top
10بلایی که بازی‌های رایانه‌ای بر سر شما می‌آورند

10بلایی که بازی‌های رایانه‌ای بر سر شما می‌آورند

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده:وقتی پای کنسول بازی می نشینید از دنیا جدا می شوید و تا ساعتها مسحور نورهای رنگی می مانید؟ باید بدانید که درهمان لحظه ها در حال کوتاه کردن عمرتان هستید.

10بلایی که بازی‌های رایانه‌ای بر سر شما می‌آورند

درباره صدمات روحی و جسمی که اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای در پی دارد زیاد شنیده‌ایم، بد نیست درباره چند مورد مهم و شایع آن‌ها بخوانیم:
یک- «شست پلی استیشنی»
این بیماری بر اثر بازی زیاد به وسیله همه نوع دسته مخصوص بازی رایانه‌ای ممکن است به وجود بیاید اما به هر حال به «شست پلی استیشنی» معروف شده است. در این بیماری شست بیمار بی‌حس یا دچار سوزشهای غیر قابل تحمل می‌شود و حتی در موارد پیشرفته‌تر به علت فشار مکرر روی این انگشت‌ها تاول ایجاد می‌شود که به چند هفته درمان نیاز پیدا می‌کند. عارضه دیگر تعرق کف دست‌ها است. دردناک شدن کف دست و شست مهم‌ترین و شایع‌ترین عارضه‌هایی هستند که به سراغ معتادان به بازیهای رایانه‌ای می‌آیند.
دو- «نینتندونیس»
عارضه‌ای است که از ترکیب اسم کنسول بازی «نینتندو» و «تندون» نام گذاری شده و بیماری است که در آن تندونهای مچ دست فرد بیمار دچار آسیب می‌شوند. برخی مراجعه کنندگان به مراکز درمانی از انقباض مچ دست خود در حین بازی با «نینتندو» شکایت می‌کنند و اکثر به سراغ افرادی می‌آید که در محیط‌های کوچک مجبور به بازی هستند. دستگاه صفحه تعادل کنسول Wii نینتندو خود منجر به عارضه‌هایی برای زانو و ران فرد بازی کننده می‌شود.
سه- تشنج
در نمونه‌های نادری بازی با کنسول‌ها منجر به تشنج شده است اما شواهد علمی خاصی برای نسبت دادن این حالات به انجام بازی‌های رایانه‌ای وجود ندارد. صرع به همراه حساسیت به نور یا PSE نوعی تشنج است که در اثر تکرار صحنه‌ها یا فضاهای مشابه، خاموش و روشن شدن ناگهانی چراغ‌ها ممکن است بروز کند و بازی‌ها هم شامل چنین صحنه‌هایی هستند.
چهار- اعتیاد
بله، شما ممکن است که معتاد بازی‌های ویدئویی شوید. اعتیاد به این بازی‌ها وضعیتی مشابه اعتیاد به قمار را در فرد بیمار ایجاد می‌کند. بعد از آن عوارضی مانند کاهش وزن و اشت‌ها، عدم توجه به بهداشت شخصی، تعامل کمتر با اجتماع و بی‌نظمی در خواب به سراغ فرد معتاد می‌آید که خود منجر به عوارض دیگر خواهکد شد.
پنج- رفتارهای تندخویانه و مشکلات ذهنی
تحقیقات آسیب‌شناسانه نشان می‌دهد که افرادی که مدام به بازی‌های رایانه‌ای مشغولند افسرده‌تر و گوشه گیر‌تر از دیگرانند. در کودکان این احتمال وجود دارد که سر به هوا‌تر و پرخاشگر و در آینده تبدیل به معتادان بازی‌های رایانه‌ای شوند. کودکانی که بازیهای خشن انجام می‌دهند ممکن است که رفتارهای خشونت آمیز نشان دهند و همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که قربانی پرخاشگری شوند.
شش- عارضه «تتریس»
این عارضه ممکن است پس از انجام هر بازی به مدت طولانی به وجود بیاید اما در میان علاقمندان به بازی «تتریس» بیشتر دیده می‌شود. شخص بازی کننده بعد از ساعت‌ها بازی هنوز هم به صورت ناخودآگاه در حال تحلیل و تصور عناصر بازی می‌ماند و حتی ممکن است این عوارض در طول زندگی روزمره بار‌ها به سراغش بیایند. او همواره بلوکهای بازی را تصور می‌کند که در حال حرکت هستند و حتی ممکن است فکر کند که از آسمان بلوکهای بازی به زمین سر می‌خورند. در مواردی گزارش شده که تصور فرد بیمار مبنی بر سقوط بلوک از آسمان منجر به تصادف رانندگی شده است.
هفت- مشکلات بینایی
ساعت‌ها استفاده از کنسولهای بازی و خیره شدن به صفحات پرنور می‌تواند منجر به بخشهای فیزیکی چشم شود، عضلات چشم فشار زیادی را تحمل می‌کنند و مایع محافظ آن‌ها خشک می‌شود. یکی از شایع‌ترین مشکلات بینایی مربوط به بازی «گیتار هیرو» است، چیزی شبیه به «عارضه تتریس» و بیمار تا مدت‌ها اجسام مربوط به بازی را مقابل چشم خود می‌بیند.
هشت- سندرم تونل کارپال
سندرم تونل کارپال وقتی بروز می‌کند که به عصب بین ساعد و دست به طور مکرر فشار بیاورید. این موضوع باعث ورم و اسیب عصب و تاندونهای ناحیه مچ دست می‌شود. استفاده مکرر از رایانه ابتلا به سندرم کارپال را هموار‌تر می‌کند و اعتیاد به بازیهای رایانه‌ای هم از این قاعده مستثنی نیست. استفاده زیاد از ماوس و کیبورد در وضعیتهای غیر استاندارد که در حین انجام بازی‌های رایانه‌ای هم مشاهده می‌شود موجب ورم و سوژش در ناحیه مچ و ساعد می‌شود.
این بیماری‌، بیماری ماوس به دستان هم هست. در این باره مطلب مفصل‌تری در پندار منتشر شده است که برای خواندن آن می‌توانید بر روی این سطر کلیک کنید.
نُه- میگرن
سردرد میگرنی بصورت پالسهای درد یا درد متمرکز در یک ناحیه به سراغ بیمار می‌آید و حتی ممکن است همراه با تهوع، سرگیجه؛ حساسیت به صدا یا نور باشد. حمله می‌گرنی چندین ساعت و حتی چند روز طول می‌کشد. افرادی که به صورت طولانی مدت به بازی‌های رایانه‌ای مشغول می‌شوند مستعد میگرن هستند چرا که لازمه اعتیاد به این بازی‌ها تمرکز چندین ساعته به صفحه تلویزیون و نورهای آزار دهنده آن است.
دَه- مرگ
انجام طولانی مدت بازیهای رایانه‌ای بدون استراحت و وقفه می‌تواند منجر به مرگ شود. در سال ۲۰۰۷ یک جوان کره‌ای ۲۷ ساله در حین انجام بازی «استارکرفت» درگذشت. مقامات رسمی این فرد ساعت‌ها نخوابیده بود و در تمام مدت تقریبا خود را گرسنه نگه داشته بود و در طی مدت ۷۲ ساعت حتی به خود استراحت هم نداده بود. بنابراین به علت خستگی زیاد دچار نارسایی قلبی شد. علاوه بر این‌ها معتادان بازی‌های رایانه‌ای درصد بالایی از قربانیان خودکشی را تشکیل می‌دهند.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات