top
اتاقی برای کودکان بدخواب

اتاقی برای کودکان بدخواب

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: از عوامل تاثیر گذار بر بی خوابی کودکان محیط شلوغ اتاق اوست. سعی کنید تا تا در اتاق کودک تا جایی که ممکن است از وسایل مورد نیاز استفاده کرده و از شلوغ کردن محیط بپرهیزید.

اتاقی برای کودکان بدخواب

از عوامل تاثیر گذار بر بی خوابی کودکان محیط شلوغ اتاق اوست. سعی کنید تا تا در اتاق کودک تا جایی که ممکن است از وسایل مورد نیاز استفاده کرده و از شلوغ کردن محیط بپرهیزید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، خواب یکی از مهمترین عوامل برای حفظ سلامتی و شادابی کودکان است و هرگونه وقفه در آن می‌تواند نتایج بسیار منفی را بر روی سلامت کودکان به جا بگذارد. در این میان نوع طراحی و شکل اتاق کودک بسیار مهم و تاثیرگذار است. در این مطلب شما را با نکاتی در مورد اتاق خواب کودک آشنا می‌کنیم.

_ یکی از عوامل تاثیر گذار بر بی خوابی کودکان محیط شلوغ اتاق اوست. سعی کنید تا تا در اتاق کودک تا جایی که ممکن است از وسایل مورد نیاز استفاده کرده و از شلوغ کردن محیط بپرهیزید.

_ در زمان انتخاب مکانی برای اتاق کودک به این نکته توجه کنید که اتاق کودک باید در دنج ترین و کم‌صداترین نقطه قرار بگیرد و در عین حال باید با استفاده از پرده های مناسب از ورود هر گونه نور در زمان خواب جلوگیری کرد و در زمان بیداری باید اتاق دارای نور کافی و همچنین تهویه مناسب باشد.

_ وسایل اتاق خواب کودک را می توانید به رنگ تیره انتخاب کنید که هم با هر نوع رنگ و دکوراسیونی هماهنگ است و هم فضایی تیره را برای خواب کودک پدید می آورد و حواس کودک را به خود معطوف نمی کند.

_ طرز قرار گرفتن تخت باید به گونه ای باشد که کودک شما آرامش را تجربه کند و نباید به هیچ وجه رو به در یا پنجره باشد. سر تخت باید رو به دیوار و در یک ضلع قرار بگیرد . وسایل اتاق را طوری بچینید که بتواند هر لحظه فرزند خود را در هنگام استراحت ببینید.

_ سعی کنید تا از رنگهای پایه آبی (اکریلیک) در رنگ آمیزی اتاق کودک خود استفاده کنید تا از بروز هرگونه حساسیت در کودک خود جلوگیری کنید. در صورتی که از رنگ آبی تیره برای رنگ آمیزی کل اتاق کودک استفاده کنید در ابتدا دارای اثرات مثبت بوده ولی در دراز مدت دارای اثرات منفی می باشد.

_ بسیاری از والدین در هنگام نقاشی اتاق کودکان از سقف اتاق کودک غافل می شوند و این در حالی است که نقاشی سقف اتاق می تواند لذت و هیجان را به اتاق کودک هدیه کند.

_ به خاطر داشته باشید که کودکان نمی توانند در اتاقی که از انواع اسباب بازی ها و عروسک ها انباشته شده و دیوارهای آن با رنگ های تند رنگ شده است آرامش پیدا کند.



مرتبه
مرتبه
مامان سارا
1394/01/24 - 11:06
سلام مامانای عزیز یه مشکل دارم میشه راهنمایی کنید دختر من تازه 8 روزه رفته داخل 9 ماهگی. از یک ماه پیش خیلی بدخواب شده شبا از ساعت 12 تا 6 صبح بیشتر از 10 بار بیدار میشه شیر میخوره هر دفعه 5 دقیقه. همش تو خواب گریه میکنه اینم بگم غذا بهش میدم سیره اصلا گرسنش نیست. و آب هم میدم بخوره تشنش نشه . ولی بازم بیدار میشه و گریه میکنه. اگه تو تخت خودم کنار خودم بخوابه ساعت 4 صبح بیدار میشه شیر میخوره تا 10 صبح میخوابه ولی وقتی تو تخت خودش میزارم اینجوری میشه. البته من از 3 ماهگی تختشو جدا کردم مشکلی نداشتیم فقط یه شب چون کمرم درد میکرد نمیتونستم بلند بشم گذاشتم کنارم که دیدم بله پیش خودم گریه نمیکنه. الان به نظرتون چیکار کنم ؟ تا راحت بخوابه؟ تو تخت خودش
اسما
1394/01/25 - 10:21
سلام به همه چند وقتیه که دخترکم شبها از خواب با گریه پامیشه و ایراد کارتون میگیره و همش گریه میکنه اگه هم نذاریم واسش صداش تا هفت تا خونه اونطرفتر میره اگه هم که بذاریم که تا 1_2 ساعت بیداره و بازی میکنه چیکار کنم که اینطوری نشه حتی شبهایی که خسته هست هم همین برنامه رو داریم .صبحها داغون میشم واسه سر کار اومدنم.تو رو خدا یه راه حل جلو پام بذارید
الینا
1394/01/25 - 11:45
سلام دوستان خواهر من 19 ماهشه و خیلی بد خوابه از همون لحظه ای که به دنیا اومد تا الان خوابش خیلی کمه خیلی سخت میخوابه وقتی هم بعد از 2 ساعت تلاش میخوابونیمش میزاریمش تو جاش بیدار میشه میشه کمک کنید بگید نی نی هاتون رو چطور میخوابونین و خوابشو تنظیم میکنین
مامان بهار
1394/01/25 - 13:19
پسر من شبها تو خواب خیلی غلط میزنه و بی تاب میخوابه نزدیک صبح هم کلا چند بار بیدار میشه و گریه میکنه نمیدونم دلیلش چیه کسی مورد مشابه داشته و دلیلش رو میدونه ؟
خانوم مادر
1394/01/29 - 08:17
از یک طرف میگن بچه هایی که مادراشون براشون لالایی می خونن در اینده بچه های با اعتماد به نفس بالایی میشن از یک طرف میگن لالایی و داستان و... برای بچه نخونید چون وابسته میشن و تو تربیت خوابشون تاثیر داره.خیلی سخته .نمیدونم ولی می دونم امروز خیلی داغون بودم و حتی چند بار تو روز به خاطر گریه های دیشب پسرم گریم گرفت .
آرزو
1394/01/29 - 08:21
منم خیلی شنیدم میگن مگه شما چطوری بزرگ شددی وخواب مشکلینداره و اینا اما من رسما از دیشب شروع کردم به تربیت خواب پسرک. شیر شبش رو کردم یکبار 12- یک بار 5 میخوره که تا 6 ماهگی اونم قطع میکنم. پسرکم به پستونک خیلی عادت داره و اگه نباشه نمی خوابه. اینم اشتباه خودم بود که به خاطر کولیک بهش دادم.
منم خیلی دوست دارم پسرم رو بغل کنم تا بخوابه ولی اگه این عادت بمونه باهاش چکار میشه کرد. توی این کتاب نمونه ای آورده بود که بچه 5 ساله هنوز شیر میخورد و روی شکم مامنش میخوابید تاخواب بره. خوب این خیلیییییییییی بده.
من طبق روش کتاب شروع کردم:
پسرم شبها ساعت 7 معمولا میخوابه. من مشکل دیر خوابیدنش رو ندارم یکجورایی مشکل زود خوابیدن دارم :)
تا ساعت 7 حسابی شیر خورد و شیر بود.توی دستم هم شیر خورد خوابش برد اما گذاشتم توی تخت یک کم بیدار شد و چون خسته بود دوباره خواب رفت. ساعت 9 بیدار شد و طبق عادت همیشه دوباره یر خواست. توی کتاب نوشته برای اینکه شیر رو کم کنید هر شب باید توی بازه های طولانیتری شیر بدید و اصلا قبل از زمان تعیین شده شیر ندید. من گذاشتم کمتر از 3 ساعت گذشته باشه شیر ندم. ساعت 9 بیدار شد اول 1 دقیقه بعد از گریه، بعد 3 دقیقه، بعد 5 دقیقه، و از اون به بعد هر 7-10 دقیقه بلند شدم بهش سر زدم و نازش کردم و باهاش حرف زدم و حتی کامل آروم میشد ولی تا من روی تخت دراز میکشیدم که من رو نبینه شروع میکرد. بعد از 25 دقیقه خیلییییییییییی سخت کم کم گریه هاش من شد و به غر غر تبدیل شد و بالاخره بعد از 40 دقیقه خوابید تا 12.5. ساعت 12.5 چون بیشتر از 3 ساعت قانونم گذشته بود شیر دادم که یک عالمه خوردو آروغش رو گرفت و باز بیدار بود که گذاشتمش توی تخت. دیگه گریه نکرد و غر زد 15 دقیقه و خواب رفت. طبق عادت همیشگی ساعت 2.5 دوباره شیر خواست که باز هم از 1 دقیقه شروع کردم و تا 20 دقیقه دیگه گریه و غر همه چیز تموم شده وبد و خوابید تا 5. ساعت 5 دوباره شیر خورد و یک کم بازی کردو خرابکاری کردو دوباره خوابش گرفت. بازم 15 دقیقه غر زدو خوابید تا 6.5. چون معمولا دیگه 6-6.5 بیداره بلندش کردم و رفتیم به بازی کردن. خلاصه که دیشب 4 بار بیدار شد ولی هر باز که بعد از شیر بیدار توی تخت گذاشتم یک کم غر زد و خوابید و وقتی عادت به شیر داشت بیشتر گریه کرد. تا 6 ماهگی میخوام این عادت هر 5-6 ساعت شیر خوردن رو نگه دارم ولی همه چیزای دیگه مثل پستونک و تکون دادن توی بغل و با شیشه خواب رفتن از سرش بیفته و خودش یاد بگیره بخوابه. در طول روز هم برای خواب های روزانه شیرش رو میدم و وقتی خوابآلوده میزارمش توی تخت و دوباره همون بساط هست اما دیگه انشاله کم کم عادت میکنه. این روش رو تا وقتی دیگه به جز ساعت 12 برای شیر بیدار نشه ادامه میدم. وقتی 6 ماهه شد این 5 ساعت ها با حجم شیر کمتر ادامه میدم و به 6-7 ساعت میرسونم تا اونجایی که دیگه حجم شیرش خیلی کم بشه و قطع بشه.
خیلیییییییی سخته گریه هاش رو شنیدم من تمام مدت گریه اش والعصر و آیه الکرسی و وجعلنا میخونم که خدا به من و به پسرکم صبر بده. بازم میام از مراحل مینویسم :)
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات