top
شب ادراری کودکان را مسخره نکنید

شب ادراری کودکان را مسخره نکنید

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: برخوردهای تند والدین در خصوص شب ادراری فرزندان می‌تواند اثر سویی بر روی کودک داشته باشد و به او استرس وارد کند.

شب ادراری کودکان را مسخره نکنید

یک روانشناس گفت: برخوردهای تند والدین در خصوص شب ادراری فرزندان می‌تواند اثر سویی بر روی کودک داشته باشد و به او استرس وارد کند.

لیلا جباری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: حدود 20 درصد شب ادراری کودکان مربوط به مسائل عاطفی و تنش‌های روحی است.


این روانشناس افزود: گاهی کودکان برای اینکه مورد توجه قرار گیرند، عمدا شب ادراری را مرتکب می شوند. این امر در برخی موارد به دلیل تولد بچه جدید است و کم شدن توجه والدین به کودک موجب می‌شود کودک این عمل را برای جلب توجه والدین خود انجام دهد.

وی با تاکید بر این‌که والدین نباید در رابطه با شب ادراری کودک برخورد سویی داشته باشند، عنوان کرد: کودک به قدر کافی از مسئله شب ادراری خود احساس شرمندگی می‌کند و بازخوردهای تند والدین می تواند اثر سویی بر روی کودک داشته باشد و به او استرس وارد کند.

جباری افزود: ایجاد استرس در کودک موجب می‌شود تا کودک بیشتر مرتکب شب ادراری شود، بنابراین لازم است تا حدودی نسبت به شب ادراری کودک اظهار بی توجهی کرد و از شرمنده کردن کودک پیش دیگران جدا خودداری شود.

وی گفت: اگر شب ادراری اتفاق افتاد باید سعی شود کودک از طرف اطرافیان مسخره نشود و بیشتر به او اهمیت داده شده و نسبت به درمان هرچه سریعتر او اقدام شود.

این روانشناس با اشاره به اینکه شب ادراری، اعتماد به نفس کودک را پایین می‌آورد، گفت: باید در شناسایی و رفع عوامل موثر بر شب ادراری کودکان همچون وجود مشاجره و دعوا در خانواده و یا نبود محیط آرام درون خانواده کوشید و نسبت به رفع این مشکلات اقدام کرد.

جباری بیان کرد: روند قطع شب ادراری پیشرفتی طبیعی دارد، به گونه‌ای که طبق آمار، 75 درصد از کودکان چهارساله و 85 درصد از کودکان پنج ساله رختخواب خود را خیس نمی‌کنند و اگر این کار انجام شود معمولا به صورت اتفاقی و بدون تکرار است.

وی، اولین اقدام را در حل مشکل شب ادراری کودکان، رفتن به نزد پزشک متخصص دانست و گفت: در ابتدا کودک را باید از نظر پزشکی و جسمی ارزیابی کرد، زیرا ممکن است ریشه شب ادراری کودک جسمانی باشد.

جباری ادامه داد: بعد از بررسی جسمانی کودک و مشکل نداشتن در این زمینه، می‌توان علت‌های روحی را بررسی کرد.



مرتبه
مرتبه
شبنم
1394/01/19 - 07:33
سلام دوستان دقیقا دو هفته است برا از پوشاک گرفتن پسرم اقدام کردم بعد ۵ روز کنترل ادرارش خیلی خوب شد و هر یک ساعت بعضی مواقع هر دو ساعت میرفت دستشویی و تا ۱۰ روز پیش شبها تا صبح خشک بود ولی الان نه جیشش میگه و نه شبها خشک میمو نه برا اومدن به دستشویی هم لجبازی میکنه با کلی بازی و جذاب کردن دستشویی بالاخره هر ۱ ساعت میره جیش میکنه ولی نمیدونم چرا بیان نمیکنه من کارمندم ۴ روز هفته رو میره خونه مادر شوهرم اونجا هم مادر شوهر پوشاک میکنه و هر ۱ ساعت میبره دستشویی خیلی نگرانم الان شبها پوشاک میکنم میترسم خیلی اموزشش طولانی بشه پسرم ۲ سال ۳ ماهش کسی این مشکل داشته لطفا کمکم کنید
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات