top
اهمیت نقاشی کودکان

اهمیت نقاشی کودکان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: چگونه می توانیم با استفاده از نقاشی های کودکان به احساسات و هیجانات آنان پی ببریم ؟

اهمیت نقاشی کودکان

چگونه می توانیم با استفاده از نقاشی های کودکان به احساسات و هیجانات آنان پی ببریم ؟

ج : نقاشی کودک، یکی از بهترین راه هایی است که می توان از طریق آن به عمیق ترین احساسات، رویاها، آرزوها و هیجانات او پی برد؛ زیرا افزون بر سرگرمی و نوعی بازی، وسیله‌ای برای انتقال پیام است و مطالبی را که در دل دارد و نمی تواند یا نمی خواهد با زبان خود بگوید، با نقاشی منتقل می سازد.

فشار کودک بر نوک مداد و بر عکس، چگونگی ترسیم خط ها، خط خوردگی، استفاده از رنگ‌ها، فقدان رنگ در قسمتی یا تمام نقاشی، کوچک و بزرگ بودن نقاشی، استفاده از تمام فضای صفحه یا استفاده از گوشه آن، حتی استفاده از فضاهای مختلف (بالا، پایین، چپ و راست)، الفبایی برای بیان دنیای هیجانی و احساسی، مشکلات عاطفی، شخصیت و تعارض‌های عمیق او هستند.

از طریق نقاشی کودک می توان به دغدغه های او (تبعیض، مقایسه، تنبیه بدنی، نامهربانی و بی توجهی والدین، احساس گناه، خود کم بینی، خود بزرگ بینی، ترس، نفرت از جنس خود حسادت به فرزند دوم یا خواهر و برادر) پی برد.

این ابزار، امروزه آنقدر اهمیت یافته که با استفاده از آن، افزون بر شخصیت کودک، میزان هوش او را نیز می توان دریافت. با استفاده از تست های نقاشی از جمله تست ترسیم خانواده و تست گودیناف (Goodenough) که به تست «آدمک» معروف است می توان به این نتایج رسید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات