top
کودک خسیس

کودک خسیس

کودک خسیس

خساست آخرین مانع رشد بچه است که باید با یاد دادن سخاوت که رفتاری بسیار پسندیده است، برطرف شود. شیرخوارها تا دوازده ماهگی بخشندگی خوبی از خود نشان می دهند چون حواسشان خیلی پرت است. به‌ همین خاطر است که وقتی یک هم سن و سال اسباب بازیشان را برمی دارد، خیلی سریع اسباب‌ بازی دیگری جایگزین قبلی می شود. هیچ جیغ یا هواری هم این میان بلند نمی شود. با این حال، کودک نوپا خیلی زود پی میبرد که وقتی چیزی را از دستش می قاپند، نمی شود دست روی دست گذاشت و بهتر است برای پس گرفتن آن تلاشی بکند!

 

آیا تاکنون توجه کرده اید که چرا پیش دبستانی ها تقریبا چند سری از اسباب‌ بازی‌ های مورد علاقه شان را دارند؟ برای این که داد و بیداد تا کمترین حد نگه داشته شود. آن ها در این سن کاملا می دانند که وقتی یک‌ اسباب بازی با ارزش را از آن ها بگیرند، بعدش دعوا راه خواهد افتاد. چنانچه دوست دارید بچه تان بخشنده تر باشد، از یک شیوه ی تنظیم رفتاری استفاده کنید. وقتی بچه تان با یکی دو تا از دوستانش بازی می کند ، کنارش بنشینید. به‌ هر یک از آن ها که یک اسباب بازی‌را با رضایت به‌دیگری می دهند یا موقعی که یک اسباب بازی‌از او گرفته می شود، الم شنگه ی کمی به‌پا می کند، جایزه بدهید. کارهایی مثل تعریف و تمجید کلامی (از جمله بغل گرفتن و بوسیدن)، مُهری پر رنگ روی دست، یک عکس برگردان یا صد آفرین بچه ی خوب و نازنین، فوق العاده موثرند.  کودکان باهوش فقط به‌خاطر گرفتن یک جایزه، حتی وسیله ی شما را نیز به‌ دوستانشان می بخشند!

 

به‌ هر حال اگر پای اسباب بازیِ خاص یا حیوان خمیری مورد علاقه ی بچه تان در میان است، مراقب باشید. وقتی بحث اموال به‌ خصوص در میان است، هیچ شرطی نمی تواند کارساز باشد. والدین حواس جمع و دانا موقعی که عده ای از بچه ها در خانه شان بازی می کنند، وسیله های خیلی مهم را از جلو دست برمی دارند.

 

چرا کاری کنیم که کودک ضرر کند؟ جدا از این ها، شاید بد نباشد وقتی برادرها و خواهرها بر سر یک اسباب بازی می جنگند، به‌ هر کودک هشدار بدهید که اگر نتوانند مسئله را بین خودشان حل و فصل کنند، آن را برای مدتی از جلو دست بر خواهید داشت. اگر نتوانستند این کار را بکنند، اسباب بازی را به‌ مدت چند روز قایم کنید. موقع برگرداندن اسباب بازی، برای استفاده ی هر یک از بچه ها، یک برنامه ی روزانه تنظیم کنید و حتما در اجرای آن کاملا جدیت به‌ خرج دهید.

 

آثاری در برخی خانواده ها به‌ قدری شر درست می کند که نمی شود از قایم کردنش صرف نظر کرد. تا زمانی که یک آثاری دیگر برای هدیه ی تولد به‌ بچه بدهید یا هر نوع هدیه ای دیگر. جانِ کلام این است که اگر کودکان شما با هم کنار نمی آیند و بر سر اشیاء و اسباب بازی‌ با هم می جنگند، لزومی ندارد که دندان روی جگر بگذارید. زود اقدام کنید و همه را از آن وضعیت خلاص کنید.

 

حالا که نمی شود از دست کودک خلاص شد، به‌ ناچار اموال را گم و گور کنید. درست است که بچه های شما دفعه ی اول ناراحت می شوند ولی در عوض ترس مهمی را در زندگی می آموزند. وقتی می گویید بس کنید، از این حرف منظور دارید. فراموش نکنید احساس مالکیت در کودکان باید محترم شمرده شود. آن ها تا ۴ سالگی با مفهوم سهیم شدن و شریک بودن آشنایی ندارند. پدر و مادر نباید به‌خاطر نداشتن سخاوت کودکان را سرزنش کنند. حس بخشش در کودکان با احساس مسئولیت رابطه مستقیم دارد و کودکانی که تک فرزند هستند و خواهر و برادر ندارند از بقیه کودکان ۲۸ درصد دست و دلبازتر هستند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات