top
چه چیزهایی باعث اضطراب کودکان می شود؟

چه چیزهایی باعث اضطراب کودکان می شود؟

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: دگرگونی و ترس ازغریبه مانند بزرگسالان، کودکان اغلب از ناشناخته ها میترسند و در موقعیت نا آشنا و جدید محتاط هستند. روز اول مدرسه، دیدن افراد جدید و همسایگان جدید میتوانند دوره­ای اضطرابی برای کودک شما باشد.

 چه چیزهایی باعث اضطراب کودکان می شود؟


اضطراب جدایی در کودکان کوچک بسیار طبیعی است و معمولا با افزایش سن فرو می نشیند. اما اگر در سنین بالاتر از 3 سالگی کودک هراس بیش از اندازه­ای را در هنگام جدایی از مادر، ترک محل زندگی یا سایر محاهای آشنا نشان دهد نشانگر وجود اضطراب جدایی است. کودکان مبتلا ترسهای مرضی ونشخوار فکری دارند و هنگام نزدیک شدن فرد غریبه، به احتمال صدمه دیدن و حوادث ناخوشایند از طرف فرد غریبه می­اندیشند. ترس از گم شدن، تصادف، بیماری، دزدیده شدن، محروم شدن از دیدار دوباره والدین، در میان کودکان مبتلا شایع است. برای تشخیص این اختلال موارد زیر را مورد دقت قرار دهید:
آیا انطباق ضعیف با موقعیت جدید وجود دارد؟
آیا تجربه تروماتیک همانند شکست در کنارآمدن با موقعیتی استرس آمیز وجود دارد؟
آیا والدین بیش از اندازه مضطرب و محافظت کننده اند؟
آیا رفتارهای اجتنابی برای فرار از جدایی وجود دارد؟
آیا کابوس، نگرانی از آسیب دیدن، نگرانی از وقایع ناگوار با محتوای جدایی وجود دارد؟
مدت تداوم این اختلال حداقل باید 4 هفته ممتد باشد.درمان این کودکان شامل دو دسته کلی درمانهای دارویی و غیر دارویی (بازی درمانی، رفتاردرمانی و...) است.
حوادث تروماتیک تجارب ناخوشایند یا بد میتوانند کودک را به ببرد سمت باور این که چیزخاصی خطرناک یا ترساننده است. این تجارب ممکن است شامل موقعیت اجتماعی بر آشفته کننده، یا تجربه ای شامل آسیب یا آزار جسمی و ترس بوده است( مانند گاز گرفته شدن توسط سگ، یا تصادف رانندگی) باشد. در موقعیتهای خاص پریشان کننده خطر ابتلا به اختلال اضطراب پس از سانحه وجود دارد(PTSD )
و ممکن است کودک شما نیازمند کمک متخصص باشد.
مشکلات مرتبط با مدرسه کودک شما ممکن است در مورد چیزهایی در مدرسه مضطرب شوند مانند وجود یک قلدر در مدرسه، پیدا کردن دوست، یک معلم عبوس سختگیر. در برخی موارد اضطراب ریشه در مشکلات تطابق و کنار آمدن با کار مدرسه و مشکلات یادگیریLearning Disorders داشته باشد.
مشکلات خانوادگی. یک آشفتگی در محیط خانه ممکن است باعث شود کودک شما احساس اضطراب کند. شنیدن و دیدن جنگ مداوم والدین میتواند یه ویژه برای کودکتان استرس زا باشد و باعش شود آنها احساس نا امنی کنند.(دعوای بین پدر ومادرها مختص رابطه خودشان و شعاعش به اندازه حریم خصوصی آنهاست و کودک داخل این دایره نا امن نیست) دیگر مسائل خانواده مانند جدایی وطلاق، فوت یا بیماری والدین ، نظام تربیتی به هم ریخته یا خشن تربیتی نیز اضطراب زا هستند.
رفتار آموخته شده . کودکان اغلب رفتارهای اضطرابی را از والدینشان برمیدارند یا کسب میکنند.
سعی میکنم بزودی پستی در مورد راهکارهای درمانی و اثرات اضطراب بر وضعیت حسی و ... بنویسم. منتظر نظراتتون هستم( والدین غزیزی که این مطلب رو میخوانند حتما نظرشون رو بذارند چون میخوام جدا از این مطالب تئوری تصویر بالینی بهتری از اضطراب در کودکان سالم و یا کودکان با نیازهای خاص داشته باشیم تا در زمان درمان دقیق تر صحبت کنیم. همکاران گرامی هم تجرابشون رو در میان بذارند.) . ممنون


 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات