top
چگونگی رفتار والد تنها با فرزند داغدیده

چگونگی رفتار والد تنها با فرزند داغدیده

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: حدود یک ماه است شوهرم وفات یافته و پسر 8 ساله ام دچارفشارهای روحی شده است. چگونه می توانم آرامش را به او بازگردانم ؟

چگونگی رفتار والد تنها با فرزند داغدیده

توجه داشته باشید که مصیبت از دست دادن پدر، باعث می شود فرزند شما اطمینان به زندگی را از دست بدهد و دچار یأس و در نتیجه فشارهای روحی شود.

بهبود فرزند شما روندی کند خواهد داشت و حدود 2 سال طول می کشد؛ بنابراین، شکیبا باشید و برای کاهش فشارهای روحی او از این راهکارها استفاده کنید :

1- آرامش خود : با توجه به نقش الگویی شما برای فرزندتان، بکوشید با یاد خداوند و تمسک به اولیای الاهی و استفاده از راه های کسب آرامش (ر.ک : ص 131 و 132) از فشارهای روحی خود بکاهید.

2- آموزش ذکر : به او ذکر «یا منزل السکینه فی قلوب المومنین؛ ای آرامش دهندة دل های مؤمنان!» را بیاموزید. این ذکر، بر گرفته از آیه شریف قرآن (هو الذی انزل السکینه فی قلوب المومنین) است که اثر آرام بخشی شگفتی دارد.

ذکر «یا غیاث المستغیثین؛ ای فریاد رس فریاد خواهان» و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) نیز بسیار مطلوب است.

3- تلاوت قرآن : از فرزندتان بخواهید هنگام دلتنگی، قرآن بخواند یا به تلاوت قرآن گوش دهد. این روش امامان معصوم (ع) بوده که در سختی ها به قرآن پناه بر می برده اند.

امام سجاد (ع) می فرمود :

لومات من بین المشرق و المغرب لما استوحشت بعد ان یکون القران معی.

اگر کسانی ]که[ بین مشرق و مغرب ]زمین زندگی می کنند[ بمیرند، وحشت نمی کنم؛ چرا که قرآن با من است.

4- بیان اندوه شرکت در سوگواری : حتماً اجازه دهید در مراسم سوگواری ویاد بود پدر شرکت کند و برسر مزارش اشک بر یزد و اندوه خود را بروز دهد. اشک ریختن در سوگ پدر، او را آرام می کند.

5- زنده نگهداشتن یاد پدر : گاهی مشاهده می شود که بازماندگان شخص از دست رفته، در حضور کودک از وی سخن نمی گویند تا بر رنج فرزند نیفزایند. این رفتار درست نیست و اثر عکس دارد.

حتماً با وی درباره مرگ پدر گفت و گو و خاطرات او را با پدرش مرور کنید و یادش را زنده نگه دارید. این کار، رنج فراق را التیام می بخشد.

6- ارتباط گسترده فامیلی : ترکیب غم و انزوا، افسردگی را در پی دارد؛ پس ارتباط خود را با نزدیکان بیشتر کنید. این ارتباط سبب ایجاد امنیت روحی – روانی او می شود و از فشارهای روحی اش می کاهد.

7- ارتباط با همسالان : با توجه به این که فرزند مصیبت دیده، علاقه اش را به دنیای خارج از دست می دهد، از طریق ارتباط او با همسالان، این علاقه را بازگردانید.

8- ایجاد پیوندهای عاطفی جدیدی : طبیعی است که فرزند شما با از دست دادن پدر، دچار خلاهای عاطفی شده است. برای پر کردن این خلاها، پیوندهای عاطفی جدیدی بین او و کسانی که آنان را دوست دارد (دایی، عمو و ...) برقرار سازید.

9- آگاهی دادن : دربارة علت مرگ پدر برایش توضیح دهید تا خود را مقصر نداند؛ البته لازم نیست جزئیات گفته شود. 

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات