزدیکانتان به فرزند دوم (به ویژه در خضور فرزند اول) کمتر توجه کنید.

2- اگر می خواهید فرزندانتان را ببوسید، اول بزرگ تر و بعد فرزند تازه متولد شده را ببوسید.

3- با اعطای مسؤولیت به فرزند بزرگ تر، حس بزرگ شدن را در او تقویت کنید. فرزند شما علاقه مند است برخی کارهای برادر کوچکش (آوردن شیشة شیر، آوردن وسایل حمام، پوشک و مراقبت از او) را به عهده گیرد (البته توجه داشته باشید که چون سیندرلا، خدمتکار برادرش نشود).

4- اجازه دهید گاهی در جاهای بی خطر، برادر کوچکش را بغل کند.

5- سعی کنید در حضور او به فرزند شیر خوارة خود، شیر ندهید. اوج حسادت کودکان اول، زمانی است که مادر، فرزند دوم را شیر می دهد.

6- ممکن است از شما بخواهد شیر صبحانه را با شیشه بخورد. در این صورت مقاومت نکنید. چون شیر، آرام به دهانش می رسد و مزة پلاستیک سر شیشه بد است، این عمل دوامی نخواهد داشت.

7- وقتی پدر به خانه باز می گردد، اول سراغ فرزند دوم نرود؛ بلکه دقایقی را با فرزند بزرگ تر بگذراند و پس از آن به فرزند دوم توجه کند (توصیه می شود حال فرزند کوچک را از بزرگ تر نپرسد).

8- اگر برادر کوچک تر را کتک زد، با او با خشونت بر خورد نکنید؛ بلکه با لحنی محکم و قاطع بگویید : اجازه نمی دهید به او صدمه بزند.

9- اگر خواست از برادر کوچکش شکایت کند، اجازه دهید حرف بزند. او به شدت به تخلیة احساسات نیاز دارد. 



مرتبه
مرتبه
پدر علی
1393/12/19 - 06:40
نکات خیلی کاربردی ای بود
sara
1394/01/20 - 07:55
آیا فرزند تک آسیبهای جدی دارد ؟؟؟.... تعداد فرزندان باید چندتا باشه ؟؟؟.... فاصله زمانی بین فرزندان باید چند وقت باشه ؟؟؟....چطور فرزند اول را در ارتباط با آمدن فرزند دوم آماده کنیم؟؟؟!!! ......فرزند اول ما با اومدن نوزاد جدید اسیب شدیدی میبینه ؟؟؟
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات