top
پیامدهای دیدار فرزند با والد غیر سرپرست

پیامدهای دیدار فرزند با والد غیر سرپرست

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: مدتی است از همسرم جدا شده ام و وقتی پسر 12 ساله ام به دیدار مادرش می رود، در بازگشت به منزل، بسیار پرخاشگر و بدرفتار می شود. علت چیست و چگونه باید با این مشکل برخورد کنم ؟

پیامدهای دیدار فرزند با والد غیر سرپرست

برخورد شما هنگام بازگشت فرزند به خانه، بسیار مهم است و به مدیریت قوی نیاز دارد. بدرفتاری فرزندتان پس از بازگشت به خانه، تا ساعاتی، بلکه تا چند روز طبیعی است؛ زیرا

1- با ملاقات مادر، خاطره های خوش با هم بودن برایش تداعی می شود و وقتی وضعیت فعلی (جدایی) را می بیند، عصبی می شود. با او مدارا کنید.

2- در حال حاضر، مسؤولیت تربیت فرزند به عهدة مادر نیست؛ بنابراین، هنگام ملاقات، آزادی بیشتری به او می دهد و نیز به جهت مقطعی بودن دیدارها، او را از امکانات مادی افزون تری بهره مند می سازد؛ ولی طبیعی است که شما نمی توانید این گونه برخورد کنید؛ زیرا مسؤول تربیت و آیندة او هستید و به جهت سرپرستی دائم وی نمی توانید امکانات مادی و رفاهی فراوانی را در اختیارش قرار دهید.

این تفاوت رفتار باعث می شود که وقتی از دیدار مادر باز می گردد، این دو حالت را با هم مقایسه کند و عصبانی شود.

بهتر است در این مسأله، با همسر پیشین خود به توافق برسید تا نوعی هماهنگی و همگونی نسبی در دو محیط (خانة شما و منزل همسر پیشین) ایجاد و جلو ناسازگاری فرزند گر فته شود.

3- احتمالاً روش تربیتی مادر با شما متفاوت است و این تفاوت، او را دچار نوعی تعارض و در نتیجه پرخاشگری می کند که هنگام بازگشت به خانه نمایان می شود. بکوشید روش تربیتی خود را به هم نزدیک و هماهنگ کنید.

چند توصیه

أ. سعی کنید هنگام بازگشت فرزندتان، در خانه باشید تا احساس ناامنی کمتری داشته باشد.

ب. هنگام بازگشت، به او خوشامد بگویید و از وی به گرمی استقبال کنید.

ج. از برخورد سرد فرزندتان هنگام بازگشت به خانه نگران نباشید و گمان نکنید که شما را دوست ندارد. او از دیدار شما خوشحال است؛ اما هنوز نتوانسته دیدار مادر را فراموش کند.

د. به او فرصت دهید تا برای برقراری ارتباط مجدد با شما آماده شود.

هـ . اگر هنگام بازگشت او، برنامة جذابی (استخر، سینما، رستوران، خرید، دیدار نزدیکان، دیدار دوستان و ...) را ترتیب دهید، انتقال به وضعیت روحی مناسب، زودتر و بهتر انجام می‌شود.

و. هرگز دبارة مادرش اظهار تنفر نکنید و از او بد نگویید. فرزندتان را با خودتان مقایسه نکنید که ارتباط عاطفی خود را با مادرش قطع کرده اید. توجه داشته باشیدکه ارتباط عاطفی او و مادرش همچنان باقی و پا بر جا است.

ز. به ارتباط قانونی او با مادرش احترام بگذارید و مانع این ارتباط نشوید.

ح. بکوشید در حد توان، امکانات معنوی و مادی مورد نیازش را تهیه کنید. 

برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات