top
نکاتی در باره شب ادراری کودکان

نکاتی در باره شب ادراری کودکان

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: کودک سه تا پنج ساله ی شما که در تمام طی روز، کنترل دفع ادرار خود را در دست دارد، ممکن است یک شب یا حتی شب های متوالی در مدت خواب شبانه رختخواب خود را خیس کند. این عارضه به دلایل گوناگونی در بین کودکان سه ساله به بالا اتفاق می افتد

نکاتی در باره شب ادراری کودکان

کودک سه تا پنج ساله ی شما که در تمام طی روز، کنترل دفع ادرار خود را در دست دارد، ممکن است یک شب یا حتی شب های متوالی در مدت خواب شبانه رختخواب خود را خیس کند. این عارضه به دلایل گوناگونی در بین کودکان سه ساله به بالا اتفاق می افتد که برخی از آنها به قرار زیر هستند :

* اضافه شدن بچه ی جدیدی به خانواده.

* قرار گرفتن کودک در محلی جدید یا محیط غیر عادی در هنگام خوابیدن.

* مورد تنبیه و پرخاشگری واقع شدن.

* برآورده نشدن بسیاری از خواسته ها و امیال منطقی کودک.

* وجود عفونت در مجاری ادرار، مثانه یا کلیه ی کودک.

* به خواب رفتن کودک در شلوغی و سر و صدای زیاد.

* کوچک تر بودن حجم مثانه ی کودک از اندازه ی طبیعی.

* ورود کودک به مهد کودک یا دبستان.

* وجود عامل ژنتیک و ارثی بودن عارضه.

نکته : معمولاً عارضه ی شب ادرار کودکان در تابستان به علت ایجاد تعریق فراوان و کاهش مایعات بدن کم تر اتفاق می افتد و در زمستان شیوع چشم گیری پیدا می کند.

در صورت مواجه بودن شما با چنین مشکلی اولین توصیه ی ما به شما این است که «بیش از حد نگران نشوید». تقریباً 50 درصد خانواده ها در زمان کودکی فرزندانشان با چنین عارضه ای مواجه می شوند. پس از گذشت مدتی با رفع مشکل کودک به وضعیت عادی باز می گردند. اما برای بهبود بخشیدن به وضعیت موجود لازم است نکات و توصیه های زیر را رعایت کنید :

* از بعد از ظهر تا قبل از خواب مایعات مصرفی کودک را تا حد امکان کاهش دهید و میزان کاسته شده را در طی روز جبران کنید.

* مراقب باشید که کودکتان قبل از خواب حتماً به دستشویی برود.

* در صورت امکان یک مرتبه در نیمه ی شب کودکتان را بیدار کرده و به دستشویی ببرید. برای ایجاد سهولت در انجام این کار او را به آرامی بیدار کنید، در مسیر بین تختخواب تا دستشویی با او صحبت کنید و تشویقش کنید. چراغ های موجود در مسیر و هم چنین چراغ دستشویی را روشن کنید.

نکته : در صورتی که کودکتان در برابر شدن و به دستشویی رفتن در نیمه ی شب مقاومت می کند و تشویق یا مساعد کردن شرایط نیز به همکاری او نمی افزاید، او را تحت فشار قرار ندهید. زیرا وارد آوردن فشار در این مورد، مشکل شما و کودکتان را بیشتر می کند.

* تشک کودک را با یک لایه مشمای نازک بپوشانید و ملحفه های کودک را بر روی آن بکشید تا بدن کودک در تماس با لایه نایلونی نباشد. در عین حال رو تشکی در صورت آلوده شدن به راحتی تعویض شود.

* به شدت دقت داشته باشید که کودکتان پس از دفع ادرار در رختخواب و لباسش خیس باقی نماند؛ زیرا این امر باعث بروز سرما خوردگی در کودک خواهد شد.

* در صورت موثر واقع نشدن اقدامات فوق لازم اسن با پزشک مشورت کنید. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات