top
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس

راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: از چه راهکارهایی می توانیم اعتماد به نفس فرزندمان را افزایش دهیم ؟

راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس

از چه راهکارهایی می توانیم اعتماد به نفس فرزندمان را افزایش دهیم ؟

ج : برای افزایش اعتماد به نفس فرزند خود از راهکارهای ذیل استفاده کنید :

1- شکوفایی استعدادها : برای این کار، ابتدا باید استعدادهای او را شناخت. برخی کودکان، هماهنگی بدنی قابل توجهی دارند و می توانند به سرعت و به راحتی بدوند؛ بالا روند، و سه چرخه برانند. این کودکان، زمینه رشد در رشته های ورزشی را بیشتر دارند؛ اما قادر به تنظیم صدای خود یا نقاشی نیستند و این گونه کارها را به سختی انجام می دهند.

برخی دیگر، زمینه فعالیت های علمی و فنی مانند ساختن چیزی را دارند، و عده ای از کودکان، در مقایسه با سنشان، توانایی تکلم بالایی را دارا هستند. گروه اول، زمینه رشد در کارهای فنی و صنعتی را دارند و گروه دوم، مهارت های مربوط به خواندن و نوشتن را به سرعت یاد می گیرند.

برخی کودکان به انجام فعالیت های هنری مثل نقاشی علاقه ویژه نشان می دهند. این گونه کودکان، اگر اندامی غیر متناسب داشته باشند، انجام ورزش هایی مثل دوچرخه سواری، شورت کردن توپ یا شنا برایشان کار سخت و ناراحت کننده ای است.

برای شناخت استعدادهای فرزندتان، در رفتار او دقت، و به علاقه مندی هایش توجه کنید. اگر علاقه مند است در آشپزخانه به شما کمک کند، استعداد آشپزی، و اگر به خیاطی شما علاقه نشان می دهد، استعداد خیاطی دارد. اگر قوه تخیل قوی دارد می تواند رمان نویس خوبی شود. اگر قرآن را به خوبی تلاوت می کند یا سرودی زیبا می خواند می تواند در همین زمینه ها رشد کند.

پس از شناسایی استعدادهای فرزند، با فراهم آوردن امکانات و ثبت نام در کلاس های مناسب، آن استعدادها را شکوفا سازید.

2- اعطای استقلال : اعطای استقلال به فرزند در امور شخصی از همان سال های اول تولد (غذا خوردن، لباس و کفش در آوردن، لباس و کفش پوشیدن، استحمام و ...) در خرید وسایل شخصی (البته مناسب با سن)، در رفت و آمد به مدرسه و منزل نزدیکان (با فرض ایمنی کودک)، در مراقبت از خود و حضور در اردوها، عامل مهمی در خود باوری او است.

3- اعطای مسوولیت : مسوولیت های گوناگون متناسب با سن کودکان و نوجوانان (خرید نیازمندی های منزل، رزر و بلیت، واریز وجوه آب و برق و تلفن و گاز، آشپزی، خیاطی، شستن خودرو، تعمیر و سایل منزل و ...) اعتماد به نفس آنان را بالا می برد.

4- اعطای حق انتخاب : به فرزندتان به ویژه اگر نوجوان است، حق انتخاب بدهید.

انتخاب لباس، کفش، لوازم مدرسه، کلاس های فوق برنامه، خرج کردن پول توجیبی و ... راهکار خوبی برای خود باوری او است.

5- تکریم شخصیت : برای گرامیداشت شخصیت فرزند خود، به او احترام بگذارید. مشورت با فرزند و نظر خواهی از او در نشست های خانوادگی، گوش دادن به سخنانش، پاسخ دادن به پرسش هایش، پذیرش احساسات او و ... نمونه هایی از احترام گذاشتن است.

6- تلقین به نفس : تلقین خود باوری به فرزند با جمله هایی چون «می توانی، تو توانمندی، تو قدرت داری، به فرزندم افتخار می کنم، برای داشتن چنین فرزندی خدا را شکر می کنم و ...» به شدت در خود باوری او موثر خواهد بود؛ همان گونه که جمله های تخریب کننده و یأس آور، اعتماد به نفس او را از بین می برد.

افزون بر تلقین های مثبت خود، به کودکتان (بالاتر از 8 سال) بیاموزید که خودگویی هایی مثبت داشته باشد؛ یعنی با جمله هایی چون «من می توانم این کار را انجام دهم، من وضعیت خوبی در ... دارم و ...» توانمندی را به خود تلقین کند.

برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات