top
کودکان طلاق

کودکان طلاق

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک: 4 ماه است از همسرم جدا شده ام و پسر 10 ساله ام به شدت دچار افت تحصیلی شده است. نمی دانم با این مشکل چگونه برخورد کنم. لطفا راهنمایی ام کنید.

کودکان طلاق

4 ماه است از همسرم جدا شده ام و پسر 10 ساله ام به شدت دچار افت تحصیلی شده است. نمی دانم با این مشکل چگونه برخورد کنم. لطفاض راهنمایی ام کنید.

ج : هیچ گونه تردیدی وجود ندارد که کودکان طلاق، دچار نابهنجاری های عاطفی (کابوس، افسردگی، اختلال در خوراک، شب ادراری، افت تحصیلی و ...) می شو ند و افت تحصیلی به ویژه در پسران بیشتر است. پدیدة طلاق بر کودکان پیش دبستانی به جهت پایین بودن رشد شناختی و عدم درک کودک از آن، آثار منفی افزون تری دارد.

برای تخفیف این فشارهای روحی و در نتیجه کم شدن افت تحصیلی، توصیه می کنم با رعایت مسائل ذیل، فضای آرام را برایش پدید آورید.

1- وقتی خشمگین می شود، جلو او را نگیرید و اجازه دهید تخلیه شود. او به طور قطع، والدین را مقصر می داند و با اعتراض می گوید : شما که می خواستید از هم جدا شوید، چرا مرا به دنیا آوردید ؟ !

2- از احساس گناه بپرهیزید. ای کاش طلاق صورت نمی گرفت؛ اما اکنون که انجام شده است، آن را فاجعة بزرگ ندانید و بکوشید خودتان را با وضعیت جدید وفق دهید.

3- نفرت خود را از همسر پیشین از دل بیرون کنید. نفرت، فشار روحی می آورد و این فشار بر فرزندتان نیز اثر خواهد گذاشت.

4- از بدگویی همسر پیشین در حضور کودک بپرهیزید. با توجه به رابطة قانونی فرزند با مادر، بدگویی شما، به شخصیت مادر لطمه می زند و مادر بی شخصیت،‌ آثار بدی خواهد داشت.

5- اگر فرزند شما پس از ملاقات هفتگی با مادر، از او بدگویی کرد، تأییدش نکنید.

6- بکوشید با همسر پیشین دربارة تربیت فرزند توافق پیدا کنید. در صورت نامطلوب بودن روش تربیتی او، با رفتار مناسب و معقول، الگوی فرزندتان باشید تا در زندگی خود به شما اقتدا کند. 

برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات