top
پول توجیبی

پول توجیبی

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: آیا دادن پول توجیبی به فرزندان لازم است ؟ اگر پاسخ مثبت است، از چه سنی و چه مقدار؟

پول توجیبی

بله، دادن پول توجیبی به کودکان و نوجوانان لازم است؛ زیرا :

1- می تواند روشی آموزشی و تربیتی باشد. با پول توجیبی می توانید به فرزند خود بیاموزید که از دارای خای خود در زندگی آینده چگونه استفاده کند. پول توجیبی در حقیقت، شیوهای برای آموزش مدیریت پول (عقل معاش) به فرزندان است.

2- فرزند شما در صورت نداشتن پول توجیبی ممکن استا با دیدن همسالانی که از آن بهره‌مند هستند، احساس کمبود و حقارت کند.

3- داشتن پول توجیبی و قرار دادن آن در یک کیف چرمی پول در جیب شلوار و استفاده از آن هنگام نیاز به ویژه در حضور همسالان، احساس تشخص می آورد.

4- یکی از علل دست درازی برخی کودکان به جیب پدر یا کیف مادر، نداشتن پول توجیبی است. تهیه خوراکی های لازم از سوی والدین و قرار دادن آن ها در کیف یا جیب فرزند، به علل پیش گفته، جای پول توجیبی را نمی گیرد.

مناسب ترین سن برای دادن پول توجیبی منظم و با مقدار مشخص، ورود به دوره آموزشگاهی (مدرسه) است؛ زیرا در این سن یاد می گیرد که چگونه پول را بشمارد و آن را عوض کند.

پول توجیبی از مقدار کمی آغاز می شود و با توجه به سن فرزند و ورود به مقاطع تحصیلی بعدی افزایش می یابد. مطلوب است مقدار آن در پایان مقطع ابتدایی 2 برابر آغاز آن باشد و با ورود به مقطع راهنمایی 3 برابر، در مقطع دبیرستان 5 برابر و با ورود به دانشگاه 7 برابر شود.

پیشنهاد می کنم برای فرزندان بزرگ تر خود در سال های آخر دبیرستان و دانشجویان، حسابی بانکی بگشایید و پول توجیبی آنان را به حسابشان واریز کنید تا بتوانند هنگام نیاز، از عابر بانک خود استفاده کنند. این کار، احساس تشخص آنان را بیشتر می کند.

توجه داشته باشید که معیار در میزان پول توجیبی فرزند، فقط نیاز او نیست؛ بلکه افزون بر آن، به میزان تمکن مالی والدین، مدرسه، محل زندگی و دوستان و همسالانش نیز بستگی دارد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات