top
عوامل تقویت کننده احساس مسؤولیت

عوامل تقویت کننده احساس مسؤولیت

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: آیا عواملی وجود دارد که احساس مسؤولیت در فرزندان را تقویت کند ؟

عوامل تقویت کننده احساس مسؤولیت

بله، عوامل ذیل می توانند احساس مسؤولیت در فرزندان را تقویت کنند :

1- برنامه ریزی، عامل مهمی برای تقویت احساس مسؤولیت و استمرار انجام آن است؛ زیرا انجام امور در زمان مشخص، قدرت به خاطر سپردن فرزند را افزایش می دهد.

2- امکانات لازم (کمد، قفسه، جالباسی و ...) تقویت کننده مسؤولیت پذیری است.

3- وضع قانون هایی چون «اسباب بازی ها تخریب نمی شوند»، «حمام پس از استحمام تمیز می شود»، «لباس ها روی جالباسی قرار می گیرد» و ... در تقویت این حس موثرند.

4- یادداشت مسؤولیت ها و قرار گرفتن در معرض دید فرزندان، مانع از کمرنگ شدن و بی توجهی به مسؤولیت ها می شود.

5- فرزندان به تمرین نیاز دارند؛ پس برای تثبیت مسؤولیت، چند بار باید تکرار شود.

6- در برابر انجام مسؤولیت ها، فرزند خود را تحسین و تشویق کنید. دست کم دو جنبه مثبت در انجام مسؤولیت بیابید و برایش پاداش در نظر بگیرید. پاداش ها لازم نیست همیشه مادی باشد؛ بلکه رفتارهایی چون صرف وقت برای فرزند، توجه، مراقبت، همدردی و خوش خلقی نیز پاداش به شمار می روند.

7- استفاده از شیوه تداعی – معانی، احساس مسؤولیت را در فرزند تقویت می کند بدین معنا که انجام مسؤولیت محوله را با خاطره ای خوش همراه سازید تا همیشه هنگام انجام مسؤولیت، شیرینی آن خاطره خوش برایش تداعی، و علاقه اش به استمرار مسؤولیت بیشتر شود.

8- انجام کارهای خیریه و داوطلبانه اجتماعی و شرکت در برنامه هایی چون پاکسازی عمومی شهر و کوه و ... عامل معمی در تقویت احساس مسؤولیت فرزندان است.

9- زمینه حضور فرزند را در اردوها و فعالیت های جمعی در مدرسه فراهم سازید. این گونه فعالیت ها باعث احساس مسؤولیت بیشتر در او می شود. 

برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات