top
نقش اسباب بازی در تعیین شغل آینده کودکان

نقش اسباب بازی در تعیین شغل آینده کودکان

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: اسباب بازی کودکان می تواند روی انتخاب شغل آینده آنان تاثیر بگذارد، انواع اسباب بازی پیام های متفاوتی دارد که چه کارهایی برای دختران وپسران مناسب است و بر تحصیل و انتخاب شغل کودکان در آینده تاثیر خواهند داشت.

نقش اسباب بازی در تعیین شغل آینده کودکان

به گزارش ایرنا از منابع خبری ، تحقیقات نشان می دهد که بیش از 60درصد بزرگسالانی که در مشاغلی از جمله طراحی و معماری فعالیت می کنند خانه سازی با لوگوها از بازی های مورد علاقه شان بوده است.
بیش از 66درصد کسانی که در مشاغل مرتبط با ریاضیات مثل بانک داری یا حساب داری کار می کنند پازل اسباب بازی مورد علاقه دوران کودکی شان بوده است. 

یکی از وزرای دولت انگلیس می گوید، اسباب بازی هایی که بسته به جنسیت کودکان برایشان تهیه شده به آینده شغلی دختران آسیب می زند. اما واقعا اسباب بازی چقدر آینده کاری کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد؟ 

هر کسی خاطره ای از اسباب بازی محبوبش دارد. ممکن است این خاطره ساختن ستون با لوگو باشد یا درست کردن قطار، یک عروسک یا یک سرویس وسایل چای خوری. لزوما بازی با آن وسایل به این معنا نیست که بچه ها ساختمان ساز، راننده قطار، خانه دار یا صاحب کافه شده باشند،اما وزیر آموزش انگلیس الیزابت تراس اخیرا هشدار داده که اسباب بازی کودکان می تواند روی انتخاب شغل آنها در آینده تاثیر بگذارد. او می گوید اسباب بازی هایی که با توجه به جنسیت بچه ها ساخته می شوند به طور ویژه خطر اینکه دختران را از علوم و ریاضیات روی گردان کند افزایش می دهد. او از پدر ومادرها خواسته برای دخترانشان لوگو بخرند تا آنها را به مهندسی ترغیب کنند.

زنان در دهه های گذشته در انگلیس در عرصه های کاری قدم های بلندی برداشته اند، اما همچنان فاصله زیادی بین حرفه هایی که زنان و مردان انجام می دهند از لحاظ جنسیتی وجود دارد.

بنا به آمار بیش از 80 درصد علوم و تحقیقات، مهندسی، تکنولوژی توسط مردان اداره می شود. در مقایسه، 82 درصد کار در بخش های درمانی، تفریحی، و سرویس های خدماتی و 78 درصد کارهای اداری و منشی گری در انگلیس را زنان انجام می دهند. منتقدان می گویند بازاریابی برای عروسک ها باعث ایجاد کلیشه هایی شده است. عروسک ها، سرویس های آشپزی، شاهزاده خانم های صورتی برای دختران، و شخصیت های فعال و ماجراجوی مردانه، ابزار کار ساخت و ساز و ماشین های آبی مسابقه برای پسرها. 

نتایج یک تحقیق بر بچه های کوچک نشان می دهد که کودکان هم مستعد علاقمند شدن به نوع خاصی از وسایل بازی هستند.بنابراین آیا اسباب بازی هایی که کودکان با آن بازی می کنند در انتخاب شغل آینده تاثیر می گذارد؟ بکی فرانسیس، استاد آموزش در دانشگاه روهمپتون عقیده دارد که اسباب بازی ها این تاثیر گذاری را دارند. او می ‍گوید: ˈانواع اسباب بازی های مختلف پیام های متفاوتی در مورد اینکه انجام چه کارهایی برای دختران وپسران مناسب است به آنها می دهد و اسباب بازی ها محتوای آموزشی متفاوتی دارند. هر دوی این مشخصه ها مهم هستند و بر تحصیل و انتخاب شغل کودکان در آینده تاثیر خواهند داشت.ˈ 

فرانسیس در یک تحقیق به پسران اسباب بازی هایی داد با ترکیبی از فعالیت، ساخت و ساز وماشین آلات و به دختران عروسک و ابزارهایی داد که آنها را تشویق به آرایشگری می کرد. پیامی که به نظر می رسید پسران از تقسیم این اسباب بازی ها گرفتند این بود که آنها باید چیزهایی بسازند و مشکلات را حل کنند و پیامی که دختران گرفتند این بود که باید مراقب بقیه باشند و مسئولیت تغذیه و پرورش را به عهده بگیرند.

او توضیح می دهد: ˈاسباب بازی پسرها بیشتر آموزنده است و دارای اجزایی است که اطلاع و آموزش بیشتری به پسرها می دهد، با دستورات تکنیکی و اجزایی که باید در هم جا بیافتند. در حالیکه اسباب بازی های دختران بیشتر خلاقیت و قوه تخیل آنها را پرورش می دهد.ˈ نیل سینکلر که قبلا کماندوی ارتش بود و حالا خودش سه فرزند دارد با کلیشه های مربوط به انتخاب اسباب بازی ها موافق است و می گوید اسباب بازی مورد علاقه اش اکشن من بوده است.

او می گوید: ˈمن و برادرم، که اوهم به ارتش پیوسته، ساعت ها با این الگوهای اکشن بازی می کردیم. آنها را در باغچه می گذاشتیم. خودمان را پنهان می کردیم، نقشه و استراتژی می ریختیم و با توجه به تاکتیک ها معلوم بود چه کسی برنده بازی می شود.ˈ محقق فضایی مگی ادرین پوکاک می گوید پدرش ا سباب بازی ها را بر اساس جنسیت از هم جدا نمی کرد و او به لوگو و قطار خیلی علاقه داشت. خانم پوکاک البته می گوید این آزادی را در مدرسه نداشت. وقتی به معلمش گفت که می خواهد فضانورد شود معلم به او پیشنهاد کرد به جایش پرستاری را امتحان کند. این موضوع که اسباب بازی های جالب متعلق به پسرها بود او را کلافه می کند و می گوید حتی وقتی وسایل آشپزخانه تبلیغ می شوند مردان را در حالیکه کلاه سرآشپز گذاشته اند نشان می دهد ولی دخترها با پیش بند به نمایش در می آیند. ادرین پوکاک می گوید این مساله فراتر از اسباب بازی ها است. 

ˈاین نگاه جامعه است و همه جا هم هست. مهم است که ما به مدل هایی که معرفی می شوند توجه کنیم. ما نیاز داریم که دانشمندان زن را در تلویزیون ببینیم.ˈ مارگارت مک آلیستر مشاور خانواده و روانشناس می گوید چیزهای خیلی بیشتری از اسباب بازی ها در آینده وتعیین شغل کودکان تاثیر می گذارند. ˈ

این تا حدی سطحی نگری است که بگوییم به دختران ماشین و کامیون بدهیم تا با آن بازی کنند و آنها قرار است مهندس شوند. واقعا شواهد واقعی برای اثبات چنین چیزی وجود ندارد و انتخاب شغل تا زمانی که برای یک فرد اتفاق می افتد از تجربه کودکی او فاصله زیادی دارد.ˈ 
مارگارت مک آلیستر عقیده دارد باید کودکان را تشویق کرد که کشف کنند، بپرسند، درگیر شوند و با هم کار کنند و همه اینها تاثیر بیشتری بر آینده شان خواهد گذاشت. 

دکتر آماندا گامر روانشناس کودک می گوید باید مطمئن شد که کودکان به یک برنامه بازی خوب و سالم دسترسی داشته باشند. ˈنقش بازی برای کودکان این است که تا جایی که می توانیم یک دامنه وسیع از تجربه ها را در اختیار کودکان بگذاریم. مشکل این است که پدر ومادرها معمولا آسان ترین گزینه ها را انتخاب می کنند. ولی آنها باید در اسباب بازی به دنبال چیزهایی باشند که توانایی و خلاقیت کودک را افزایش می دهد. باید در انتخاب اسباب بازی ها سعی شود آن کلیشه های رایج هم شکسته شوند. مثلا خیلی از پدر و مادرها به پسران خود اجازه نمی دهند که عروسک داشته باشند.ˈ ˈمغازه ها هم لازم نیست همه صورتی ها و آبی ها را برای همیشه کنار بگذارند ولی باید یک سیاست میانه انتخاب کنند.ˈ 

خانم گامر می گوید هیچ کودکی با بازی با لوگوها ساختمان سازی یاد نمی گیرد ولی ممکن است یاد بگیرد چطور آنها را روی هم قرار دهد تا ستون ها و بدنه محکمی بسازد. بیشتر بحث اعتماد به نفس و آشنایی است تا مهارت اندوزی.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات