top
تأثیر روابط خشونت آمیز والدین بر سلامت روان کودکان

تأثیر روابط خشونت آمیز والدین بر سلامت روان کودکان

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: سلامت روانی کودکانی که در دوران کودکی شاهد روابط و کشمکش های خشونت آمیز والدین خود بوده اند بیش از سایر کودکان در معرض تهدید است.

تأثیر روابط خشونت آمیز والدین بر سلامت روان کودکان

2 اکتبر مصادف با 10 مهر هر سال به نام روز جهانی عدم خشونت نامگذاری شده است. خشونت در هر شکل و قالبی شوم و ناپسند است . عوارض و اثرات آن از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و سایه سنگین آن همواره در جسم و روح فرد باقی می ماند. لذا اعمال خشونت با هیچ بهانه ای، در هیچ شرایطی و در مورد هیچ موجود زنده ای قابل توجیه نیست.

در این میان خشونت به کودکان بیش از سایرین تقبیح شده است. خشونت علیه کودکان فقط محدود به خشونت های جسمی و فیزیکی نیست و آزارهای روحی نظیر مشاهده دعوا و کشمکش بین پدر و مادر نیز نوعی از خشونت علیه کودک محسوب می شود.

پژوهشگران با مطالعه بر روی تاثیر رابطه خشونت آمیز میان پدر و مادر بر سلامت روانی کودکان به این نتیجه رسیده اند که رفتارهای پرتنش و خشونت آمیز والدین سبب می شود تا این افراد در بزرگسالی با مشکلات روانی جدی رو به رو شوند.

در این تحقیق مواردی همچون افسردگی و اقدام به خودکشی، بروز مشکل در زندگی زناشویی، خشونت علیه کودکان و اعتیاد به الکل بررسی شده است و به این نتیجه رسیده اند، افرادی که در کودکی شاهد خشونت میان والدین خود بوده اند، 1.4 برابر بیشتر از دیگران دچار افسردگی شده اند، بیش از 3 برابر بیشتر ازدیگران رفتاری خشونت آمیز با همسرخود دارند، حدود ۵ برابر بیشتر دچار رفتار نادرست با کودک خود بوده اند و1.75 برابر بیشتر از دیگران به الکل معتاد شده اند.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات