top
علل غیر پزشکی شب ادراری

علل غیر پزشکی شب ادراری

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: علل غیر پزشکی شب ادراری چیست؟

علل غیر پزشکی شب ادراری

- عمیق بودن خواب : وقتی مثانه از ادرار پر می شود، به مغز پیام می دهد که بیدار شود و اگر خواب فرزند شما عمیق باشد که به طور معمول ارثی است، مغز این پیام را دریافت نمی‌کند؛ در نتیجه بیدار نمی شود و رختخواب خود را خیس می کند؛ بنابراین، شما باید او را بیدار کنید. دوبار بیدار کردن با نرمی و عطوفت (دو ساعت بعد از خواب و دو ساعت قبل از بیدار شدن او) کافی است.

2- حساسیت کلیه ها : می دانید که کلیه ها به سرما حساسند و وقتی در معرض سرما قرار می گیرند، ادرار سازی آن ها بیشتر می شود و این ادرارها را به سمت مثانه هدایت می کنند و مثانه زودتر از حد معمول پر می شود؛ بنابراین، در فصل های سرد سال باید دمای اتاق مناسب باشد؛ زیرا ممکن است کودک، پتو را کنار بزند. بهترین کار، پوشش مناسب است که در صورت کم شدن دمای اتاق یا کنار زدن پتو، مشکلی برایش پیش نیاید.

3- ترس از توالت : برخی کودکان، هنگام پر شدن مثانه بیدار می شوند؛ اما به جهت ترس از توالت، به دستشویی نمی روند. توصیه می کنم با مهربانی به فرزند خود بگویید که هر وقت از خواب بیدار شد و احساس کرد ادرار دارد، شما را هم بیدار کند تا به اتفاق هم به دستشویی بروید.

مهتابی یا چراغ کم نوری در مسیر اتاق به دستشویی یا چراغ قوه، از ترس او می کاهد. اگر هیچ یک از این راهکا رها نتیجه نداد، ناگزیر می توانید (به ویژه در صورت دور بودن توالت) تا مدتی از لگن در گوشه حمام یا اتاقش استفاده کنید.

4- تنبلی : گاهی کودک از خواب بیدار می شود؛ اما برای رفتن به دستشویی، از بستر خود بیرون نمی آید. برای رفع این مشکل، اولاً رخوت و سستی بدن او را از بین ببرید  و ثانیاً برای دستشویی رفتن به او کمک کنید تا از بستر خود بیرون آید.

تکان خوردن ها و شانه به شانه شدن های او نشانه خوبی است که بیدار شده و به دستشویی نیاز دارد.

5- انتقامجویی : کودک ممکن است برای انتقال خشم خود به والدین به جهت اعمال فشار آنان برای انضباط شدید یا عدم تفاهم آنان با هم، بستر خود را خیس کند.

6- وراثت : این مسأله در برخی خانواده ها ارثی است و توجه به وضعیت پدر و مادر یا برادر و خواهر بزرگ تر در کودکی، این را نشان می دهد. براساس پژوهش ها اگر پدر و مادر، هر دو در کودکی به شب ادراری مبتلا بوده اند، احتمال دچار شدن کودک هفتاد درصد، و اگر یکی از آن دو دچار بوده، احتمال شب ادراری کودک، سی درصد بیشتر از دیگر کودکان خواهد بود.

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
سارا مهتدی جعفری
1394/07/12 - 22:11
عالی، مرسی
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات