top
پیچیدگی های رفتاری و شخصیتی کودک در پنج سالگی

پیچیدگی های رفتاری و شخصیتی کودک در پنج سالگی

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: کودک شما در حدود سن پنج سالگی بسیاری از مهارت های جسمی و ذهنی مهم و اساسی را کسب کرده است، پس بیشتر به تقویت این مهارت ها می پردازد.

پیچیدگی های رفتاری و شخصیتی کودک در پنج سالگی

کودک شما در حدود سن پنج سالگی بسیاری از مهارت های جسمی و ذهنی مهم و اساسی را کسب کرده است، پس بیشتر به تقویت این مهارت ها می پردازد. در صورتی که تاکنون یک روش تربیتی صحیح در مورد کودکتان اعمال کرده باشید در حال حاضر فرزندی با نشاط، زیرک، توانمند و برخوردار از اعتماد به نفس بسیار زیادی خواهید داشت. اعتماد به نفس کودک در این سن به حدی است که شروع به گرفتن ایراد از پدر و مادر کرده و به رفع اشکالاتشان می پردازد. علاوه بر این ویژگی بارز، شرایط شخصیتی کودکتان در این مقطع سنی، به شرح زیر است :

* تا شما خواندن داستانی را برای دو یا سومین مرتبه شروع کنید او بقیه ی داستان را با شما تکرار خواهد کرد و چه بسا در این کار از شما سبقت بگیرد.

* چون قدرت درک دلایل عقلی را پیدا کرده است، سخنان شما را تا حد زیادی می پذیرد.

* به فراگیری و حفظ قوانین و مقررات مختلف می پردازد.

* به سراغ وسایل شخصی بزرگ ترها نظیر عطر و لوازم آرایش می رود و از آنها استفاده می کند.

* موهای خود، هم بازی ها یا عروسک هایش را کوتاه می کند.

* کنجکاوانه کمد لباس و کشوهای شما را جستجو می کند و به هم می ریزد.

* در حمام به شست و شوی سر و بدن خود می پردازد.

* به سرعت رفتاری جدید و گوناگون را جایگزین رفتارهای قبلی خود می کند.

* او تبدیل به قهرمان «چرا؟» می شود و در مورد همه چیز سوال می کند.

نکته : سنین بین سه تا پنج سالگی را اصطلاحاً «زمان بلوغ قبل از دبستان» می نامند و معنای آن این است که در این دوره درست مانند دوره ی نوجوانی، فرزند بسیاری از امیدها و توقعات پدر و مادر را در مورد رفتار خود به یاس مبدل می سازد. زیرا او هنوز به درستی نمی داند که کدام کار صحیح و کدام کار اشتباه است. بنابراین از مشاهده ی رفتار کودکتان نگران و عصبانی نشوید. او به زودی بسیاری از عادت های زشت خود را ترک خواهد کرد. به جای انها رفتار جدیدی در پیش خواهد گرفت که البته شاید خیلی هم بهتر از عادات قبلی او نباشند. به خاطر داشته باشید که تمام ویژگی های بعضاً شیطنت آمیز با علائمی از سلامتی، هوش سرشار و موفقیت کودکتان می باشد. بنابراین اگر روزی  در این سنین، کودک خود را آرام، کسل، خواب آلوده، غم زده و گوشه گیر مشاهده کردید آن وقت است که باید برای او نگران شوید و به کشف مشکل و رفع آن بپردازید. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات