top
بازی و آسایش کودک

بازی و آسایش کودک

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: اکنون کودک شما بسیار پر تحرک و فعال شده و به فضای بیشتری برای بازی کردن احتیاج دارد. شما می توانید به تناسب فصل، آب و هوای محل زندگیتان پارک کودک را داخل اطاق یا در حیاط و تراس خانه قرار دهید....

بازی و آسایش کودک

اکنون او بسیار پر تحرک و فعال شده و به فضای بیشتری برای بازی کردن احتیاج دارد. شما می توانید به تناسب فصل، آب و هوای محل زندگیتان پارک کودک را داخل اطاق یا در حیاط و تراس خانه قرار دهید. اسباب بازی های متناسب با سن کودک را در حالی که داخل پارک قرار دارد، در اختیارش بگذارید. در صورتی که هوا مناسب است او را به پاک برده و ضمن مراقبت و توجه در فضای سبز و چمن رها کنید. دقت داشته باشید که نور آفتاب او را آزار ندهد و پوست صورت و بدنش را نسوزاند.

او را حین بازی همواره زیر نظر داشته باشید تا اتفاق خطرناکی برایش نیافتد و دست یا اشیاء آلوده را در دهانش نبرد.

نکته : فراموش نکنید که شما باید هنگام بازی کردن کودکان به وسیله ی چشمانتان از آنها مراقبت کنید نه به وسیله ی دستانتان. این روش به کودکتان کمک می کند که در سایه آزادی صحیح به دست آمده مغز و سایر اندام های خود بالاخص اندام های حرکتی خود را پرورش دهد و افکار و خلاقیت خود را شکوفا و بارور کند.

 

اسباب بازی در این سن باید قابل شست و شو و بی خطر باشد. برخی از اسباب بازی های مناسب برای کودک شش تا دوازده ماهه به شرح زیر است :

* فرفره در رنگ ها و شکل ها و اندازه های مختلف. (بهتر است از جنس بادوام تهیه شوند تا به آسانی از بین نروند.)

* اسباب بازی های سوتی که به وسیله ی فشرده شدن سر و صدا می کنند و به راحتی در دست فشرده می شود.

* اسباب بازی های مکیدنی و جویدنی که مناسب دوران رویش دندان ها می باشند.

* عروسک ها یا توپ های نرم و پشمالو. (به شرطی که در کودکتان ایجاد حساسیت پوستی یا تنفسی نکنند.)

* عکس های زیبا، جذاب و رنگارنگ که با پوشش پلاستیکی شفاف و ضخیم مخافظت می شوند.

 

* انواع جغجغه و زنگوله یا اسباب های صدادار دیگر.

* آینه ی مخصوص کودک.

* اسباب بازی های گردان پایه دار که کودک را به ضربه زدن وادار می کند و گردش آنها رنگ های چشم نوازی را در برابر دیدگانش کودک ظاهر می سازد.

* کتاب های جذاب و رنگارنگی از جنس مقوای ضخیم، پارچه یا پلاستیک.

* انواع ماشین و عروسک های متحرک. (کوکی یا باطری دار)

* مکعب های بزرگ و نرم با رنگ ها و تصاویر جذاب و رنگارنگ.

* انواع سطل، کاسه، فنجان و حیوانات شناور در آب برای بازی کردن در حمام.

بازی های مناسب برای رشد و نمو کودک

فعالیت های تقویت کننده ی سیستم گویایی در کودکان عبارتند از :

شکلک در آوردن به وسیله ی حرکات مضحک لب ها و بیرون آوردن زبان و حرکت دادن آن.

دمیدن در پره های فرفره کاغذی و به چرخش انداختن آن به وسیله ی فوت. فریاد زدن داخل لوله های استوانه ای شکل مقوایی یا قیف های بلندگو شکل.

تقلید صدای حیوانات.

تقلید صداهای مربوط به طبیعت. (مثلاً صدای باد : هوهو / صدای باران : چیک و چیک و ...)

خواندن آوازهای کودکانه برای کودک.

فعالیت های تقویت کننده ی اندام های حرکتی

سوار کردن کودک بر روی پشت خود و گرداندن او در اطراف خانه.

بلند کردن کودک بر روی پاهای خود (آقا لک لک)

بازی پرتاب کردن، گرفتن و غلتاندن توپ.

بازی های پنهان کردنی نظیر دالی و گل یا پوچ

فعالیت های تقویت کنندهی خلاقیت و توانمندی های ذهنی

ضربه زدن به اشیاء مختلف و ایجاد صدا به این وسیله.

تولید صدای دارای ریتم به سیله کوبیدن قاشق پلاستیکی به ته قابلمه.

الک کردن آرد مخلوط شده با حبوبات.

ریختن اسباب بازی ها، اشیاء کوچک داخل جعبه ها و قوطی های بزرگ.

چیدن مکعب های بزرگ و کوچک بر روی یکدیگر و ساخت فضاهای هندسی مختلف.

نکته : توجه داشته باشید که بازی علاوه بر سرگرم کودک، قابلیت آموزندگی نیز دارد و همبازی یکی از عوامل تقویت کننده ی این نوع از آموزش می باشد. بنابراین :

1- تا حد امکان بازی ها و اسباب بازی های مناسب و متناسب با شرایط سنی کودکتان را برای او انتخاب کنید.

2- سهی کنید که ساعاتی از روز را به همبازی شدن با کودکتان اختصاص دهید و از این طریق و به شیوه ی غیر مستقیم، در حین بازی کردن اورا به سوی اهداف آموزشی هدایت کنید.

شرایط پیشرفت را برای کودکتان فراهم سازید

معمولاً از سن 9 ماهگی به بعد کودک می تواند با کمک دیواره ی پارک، دیوار اتاق، لبه ی میز و صندلی و ... از جا بلند شده، بایستد و درست از همین زمان است که مسئولیت شما دو چندان می شود.

کنجکاوی در این سن و سال کودک را به هر کاری وا می دارد و این شما هستید که باید ضمن رسیدگی به امور منزل در هر لحظه او را زیر نظر و تحت کنترل غیر مستقیم خود داشته باشید. برای این که هر چه بهتر و آسان تر این دوره را پشت سر بگذارید به نکات زیر توجه داشته باشید :

* مانع آزادی او نشوید و تا حد امکان در بازی و کاوش به او اختیار و آزادی عمل بدهید.

* از هر فرصتی برای بازی دادن کودکتان در فضای سبز و هوای آزاد استفاده کنید.

* وسایل و  اسباب بازی های خطرناک را از دسترس او دور کنید.

* تمام راه های منتهی به پله یا پرتگاه را ببندید.

* هر نوع دارو، سم یا مواد شیمیایی دیگر نظیر شوینده ها و پاک کننده ها را از دسترس کودک دور نگه دارید.

* هیچ گاه اجازه ندهید با قوطی فلزی شیر خشک و مشابه آن بازی کند؛ زیرا علاوه  بر احتمال خطر بریدگی به وسیله ی لبه های تیز این ظرف ها، مسئله ی کندن رنگ های بسیار خطرناک روی قوطی ها و خوردن آنها نیز وجود دارد.

* بخاری، سماور، اتو و ... سایر وسایل گرما زا از دسترس کودک دور کنید.

نکته ک حالا وقت آن رسیده است که درباره ی چیزهای خطرناک نظیر آتش، برق، وسایل برنده و نوک تیز با کودکتان صحبت کنید. اما در عین حال به دانسته های او اعتماد نکنید چرا که کودک در این سن بسیار کنجکاو و بسیار فراموش کار است.

* منفذهای پریز برق را در صورتی که در دسترس کودک هستند با در پوش های محافظ بپوشانید.

*برای جلوگیری از سر نگون شدن وسایل و آسیب دیدن کودک سیم چراغ های رومیزی و سایر وسایل برقی را از پریز خارج کنید و در محل مناسبی قرار دهید.

* با جمع کردن رومیزی و دستمال های موجود بر روی نقاط مرتفع نظسر طاقچه که اشیاء تزئینی را بر روی آنها قرار داده اید ضمن بیمه نمودن اشیاء قیمتی خود، فرزندتان را نیز از خطر محفوظ دارید. او هنوز نمی داند که کشیدن یک رومیزی منجر به سقوط اشیاء موجود بر روی آن خواهد شد.

* اشیاء لوکس و تزئینی آسیب پذیر را حداقل تا زمانی که کودکتان قدری بزرگ تر و عاقل تر شود از اطاق ها بردارید یا در محلی دور از دسترس او قرار دهید؛ زیرا مجبور خواهید شد مرتباض بگویید : «نه» ... «دست نزن» ... «نکن» و در نتیجه به مرور زمان، این کلمات ارزش مدافعی خود را نزد کودکتان از دست خواهند داد.

نکته : توجه داشته باشید که امر و نهی کردن مستقیم و مکرر و الدین منجر به ایجاد حس بی تفاوتی در فرزند می شود و در واقع آن دستورات ارزش واقعی خود را از دست خواهند داد.

* حبوبات، غلات، سکه ها، دکمه ها، سنگ  ریزه ها و این قبیل اشیاء کوچک را از دسترس فرزندتان دور کنید؛ زیرا در اثر وارد شدن آنها در معده یا نای کودک مشکلات بسیار و بعضاً جبران ناپذیری به وجود خواهد آمد.

نکته : به خاطر داشته باشید که کودکان، بسیار کنجکاو و پر تلاش هستند. بنابراین قرار دادن اشیاء ذکر شده، داخل کمد، کشو یا کابینت برای محافظت آنها کافی نیست. او در اولین فرصت با دقت و سعی فراوان درهای کند و کابینت را باز خواهد کرد و شما وقتی متوجه خواهید شد که یک دکمه در گلوی او گیر کرده است !

* کف محل بازی کودک را با کف پوش های مناسب و قابل شست و شو بپوشانید. همواره در حفظ نظافت این کف پوش ها بکوشید؛ زیرا وجود کوچکترین آلودگی در آنها موجب بیماری فرزندتان خواهد شد.

* یک کمد، کشو، قفسه یا حتی یک جعبه ی خای را در اختیار کودک قرار دهید تا اسباب بازی هایش را در آن جمع کند. این کار او را به نظم و ترتیب عادت می دهد.

نکته : فراموش نکنید که آموختن اصول انضباطی به کودک کاری پیچیده و زمان بر می باشد و این نوع یادگیری به صورت کاملاً تدریجی و در دراز مدت اتفاق می افتد. بنابراین توقع نداشته باشید که کودک 2 ساله یا حتی 3 ساله ی شما این قواعد را به خوبی یاد بگیرد و اجرا کند. شما طی سال های اولیه ی زندگی فرزندتان فقط باید به طور مختصر تذکر دهید و بعد خودتان در کنار او آن کار را انجام دهید تا او روش های عملی رعایت نظم را به طور غیر مستقیم از شما بیاموزد.

توجه داشته باشید که آموزش نکات انضباطی هرگز نباید به سال های آینده موکول شود؛ زیرا شخصیت کودک شما در همین سال های اول زندگی شکل می گیرد و عادت های خوب  یا بد در او تثبیت می شود. پس شما و حتی خود او در آینده به آسانی قادر به تغییر نوع شخصیت و عادت های شخصی او نخواهید بود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات