top
شب ادراری علامت بسیاری از بیماری‌ها در کودکان است

شب ادراری علامت بسیاری از بیماری‌ها در کودکان است

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: کودکان را پیش از دو سالگی مجبور به گفتن زمان ادرار خود نکنید.یک متخصص بیماری‌های کلیوی کودکان گفت: کودک باید طی چند ماه برای کنترل ادرار خود آموزش ببیند. دست کم هیچ کودکی را پیش از دو سالگی نباید مجبور کرد که زمان ادرار خود را به مادر بگوید.

شب ادراری علامت بسیاری از بیماری‌ها در کودکان است

دکتر طاهر اصفهانی در گفت وگو با ایسنا، افزود: همانگونه که کودکان از نظر زمان به دست آوردن توانایی راه رفتن یکی نیستند از نظر کنترل ادرار و آموختن زمان گفتن ادرار خود با هم متفاوت هستند.
وی به مادران توصیه کرد که با صبوری و تشویق کودکان خود و حتی گذاشتن لگن، ادرار کردن را به آنان بیاموزند چرا که تحت فشار قرار دادن کودکان ممکن است زمینه‌ساز ابتلای آنان به عفونت‌های مکرر و اشکالات دفع ادرار و مدفوع در سنین بعدی شود.
اصفهانی افزود: کودکان بین 2 تا 4 سالگی کنترل ادرار خود را در طول روز پیدا می‌کنند و اگر مادر تلاش کند پیش از این سن، کودک را از کهنه یا پوشک بگیرد ممکن است فرزندش به دلیل آماده نبودن برای کنترل ادرار دچار اشکالاتی در نحوه ادرار شود. همین امر زمینه ابتلای او به عفونتهای مکرر ادراری را فراهم می‌کند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: کودکان پس از 3، 4 سالگی توانایی کنترل ادرار شبانه خود را پیدا می‌کنند و ما معمولا کودکان را تا 6 سالگی به علت شب ادراری درمان نمی‌کنیم چون شب ادراری یک عارضه طبیعی است که خود به خود بهبود پیدا می‌کند.
وی افزود: تنها کاری که برای کودکان مبتلا به شب ادراری انجام می‌دهیم این است که وضعیت آنان را از نظر ابتلا به بیماری‌های دیگر بررسی کنیم چون شب ادراری علامت بسیاری از بیماری‌های کودکان می‌تواند باشد حتی ممکن است یک کودک 10 تا 15 ساله گاهی به طور طبیعی دچار شب ادراری شود. بیشتر این کودکان اگر دچار بیماری خاصی نباشند خود به خود بهبود می‌یابند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: اگر کودکی به عللی مانند تحقیر از سوی همسالان و والدین اعتماد به نفس خود را از دست داده‌ و به طور مرتب شب ادراری داشته باشند تنها بعد از 6 سالگی به علت ابتلا به این عارضه تحت درمان قرار می‌گیرد این در حالیست که گاهی اوقات پدران و مادران، پزشکان را تحت فشار قرار می‌دهند تا برای درمان شب ادراری کودکان 4، 5 ساله خود دارو تجویز کند اما این کار صحیح نیست.
اصفهانی در پایان درباره خودداری برخی کودکان از اظهار نیاز به ادرار اظهار کرد: برخی کودکان وقتی ادرار دارند نمی‌توانند آن را کنترل کنند و بی‌قرار می‌شوند و قبل از رسیدن به دستشویی مقداری در شلوار خود ادرار می‌کنند این کودکان مثانه پرکار دارند در مقابل مثانه برخی کودکان تنبل است. این دسته از کودکان ممکن است با وجود گذشت چند ساعت از زمان بیداری، احساس نیاز به ادرار نداشته باشند ولی زمانی که به دستشویی برده می‌شوند، مقدار زیادی ادرار کنند. در این شرایط لازم است مادران برای بررسی وضعیت کودکان دچار تنبلی مثانه به متخصصان بیماری‌های کلیوی کودکان مراجعه کنند.



مرتبه
مرتبه
مامان
1394/01/24 - 12:25
سلام دوستای عزیزم دخترم تازگی ها شب ادراری گرفته دارم کلافه میشم آخه قبلا هیچ وقت شبا خودش رو خیس نمیکرد واسه همین از 4-5 ماهگی به بعد همیشه شبا بازش میذاشتم ولی الان چند وقته هرشب خودش رو خیس میکنه با اینکه از 5 بعدازظهر به بعد دیگه سعی میکنم بهش مایعات ندم ولی بازم بی فایدست البته من زود از پوشک گرفتمش تو 18 ماهگی می تونه دلیلش این باشه چون هنوزم با جیش گفتنش درگیرم البته بیشتر وقتا میگه ولی یکی دوبار یادش میره وتو شلوارش جیش میکنه ممنون میشم راهنماییم کنید
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات