top
اصلاح چپ دستی

اصلاح چپ دستی

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: فرزند 9 ساله ام چپ دست است و من می کوشم او را راست دست کنم. آیا این رفتارم درست است ؟

اصلاح چپ دستی

این رفتار شما به طور قطع درست نیست. یادتان باشدکه چپ دستی فرزندتان نقص نیست و هیچ گونه اثری بر سرنوشت او نخواهد داشت. جالب است بدانید که لئوناردو داوینچی، نقاش بزرگ ایتالیایی چپ دست بوده و چپ دستی وی، هرگز مانع رشد او نشده است.

چپ دستی فرزندتان از نظر شما مشکل بزرگی است (چون خودتان نمی توانید با دست چپ، کارهایتان را انجام دهید)؛ در حالی که چپ دستی برای او، درست مانند راست دستی برای راست دستان است و کارهایش را به همان راحتی است دستان انجام می دهد.

جداً توصیه می کنم فرزندتان را به استفاده از دست راستش وادار نکنید؛ چون هم باعث بدخطی او در آینده می شود و هم ممکن است دچار لکنت زبان شود؛ زیرا آن قسمت از مغز که استفاده از دست ها را کنترل می کند، قدرت سخن گفتن را نیز در کنترل دارد و وقتی کودک چپ دست، به اجبار از دست راست استفاده کند، مرکز کنترل سخن گفتن در مغزش نیز جابه جا می شود و چون برای مغز جوان چنین کاری مشکل است، احتمال دارد دچار لکنت زبان شود.

افزون بر این، «بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که وا داشتن کودک چپ دست به راست دستی، ممکن است او را در آینده به نارسایی های مربوط به بینایی و خواندن یا مشکلات عاطفی دچار سازد». 

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
مامان یسنا
1394/01/19 - 12:43
.دخترم دو سال و 15 روزشه. عاشق نقاشیه ،نقاشیهای قشنگی میکشه. اما فقط با دست چپ میکشه هرکاری میکنم برای چند لحظه ای مداد با راست میگیره ولی فورا میده دست چپش. خیلی از کاراش باراسته مثلا قاشق با راست میگیره. چند روزی دفتر و مداد رنگی هاش جم کردم تا شاید یادش بره اما بخاطر لجبازیهاش دوباره بهش پس دادم . بابت این قضیه نگرانم هرچند شنیدم چپ دستا باهوشترن.
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات