top
علل دروغگویی

علل دروغگویی

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک: علل دروغگویی کودکان بالاتر از 6 سال چیست ؟

علل دروغگویی

علل دروغگویی کودکان بالاتر از 6 سال چیست ؟

ج : دروغگویی از 6 سالگی به بعد عللی دارد :

1- محیط : دروغگویی اعضای خانواده یا نزدیکان، کودک را دروغگو می کند. صدای در منزل بلند می شود. پدر با قراینی می فهمد طلبکار است. به فرزندش می گوید : بگو پدرم در خانه نیست. پدر به طور غیر مستقیم، دروغگویی را به فرزند خود منتقل می کند.

کودک مرتکب خلافی شده است. پدر یا مادر می گوید : آقا کلاغه خبر آورده که چنین کاری کرده ای. اوبه تدریج خواهد فهمید که این مسأله دروغ است و خود نیز دروغ می گوید. افزون بر این، اعتمادش نیز از والدین سلب خواهد شد.

با توجه داشت که محیط، منحصر در خانه نیست و ممکن است دروغگویی از مدرسه، محله، خانة نزدیکان یا ... به کودک منتقل شود؛ پس باید محیط را اصلاح کرد. در حضور کودک، به شوخی دروغ نگویید. «توریه» هم نکنید.

2- جلب توجه : کودکان به طور فطری به توجه نیاز دارند و گاهی برای جلب توجه دیگران به خود، دروغ می گویند. توصیه می شود به حد کافی به آنان توجه کنید تا مجبور نشوند از این طریق، توجه دیگران را به خود جلب کنند.

3- انتقامجویی : کودک، گاهی دروغ می گوید تا از دیگری انتقام بگیرد. بهرام و شهرام دو برادرند. بهرام، شهرام را کتک می زند و چون شهرام، توان مقابله با بهرام را ندارد، به دروغ، او را نزد پدر خطا کار معرفی می کند تا پدر او را توبیخ یا تنبیه کند و به این صورت، انتقام بگیرد.

در این صورت، باید به او درس انصاف بدهید که پسندیده نیست برای انتقام از دیگری، به دروغ متوسل شود.

4- ترس از تنبیه : اگر کودکان، از تنبیه بدنی در امان باشند، دروغ نمی گویند. اگر کودک بداند در صورت ارتکاب خلاف و عملی ناپسند، والدین یا معلم، او ا تنبیه نمی کنند، بلکه به او آگاهی می دهند و در صورت نیاز، از او شکوه خواهند کرد، حقیقت را خواهد گفت.

توصیه می کنم در صورت ارتکاب خلاف، از ساز و کارهای باز دارنده، یعنی روترش کردن، محرومیت، تحریک عواطف، قهر، و شیوة بده و بستان استفاده کنید و از تنبیه بدنی جداً بپرهیزید.

5- تکلیف زیاد : معلمی که تکالیف فراوانی را بر عهدة دانش آموز می گذارد؛ به گونه ای که انجام آن ها در توان کودک نیست، او را به دروغ وا می دارد و کودک برای توجیه عدم انجام تکالیف، دروغ می گوید.

6- توقع بیش از حد : توقع بیش از حد والدین و معلم، کودک را به دروغ وا می دارد. والدین یا معلم به کودک می گویند : چرا در درس ریاضی نمرة 17 گرفتی ؟ توقع ما از تو، نمرة 20 بود. کودک به دروغ می گوید : وقت کم آوردم و ... .

از کودکان خود در حد توان و هوش بهر آنان  توقع داشته باشید.

7- رسیدن به خواسته ها : کودکان، گاهی برای رسیدن به خواسته هایشان دروغ می گویند. در این صورت، آنان را با ارزش های دینی و روایات امامان معصوم (ع) آشنا کنید تا زشتی این عمل را در یابند (توجه داشته باشید که نیازهای اولیه آنان را مرتفع سازید). 

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات