top
آموزش دوری از خطر به نوپایان

آموزش دوری از خطر به نوپایان

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: آیا امکان دارد به کودک 1 ساله ام، دوری از خطرها را آموزش دهم ؟ چگونه ؟

آموزش دوری از خطر به نوپایان

آیا امکان دارد به کودک 1 ساله ام، دوری از خطرها را آموزش دهم ؟ چگونه ؟

ج : آری، شما می توانید راه ایمن ماندن و فاصله گرفتن از خطرها را به فرزند خردسالتان بیاموزید و باید این کار را بکنید؛ زیرا نمی توانید او را زندانی کنید.

با توجه به سن پایین فرزند و عدم تکلم او و ناتوانی در درک آموزه های استدلالی، آموزش او در این زمینه، با شیوه ای خاص امکان پذیر است.

در صورت رفتارهای پر خطر، از سرزنش فرزندتان و زیاده روی در نهی کلامی او بپرهیزید؛ زیرا باعث بی توجهی کودک هنگام ضرورت می شود.

بهترین شیوه آموزش، پس از رفع زمینه های خطر در منزل (ر.ک : ص 66 و 67) این است که هنگام حادثه جویی به سوی فرزندتان بروید؛ او را از روی زمین بلند کرده، و از رفتار پر خطر، با قاطعیت نهیش کنید.

در صورتی که شیء خطرناکی مثلاً چاقو را برداشته است، آن را از دستش بگیرید (مراقب باشید که چاقو و امثال آن را از دستش نکشید) و با قاطعیت بگویید : «به چاقو دست نزن». گرچه فرزند 1 ساله شما هنوز نمی تواند سخن بگوید، توصیه می کنم با همین واژگان، او را نهی کنید. مطمئن باشید که مقصود شما را می فهمد؛ البته استفاده از واژگانی مثل «جیزه، بوفه، خطرناکه و ...» نیز موثر است.

ممکن است هنگام نهی، خود را با حرکات چهره شیرین کند و بیش از پیش دوست داشتنی شود. اگر در این حالت، لبخند بزنید یا بخندید، با این برخورد دو گانه و تزلزل شما به این نتیجه می رسد که دارید با او شوخی یا تفریح می کنید؛ پس مغلوب احساسات خود نشوید و او را با قاطعیت (ونه با لحنی مبارزه جویانه) از رفتار خطرناکش نهی کنید.

بدیهی است که پس از گرفتن شیء خطرناک گریه می کند و قشقرق راه می اندازد. بهترین کار برای پیشگیری از این گونه رفتارها این است که از روش «حواس پرت کردن» استفاده، و او را با چیز جذاب دیگری سرگرم کنید.

در مواردی که فرزند خردسال شما به سمت ظرف داغ غذا یا فنجان چایی می رود، با سرعت به سمت او بروید و جلوش را بگیرید. برای این که دلیل رفتار شما را بفهمد، فنجان یا ظرف غذا را به دستش نزدیک کنید تا حرارت آن را حس کند و همزمان با این کار، واژگان جیزه، بوفه، داغه و ... را به کار برید. از این شیوه برای آموزش خطر بخاری که نمی توان آن را حذف یا جابجا کرد نیز می توانید استفاده کنید.

در صورتی که با رفتاری پر خطر مانند فرو کردن میخ یا مشابه آن در پریز برق مواجه شدید، چاره ای ندارید که باز خورد شدیدتری داشته باشید. در این حالت، پیشنهاد می شود افزون بر نهی قاطعانه، با دست (البته با انگشتان باز) ضربه ای آرام نیز به پشت دستش بزنید تا این ضربه و سوزش دست، پیامی را به مغز او بدهد و در صورت نکرار چنین رفتاری، همان پیام تداعی شود و او را از این رفتار باز دارد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات