top
ایجاد مسؤولیت پذیری در کودکان

ایجاد مسؤولیت پذیری در کودکان

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: با چه روش هایی می توان مسؤولیت پذیری را در کودکان ایجاد کرد ؟

ایجاد مسؤولیت پذیری در کودکان

برای ایجاد مسؤولیت پذیری در کودکان از راهکارهای ذیل استفاده کنید :

1- مسؤولیت های مربوط به سن انان را بینشان تقسیم کنید.

2- فرصت لازم را در اختیارشان قرار دهید. 2 یا 3 وظیفه ساده در روز در حد 10 تا 20 دقیقه کافی است. در ضمن توجه داشته باشید که کودکان برای گذر از فعالیتی به فعالیت دیگر، به زمان نیاز دارند؛ پس به آن ها فرصت انتقال بدهید.

3- مسؤولیت ها را به بخش های کوچک تقسیم کنید تا به خوبی بتوانند از عهده آن ها برآیند.

4- چگونگی انجام مسؤولیت ها را به آنان بیاموزید. برای اطمینان از درک مسؤولیت به وسیله فرزند، از او بخواهید آن را تکرار کند. گاهی لازم است برای بازده بیشتر، راهکارهایی را به آنان نشان دهید؛ برای مثال، به جای 4 بار خم شدن و برداشتن شیء از روی زمین و 4 بار به سمت کمد رفتن، بیاموزید که 4 شیء را یکباره بردارد و 1 بار به سوی کمد برود. یا برای مرتب کردن اتاق خود، از اشیای بزرگ تر مثل تخت آغاز کند و بعد سراغ کوچک تر ها برود یا از نقاط در معرض دید (تخت و جمع و جور کردن لباس ها) آغاز کرده، بعد سراغ نظافت کشوهای کمد برود.

برای این که همه جای اتاق تمیز شود و قسمتی باقی نماند، به فرزند خود بیاموزید که اتاق را در جهت عقربه های ساعت تمیز کند.

5- بر انجام مسؤولیت ها نظارت کنید. برای جا افتادن مسؤولیت، ابتدا همراه فرزندتان باشید تا دست کم 3 بار آن را به درستی انجام دهد. در صورت نظارت می توانید با طرح سوال، کودک را به کشف وظیفه بعدی وا دارید. حالا باید چه کار کنیم ؟ چه کار دیگری باید در اتاقت انجام شود ؟ 

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
پریسا
1394/01/26 - 07:19
سلام. پسرم خیلی ریخت و پاش داره هر راهی و هر روشی که بگید انجام دادم به نتیجه نرسیدم شما ها با این معضل چگونه کنار می آمدید اگه جای من بودید؟
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات