top
تنبلی در انجام تکالیف

تنبلی در انجام تکالیف

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک: پسر 15 ساله ام در انجام وظایف و تکالیفش تنبلی می کند. علل آن چیست و آیا می شود تنبلی را درمان کرد ؟

تنبلی در انجام تکالیف

پسر 15 ساله ام در انجام وظایف و تکالیفش تنبلی می کند. علل آن چیست و آیا می شود تنبلی را درمان کرد ؟

ج : تنبلی، ذاتی انسان نیست و منشأ ژنتیکی و وراثتی ندارد؛ بلکه دارای عللی است :

1- بی برنامگی : نوجوانی که برنامه ندارد و کارهایش دائم به هم ریخته است، روحیة انجام وظایف و تکالیف را نخوا هد داشت. پیشنهاد می کنم به او کمک کنید تا فهرستی از کارهایش را آماده و از کارهای سبک آغاز کند. فیلسوف چینی، لائوتسه می گوید که آغاز سفر هزار مایلی، با یک گام کوچک آغاز می شود.

برای انجام نخستین کار، بهتر است از مقدمات آن آغاز کند؛ برای مثال اگر می خواهد مقاله‌ای بنویسد، از مقدمه آن آغاز کند یا اگر انشا می نویسد، ابتدا رؤوس محتوای آن را یادداشت کند یا برای نوشتن یک درس، اول پرسش های آن را بنویسد.

2- فقدان محیط کار مناسب : اتاقی مستقل و مرتب و منظمف، با درجة حرارت و نور مناسب، در نوجوان شما انگیزة کار و فعالیت را بیشتر می کند.

3- بی توجهی به ورزش : بدنی که ورزش نمی کند، حالت سستی خواهد داشت. روزی 10 دقیقه ورزش، حالت بی رمقی و سستی نوجوان را از بین می برد.

4- رژیم غذایی نامناسب : خوردنی های باطبع سرد و مصرف بیش از حد شیرینی و مواد قندی (به سبب نیاز فراوان به انرژی برای هضم)، بدن را سست می کند.

5- علل پزشکی : گاهی تنبلی بدن و بی حالی، به جهت کارکرد بد کبد، عفونت کلیه، سل، ورم کبد یا اختلالات هورمونی است که در این صورت باید به متخصص مراجعه کرد.

6- راحت طلبی : برای از بین بردن این علت که صفت ناپسندی است، او را با ارزش های دینی و دیدگاه امامان معصوم (ع) آشنا کنید.

امام صادق (ع) می فرماید :

عدو العمل الکسل.

دشمن عمل، تنبلی است.

افه النجح الکسل.

افت پیروزی، تنبلی است. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات