top
کتک کاری با پدر و مادر

کتک کاری با پدر و مادر

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: پسری 4 ساله دارم که من و پدرش را به ویژه در حضور دیگران کتک می زند و پرخاشگری می کند.

کتک کاری با پدر و مادر

پرخاشگری، رفتار خصمانه ای است که در قالب کتک زدن، لگد زدن، دعوا کردن، آزار دادن، داد و فریاد و از بین بردن وسایل دیگری جلوه می کند؛ بنابر این، گریه کردن و اخم کردن، پرخاشگری نیست. علل پرخاشگری کودکان حدود چهار سال عبارتند از :

1- گرسنگی : هر گاه زمان غذای کودک بگذرد، پرخاشگر می شود و در موارد بسیاری، گرسنگی خود را به مادر نمی گوید.

به مادران عزیز توصیه می کنم به ویژه در مهمانی ها و زمانی که مهمان دارند، از غذای کودک خود غافل نشوند.

2- خستگی : اگر فعالیت کودک بیش از حد باشد و در پیاده روی و بازی زیاده روی کند، با کوچک ترین بهانه ها به مرحلة فروپاشی می رسد و پرخاشگری خواهد کرد.

اعتدال در فعالیت های جسمی برای کودک مطلوب است.

3- بی خوابی : طبیعی است که هر گاه زمان خواب کودک به تأخیر افتد، پرخاشگر می شود. این مشکل بیشتر در مهمانی ها وزمانی که مادر و پدر مشغول پذیرایی از مهمان ها هستند، پیش می آید.

4- بی توجهی به کودک : وقتی کودک چهار سالة شما، خواسته ای دارد، به خواستة او توجه کنید. در صورت بی توجهی (به ویژه در حضور دیگران)، ممکن است با کتک و داد و فریاد، نظر شما را به خود جلب کند.

برخی والدین، هنگام صحبت با دوستان و نزدیکان، از پاسخگویی به کودک خود غافل می‌شوند.

5- بیماری : یکی دیگر از عوامل پرخاشگری کودک، بیماری (تب) است. در این حالت باید با او مدارا کرد.

6- انگل : برخی انگل ها روی اعصاب کودک اثر می گذارند. در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد.

7- در تنگنا قرار دادن کودک : کودکان در این سنین، دوست داشتنی اند؛ به همین جهت، نزدیکان و دوستان خانواده، به رغم میل کودکان، آنان را در آغوش می گیرند؛ می فشارند و می بوسند. با این گونه اعمال، کودک در تنگنا قرار می گیرد و پرخاشگری می کند؛ به ویژه اگر بزرگسالی او را به زور بگیرد و با لب ها خیس ببوسد.

بزرگسالانی که می خواهند با کودکان ارتباط برقرار کنند، به هیچ وجه نباید از زور استفاده کنند. نرمی، آغاز ارتباط با بازی، شعر، قصه و ... می تواند زمینة ارتباط عاطفی بعدی را فراهم سازد.

درصد کمی از کودکان وجود دارند که در برابر رفتارهای خشن بزرگسالان، مقاومت چندانی از خود نشان نمی دهند؛ اما اگر کودکی، هنگام حرکت بزرگسال به سویش، خود را پشت سر پدر یا مادر پنهان می کند؛ وحشت زده می شود و اخم می کند، نشان می دهد که تجربة ناخوشایندی از بزرگسالان دارد که در این صورت باید از راه های پیش گفته با او ارتباط برقرار کرد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات