top
آمادگی فرزندان برای رفتن به مدرسه

آمادگی فرزندان برای رفتن به مدرسه

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: در کشور ما، ایران و در بسیاری از کشورهای جهان، کودکان پس از پایان شش سالگی وارد دبستان شده و به عبارت دیگر به کلاس «اول» می روند.

آمادگی فرزندان برای رفتن به مدرسه

در کشور ما، ایران و در بسیاری از کشورهای جهان، کودکان پس از پایان شش سالگی وارد دبستان شده و به عبارت دیگر به کلاس «اول» می روند.

در طی سال های اخیر با توجه به توان بالای ذهنی کودک در سن 5 تا شش سالگی، دولت تاکید فراوانی بر شرکت کودکان در دوره ی یک ساله ی پیش دبستانی داشته و شرایط مناسبی را نیز برای تحقیق این هدف فراهم نموده است.

 

یکی دیگر از موضوعاتی که در سال های اخیر بیش از گذشته، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است ثبت نام کودکان هفت سال تمام در مدارس غیر انتفاعی و در پایه ی اول دبستان می باشد. دلیل اصلی این پیشنهاد بالا بودن میزان ساعات حضور دانش آموز در مدرسه (حدود 7 ساعت) و نیز زیادی بودن حجم درس ها و سنگین بودن محتوای آنها می باشد. (در بسیاری از مدارس غیر انتفاعی دروسی اضافه بر کتب درسی رسمی آموزش و پرورش تدریس می شود.)

دو عامل بالا محققان علوم تربیتی را بر آن داشته که به منظور جلوگیری از خستگی مفرط دانش آموز و افزایش دامنه ی درک او برای تحصیل دروس گوناگون ورود او به دبستان های «غیر انتفاعی» را یک سال به تاخیر انداخته و در عوض مدت شرکت کردن کودک در کلاس های پیش دبستانی را به دو سال افزایش دهند.

به هر حال کودک شما در بین سنین 5 تا 6 سالگی، آماده است که با فرو ریختن نخستین برگ های پاییزی قدم به خانه ی دوم خود یعنی «مدرسه» بگذارد. مدرسه را از این رو خانه ی دوم می نامیم که در واقع کودک شما همان تاثیرات و دریافت های جسمی و ذهنی را که از محیط خانوادگی در خانه ی اصلی خود گرفته است، از این پس از مدرسه، معلمان و همشاگردی های خود دریافت خواهد کرد :

* از بهترین ساعات شبانه روز – یعنی ساعات اولیه ی روز – را در مدرسه خواهد گذراند.

* در تماس مستقیم  با معلم خود بوده و به طور رسمی یا غیر رسمی درس های فراوانی از او می آموزد.

* ارتباطی بسیار نزدیک و مداوم با همسالان خود و حتی کودکان کوچکتر و بزرگ تر از خود برقرار می سازد.

در واقع محیط مدرسه برای ساعاتی طولانی در طی روزها، هفته ها و ماه های متوالی جایگزین «خانه» می شود، معلم جایگزین «مادر» و همشاگردی ها ایفا کننده ی نقش «خواهرها یا برادرها» برای کودک می گردند. بنابراین آغاز این دوره برای هر خردسالی در بر گیرنده ی هیجانات، نگرانی ها و تجربیاتی تلخ و شیرین خواهد بود و البته خانواده ها، مخصوصاً والدین نیز لحظه به لحظه این مراحل را همراه با کودکشان پشت سر خواهند گذاشت.

در صورتی که فرزند شما کودکی سالم، شاداب و متعادل باشد و خود شما فردی آرام، منطقی و انعطاف پذیر، یقیناً طی این دوره و پشت سرگذاشتن این تغییر و تحول مهم برایتان تجربه ای جالب، هیجان انگیز و موفقیت آمیز خواهد بود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات