top
چند نکته ی مهم درباره ی تنظیم خانواده

چند نکته ی مهم درباره ی تنظیم خانواده

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: روش های بسیاری وجود دارند که به وسیله ی آنها می توانند ضمن حفظ روابط جنسی خود از وقوع بارداری جلوگیری کنند.

چند نکته ی مهم درباره ی تنظیم خانواده

روش های بسیاری وجود دارند که به وسیله ی آنها می توانند ضمن حفظ روابط جنسی خود از وقوع بارداری جلوگیری کنند. میل به جلوگیری از بارداری از زمان های بسیار قدیم وجود داشته است. اما روش هایی که در گذشته به این منظور به کار می رفته است بسیار نامطمئن و در مواردی غیر بهداشتی یا زیان آور بوده اند. تقریباً از حدود سی سال پیش روش های واقعاً موثری به وجود آمده اند که در این مبحث درباره ی آنها سخن خواهیم گفت اما قبل از آن لازم است یاد آوری کنیم که کیفیت و قابل استفاده بودن یک روش ضد بارداری همیشه براساس معیارهای خاصی سنجیده می شوند آن معیارها عبارتند از :

* مضر نبودن : این یک قاعده ی اصلی و مهم است که یک روش ضد بارداری نباید هیچ گونه خطری برای زن، مرد یا کودک احتمالی پس از قطع روش و حتی حین کاربری روش ایجاد کند.

* مورد قبل واقع شدن : این مسئله معمولاً به شرایط خاص و حتی سلیقه هر فرد مربوط می شود و چه بسا انتخاب زن و شوهر در مورد این موضوع کاملاً متفاوت باشد که در این صورت لازم است به نحوی به توافق برسند. به عنوان مثال ممکن است زن ترجیح دهد که از قرص استفاده کند در حالی که همسر او استفاده از کاندوم (کاپوت) را ترجیح می دهد.

* موثر بودن : معمولاً برای مشخص کردن این موضوع عدم موفقیت تعیین می شود. طبیعتاً همه ی روش ها تاثیر یکسانی ندارند و محققین در تمام دنیا سعی می کنند که روش های موثرتری را در این زمینه ابداع کنند یا بر میزان تاثیر گذاری روش های موجود بیفزایند.

* قابلیت بازگشت : یکی از مهمترین ویژگی های روش ضد بارداری مناسب آن است که بتوان آن را به محض تمایل زوجین متوقف ساخت و پس از توقف نیز نباید باعث ایجاد هیچ نوع اشکالی در روند ایجاد تخمک و باروری شود.

نکته : توجه داشته باشید که روش های جلوگیری از بارداری را نباید با روش های ایجاد نازایی یا جلوگیری از تولد جنین اشتباه گرفت. در واقع روش های ذکر شده فقط در شرایط خاص و با مجوز پزشک مورد استفاده قرار می گیرند و دو نمونه از آنها عبارتند از : 1- متوقف کردن بارداری در اوایل آن به وسیله ی دارو یا سقط جنین عمدی (کورتاژ). 2- انجام عمل جراحی بستن لوله های تخمدان در زن یا بستن کانال های منی بر در مرد که در اکثر موارد غیر قابل بازگشت می باشد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات