top
تمرکز حواس در کلاس

تمرکز حواس در کلاس

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: فرزند 8 ساله ام در کلاس درس، تمرکز حواس ندارد و این مسأله سبب شکوة معلم شده است. آیا برای ایجاد تمرکز در او راهکاری وجود دارد ؟

تمرکز حواس در کلاس

از این مسأله چندان نگران نباشید. عدم تمرکز حواس در این سن، دو از انتظار نیست و شخصیت های بزرگی چون هانس کریستین اندرسون با چنین مشکلی مواجه بوده اند؛ اما مانع رشدشان نشده است.

با توجه به این که ممکن است این مشکل باعث ضعف اعتماد به نفس کودک شود و او را در تحصیل دچار مشکل کند، برای از بین بردن آن بکوشید.

علل

عدم تمرکز حواس فرزند شما عللی دارد :

1- هوش بهر پایین : ممکن است به جهت هوش بهر پایین  نمی تواند مطالب درسی را خوب بفهمد؛ به همین جهت، انگیزة خود را برای گوش دادن به سخنان معلم و توجه به درس از دست داده است. شما باید برای جبران هوش او، وقت بیشتری را صرف درس هایش کنید تا با آمادگی افزون تری در مدرسه حاضر شود و انگیزة از دست رفته را باز یابد.

2- عدم علاقه به موضوع درسی خاص : شاید به درس خاصی علاقه ندارد؛ به همین جهت، گوش نمی دهد و حواسش پرت می شود. شما می توانید با توضیح دربارة آن درس و با استفاده از نرم افزارها و کتاب های کمک آموزشی و جبران عقب ماندگی ها، او را علاقه مند کنید.

3- دلسردی از معلم : علت دیگر بی توجهی شاگرد به سخنان معلم، دلسردی از او است. می‌توانید با گفت و گو با کودک و سخنی صمیمانه با معلم، به ریشة این دلسردی برسید و با تقاضا از معلم برای توجه بیشتر به کودک، این مشکل را از بین ببرید.

4- احساس ناامنی : اگر با همسر خود مشکلی دارید، به توافق برسید. اگر فرزند شما برادر یا خواهر تازه متولد شده ای دارد و توجه شما به او معطوف شده است، توجهتان را کم کنید. هر گونه فشار روحی او، احساس امنیتش را می گیرد و به جهت همین احساس ناامنی، تمرکز حواس ندارد.

چند توصیه

أ. بهتر است در کلاسی کوچک تر و با اشیای منحرف کنندة کمتر (تصاویر رنگی، نوشته ها و ...) درس بخواند.

ب. اگر فرزند شما در میزهای جلو و نزدیک معلم بنشیند، تمرکز بیشتری خواهد داشت.

ج. برای ایجاد تمرکز در این گونه کودکان، مناسب است معلم پس از آغاز سخن، لحظه ای مکث کند و بعد سخن بگوید.

د. به او بیاموزید به معلم، مستقیم نگاه کند.

هـ . مهارت گوش دادن را در او تقویت کنید به این صورت که به او چیزی بگویید تا آن را گوش دهد و تکرار کند.

و. ساعت رنگ داری را برای هدفی 5 دقیقه ای کودک کنید تا حواسش را برای رسیدن به آن هدف در این مدت جمع کند و به مرور بر میزان آن بیفزایید.

ز. با توجه به این که وسایل موجود در منزل و مدرسه، حواس او را پرت می کند، از او بخواهید که تا مدتی، وسایل موجود در مسیر خود را با هفت تیر فرضی (دو انگشت) از بین ببرد تا حواسش را پرت نکنند. پس از مدتی، این کار را می تواند در ذهن و برای اشیای کلاس انجام دهد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات