top
مامان و بابا من چی بپوشم؟

مامان و بابا من چی بپوشم؟

کارگروه تربیتی پرتال جامع کودک و خانواده : پوشش یکی از شئون انسانی است و این شأن انسان به خصوصیات متفاوت فردی، اجتماعی وی مربوط می شود و می توان گفت که لباس پرچم وجود آدمی است که از اعتقادات و فرهنگ و آداب و رسوم وی سخن می گوید.

مامان و بابا من چی بپوشم؟

تاثیر پوشش بر تربیت جنسی فرزندان

از جمله شیوه هاى کنترل تحریکات جنسى نوجوانان، «حفظ حجاب» است. کاربرد این شیوه ، در مورد دختران و زنان است ؛ زیرا گرچه هر یک از دختر و پسر باید پوشش مناسب داشته باشند تا زمینه تحریکات جنسى را براى همجنس خود و جنس مخالفش فراهم نسازد و از آن جا که پوشش پسران ، معلوم است ، ولى اعضاى بیشترى از دختران نسبت به پسران، محرّک است و طبق گفته شهید مطهرى ، میل به خودنمایى و خودآرایى مخصوص زن است ، پوشش آنان مورد بحث قرار مى گیرد. این مسئله در وصیت امام على علیه السلام به فرزندانشان نیز وارد شده که فرمود
وَ التَّبرُّجُ لَهُنَّ لازِمٌ وَ إِن کَبرِنَ ... .  خود آرایى و ظاهر ساختن زینت نزد زنان ، امرى لازم است ، حتّى اگر به بزرگ سالى برسند

قرآن، مبحث پوشش را در لابلای آیاتی که پیرامون آفرینش انسان اولیه «حضرت آدم» آورده است و آن را به عنوان نعمت الهی از طرف خدا معرفی می کند «یا بنی آدم قد انزلنا علیکم لباساً...» و به خاطر همین اهمیت لباس است که شیطان با وسوسه هایش می خواهد آن را از تن ارزشمند انسان بکند و جدا کند و اگر در این زمینه موفق نشد تلاش می کند تا انسان از مسیر اصلی استفاده صحیح از لباس منحرف شود و راه افراط و تفریط را بپیماید. سفارش و تأکید قرآن و روایات به استفاده صحیح از این وسیله، به ما یادآوری می کند که شکر نعمت لباس به استفاده صحیح و مناسب از آن نعمت است تا زمینه رشد شخصیت فردی و اجتماعی انسان را فراهم کند و تأثیر پوشش صحیح را برآرامش و امنیت بیان نماید.

مثالی بزنم، تا زمانی که درشیشه عطر بسته باشد، عطر داخل آن هم محفوظ خواهد بود ولی به محض اینکه چند ساعتی سرشیشه عطر برداشته شود عطر داخل آن می پرد وتنها شیشه خالی بدون عطر می ماند که کسی بدان میلی ندارد یعنی دیگرازآن استفاده نمی کنند.
وحجاب هم همانند سرشیشه عطر است که بوی خوش وزیبایی وطراوت زنها را حفظ می کند وبا برداشتن حجاب، آن زیبایی هم از بین می رود رمز زیبایی زنهای مسلمان هم همین حجاب است.

حجاب و پوشش در جنبه‌های مختلف دارای آثار و فواید زیادی است که بعضی از مهم‌ترین آن بیان می‌شود:

فایده حجاب در جنبه فردی: یعنی اینکه حجاب برای خود شخص چه فائده‌ای دارد: حجاب باعث ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه است که بوسیله آن احساسات جنسی تحریک نمی شود ودرمقابل فقدان حجاب وآزادی معاشرتهای بی بند وبارمیان زن ومرد هیجانهای جنسی را بالا می‌برد و زمینه را برای فساد اجتماع مهیا می‌کند حجاب موجب می‌شود که انسان حفظ شود یعنی حجاب، حفاظ انسان است.

فایده حجاب در بعد خانوادگی : اگر لذت‌های جنسی فقط در محیط خانواده و در چارچوب ازدواج مشروع باشد موجب اتصال و پیوند قوی میان زن و شوهر شده و در نتیجه کانون گرم خانواده مستحکم‌تر می‌شود. و بر عکس حجاب و اینکه زن زینت و زیبایی خود را نثار همه کند موجب انهدام خانواده می شود.
امیدوار هستیم که خداوند به همه ما توفیق عمل به دستورات انسان‌ساز اسلام و قرآن بدهد.

ذکر چند مورد در این بخش ضروری به نظر می  رسد :

تذکر به پسران و دختران در مراقبت از برهنگى بدن و پرهیز از قرار گرفتن بدن برهنه در معرض دید و تماشاى دیگران

در مورد دختران، در این سن حجاب کامل ضرورت ندارد مگر از زمان بلوغ به بعد.

دختر بیرون از خانه بهتر است که  پاهایش با جوراب یا شلوار پوشیده باشد.

بهتر است او را به استفاده از روسرى عادت داد و براى حضور در جلسات، به پوشیده داشتن کامل بدن تشویق و حمایت کرد.

دختر در حین بازى با پسران قبل از بلوغ، مقنعه‌اى بر سرنهاده و دامن خود را جمع کند.

بهتر است دختران هنگام نشست و برخاست در حضور پدر و برادران و خواهران، ادب لباس پوشیدن را رعایت نماید.

به تدریج که بر سن دختر اضافه مى‌شود، پوشش او کامل‌تر و مراقبت او در حجاب زیادتر گردد.

 بهتر است عادت کند که از همان دوران، حجم بدن او معین نباشد.

به دختران ، از حدود سنین هشت و بعد از آن که او قد و قواره‌اى پیدا مى‌کند، متذکر گردیم که دست و بازوى خود را پوشیده دارد. مثلاً پیراهن آستین بلند بپوشد

این مراقبت‌ها به تناسب، درباره‌ى پسران هم باید رعایت گردد. او نیز حق ندارد با شلوار کوتاه و یا چسبان در خانه ظاهر گردد؛ حق ندارد با زیر پیراهن بدون آستین در حضور مادر و خواهر ظاهر گردد یا حجم بدن خود ( عورتین ) را عیان سازد 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات