top
دعوای کودکان پیش دبستانی

دعوای کودکان پیش دبستانی

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: فرزند 4 ساله ام با همسالان خود دعوا می کند و آن ها را کتک می زند. با این رفتار او چگونه مقابله کنم ؟

دعوای کودکان پیش دبستانی

فرزند 4 ساله ام با همسالان خود دعوا می کند و آن ها را کتک می زند. با این رفتار او چگونه مقابله کنم ؟

ج : اگر این گونه برخورد فرزند شما، با همسالان خاصی است، ارتباطش را با آنان قطع یا کم کنید و در صورت عدم امکان قطع ارتباط، راهکارهای ذیل را به اجرا در آورید :

1- از بین بردن زمینه ها : کودکان را با فعالیت های خاصی چون کار دستی، نقاشی، بازی‌های فکری، دیدن فیلم و ... سرگرم کنید تا زمینه های درگیری و کتک کاری از بین برود.

2- آموزش سازگاری : نقش همسال او را بازی کنید و در قالب بازی، برخورد درست و بدون خشونت را به او بیاموزید. استفاده از داستان نیز می تواند در این آموزش موثر باشد.

3- توجه بیشتر در حالت عادی : احتمال این که دعواها و کتک کاری های او برای جلب توجه باشد، وجود دارد؛ بنابراین، زمان عادی و غیر این رفتار، توجه بیشتری به او داشته باشید تا نیازش برآورده شود.

4- استفاده از شیوة حواس پرت کردن : کودک شما در سنی است که هنوز می توان حواسش را پرت کرد؛ بنابراین، با نظارت بر بازی کودک و همسالان، در صورت مشاهدة عصبانیت او و آغاز درگیری، حواس او را با خوراکی یا فیلم و ... پرت کنید 

5- استفاده از ساز و کارهای باز دارنده : در صورت آغاز درگیری و کتک کاری، به شیوه‌های ذیل می توانید او را از این رفتار باز دارید :

أ. از شانه هایش بگیرید؛ به چشم هایش نگاه کنید و قاطعانه بگویید : نزن !

ب. حدود 10 تا 15 دقیقه آن دو را از هم جدا کنید و بعد به فرزند خود، امکان انتخاب بدهید که یا با آرامش و بدون دعوا بازی کند یا از ادامة بازی محروم خواهد شد. با توجه به علاقة کودکان به بازی با همسالان، او راه دوم را بر می گزیند.

ج. از محرومیت و جریمه استفاده کنید. مناسب ترین جریمه برای او این است که در مقابل هر بار درگیری، یک روز از بازی با همسالان محروم شود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات