top
علل پرخاشگری

علل پرخاشگری

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: پسر 8 ساله ای دارم که پرخاشگر است. علت این رفتار او چیست و چگونه باید او برخورد کرد ؟

علل پرخاشگری

پرخاشگری کودک در حدود 8 سالگی عللی دارد :

1- محیط : محیط خانه، مدرسه و محله می تواند کودک شما را پرخاشگر کند. با توجه به نقش الگویی پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده، نزدیکان، معلمان و همسالان برای کودک، اگر یکی از نامبردگان پرخاشگر باشد، این رفتار به او نیز منتقل خواهد شد.

دلیل تأثیر جدی الگوها بر پرخاشگری کودک 8 ساله، این است که وقتی با برادر یا خواهر کوچک تر از خود پرخاشگری می کند، رفتار و گفتارش تا خد فراوانی شبیه الگو است. اصلاح محیط به طور قطع در اصلاح رفتار کودک اثر خواهد گذاشت.

2- گرسنگی : با توجه به افزایش اسید معده هنگام گرسنگی و تأثیر آن بر اعصاب، پرخاشگری دور از انتظار نیست؛ پس توصیه می شود در این حالت، با تذکر و نصیحت و تقاضای بی مورد، زمینه های فروپاشی کودک را فراهم نسازید.

3- خستگی : فرزند شما امروز، از صبح زود در اردویی شرکت کرده و فعالیت بدنی و فیزیکی بسیاری داشته و فراوان بازی کرده است. پس از بازگشت از اردو مجبور بوده تکالیف مدرسه را انجام دهد و به برخی کارهای شخص خود نیز برسد. طبیعی است که این خستگی، زمینه‌های پرخاشگری او را فراهم می آورد و با کوچک ترین جرقه، به مرحلة فروپاشی خواهد رسید. درک موقعیت فرزند در این حالت، کمک فراوانی به آرامش خانه خواهد کرد.

4- ناکامی : یکی دیگر از علل پرخاشگری کودکان در حدود این سن، ناکامی است. کودک شما مشکلی دارد و نمی تواند آن را حل کند. گاهی این مشکل مربوط به خانه و گاهی مربوط به مدرسه است.

توصیه می کنم در این وضعیت، با آگاهی از مشکلات او، در حل مشکل یاری اش کنید.

اگر فرزند شما مشکل درسی (حل مسائل ریاضی) دارد، حل مسائل، مطلوب نیست؛ بلکه کمک شما به حل مسائل، او را از رسیدن به مرحلة فروپاشی و پرخاشگری می رهاند.

حل مسائل درسی کودکان به جای آن ها، سبب اتکای آنان به غیر می شود و استقلال ایشان را به خطر می اندازد.

5- تمسخر کودک : هیچ گاه کودک خود را به سبب سخنان کودکانه یا انتظارات بچگانه تمسخر نکنید. در موارد بسیاری، سخن یا خواستة او از دید شما بی ارزش و غیر قابل توجه است؛ اما از دید او بسیار اهمیت دارد و تمسخر کودک، او را پرخاشگر می کند.

6- جلب توجه : در مواردی، پرخاشگری کودکان برای جلب توجه است؛ چون احساس کرده که هر گاه پرخاشگری می کند، تمام نظرها به او جلب می شود و پدر و مادر، خواهر و برادر بزرگ تر و دیگر نزدیکان او را نصیحت می کنند.

در این حالت، هنگام پرخاشگری کودک، به او بی توجهی کنید و حساسیت نشان ندهید؛ اما در مواقع عادی، توجه بیشتری به او داشته باشید و وقت افزون تری را برایش صرف کنید تا از نظر عاطفی ارضا شود و مجبور نشود برای جلب توجه دیگران، از رفتارهای پرخاشگرانه استفاده کند. 



مرتبه
مرتبه
مامان جونت
1394/01/26 - 07:39
سلام،امیر علی 14 ماهشه و وقتی چیزیرو میخواد وبهش نمیدیم یا دیر میشه خودشو میزنه البته منم میزنه.هر چی دعواش میکنم و بهش اخم میکنم فایده نداره به نظرتون باهاش چی کار کنم ؟از این کارش خیلی بدم میاد.
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات