top
شکوفا سازی استعدادها

شکوفا سازی استعدادها

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: راه شناخت استعدادهای فرزندان چیست و چگونه می توان آن ها را شکوفا ساخت ؟

شکوفا سازی استعدادها

نخستین گام این است که باور کنیم هر یک از فرزندان ما در زمینة خاصی استعداد دارد تا برای شناخت آن بکوشیم. استعداد در همة فرزندان وجود دارد؛ اما متفاوت است.

راه های شناخت استعدادها

1- گفت و گو : در گفت و گو با فرزندان در زمینه های گوناگون می توان به استعدادهای آن‌ها پی برد.

2- توجه به رفتار : با توجه کردن به رفتار فرزندان، استعدادهای آن ها شناخته می شود. آمورزگاری، شاگرد تنبلی را پند می داد و پیامدهای تنبلی را برایش تشریح می کرد. ناگهان متوجه شد که شاگرد، ضمن گوش دادن، با ذغالی روی میز، صورت انسانی را نقاشی می کند و فهمید که در زمینه نقاشی استعداد دارد. مطلب را با والدین او در میان گذاشت و با شکوفایی آن استعداد، در رشتة نقاشی سرآمد روزگار شد.

3- توجه به توانمندی : میزان توانمندی فرزند در دروس گوناگون مدرسه نیز می تواند گویای استعداد او باشد؛ گرچه همیشه این گونه نیست و گاهی به رغم عدم استعداد در یک درس، با «تلا‌ش فراوان» به نمرة خوب دست می یابد.

4- توجه به علاقه مندی : با توجه کردن به علاقه مندی های کودکان و نوجوانان نیز می‌تواند به استعداد آن ها پی برد.

سرگرمی آندره آس وزالیوس، پزشک معروف آلمانی در دوران کودکی، تشریح حیوانات و پرندگان بود. والدین آندره با توجه کردن به این علاقة او دریافتند که در زمینة پزشکی استعداد دارد و زمینه های شکوفایی آن را فرا هم ساختند.

شارل دو لینه، گیاه شناس بزرگی شد. او هر گاه در کودکی گریه می کرد، مادرش گلی به دستش می داد و آرام می گرفت.

راه های شکوفاسازی استعدادها

1- ثبت نام در کلاس های هنری، ورزشی، علمی، صنعتی (با توجه به استعداد فرزند) راه موثری برای شکوفا سازی استعداد است.

2- در صورت شناخت استعداد کودک یا نوجوان در درس خاص، کلاس های خصوصی برای آن درس یا صرف وقت بیشتر والدین، آن را شکوفا می سازد.

3- فراهم آوردن امکانات در زمینة علاقه مندی های فرزند مانند مدارهای الکترونیکی ساده (کیت)، وسایل الکتریکی، رایانه (تایپ، گرافیک، طراحی صفحات وب، برنامه نویسی، میکس و ...) در شکوفا سازی استعدادهای او بسیار موثر است. 

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات