top
تعویض لباس نوپا

تعویض لباس نوپا

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: فرزند نوپای 15 ماهه ای دارم که در برابر لباس پوشیدن مقاومت می کند و می گوید. علت آن چیست و چگونه می توانم مقاومت او را از بین ببرم ؟

تعویض لباس نوپا

در خرید لباس برای فرزندتان دقت کنید. یکی از مهم ترین علل مقاومت نوپای شما در لباس پوشیدن، جنس و نوع و اندازه لباس است. معیارتان درخرید لباس برای نوپا، راحتی او‌ باشد و نه پیروی از مد.

1- جنس لباس : لباس مناسب برای فرزندتان از جهت جنس، لباسی است که از الیاف طبیعی تهیه شده باشد؛ بنابراین، لباس هایی با درصد بالای نخ طبیعی برایش بخرید. این گونه لباس ها باعث می شوند تا تنظیم دمای بدن کودک به راحتی صورت گیرد و خاطره تلخی از گرما یا سرما در ذهن او نقش نبندد.

بهتر است لباس های زیر کودک از جنس پنبه ای یاکتانی نرم باشد تا بدنش اذیت نشود. اگر از لباس هایی با جنس مواد نایلونی و مصنوعی استفاده می کنید، مراقب حساسیت بدن کودک به آن ها باشید.

2- نوع لباس : لباس های با دکمه های زیاد، وقت بیشتری را می گیرد و تحمل آن برای فرزند نوپا که حاضر نیست لحظه ای بازی اش قطع شود، سخت است؛ پس لباس هایی با دکمه های کمتر بخرید.

3- اندازه لباس : در خرید لباس، به اندازه آن توجه کنید. لباس نوپای شما (خود لباس، یقه آن و آستین ها) باید گشاد باشد. لباس های تنگ به سختی به تن او می روند و باعث آزارش می شوند.

لباس های با یقه های تنگ، جلو تنفس او را می گیرند و وحشت ایجاد می کنند. بهترین لباس برای کودک به ویژه در این سن آن است که راحت تر پوشیده شود.

میزان لباس، زمان مناسب تعویض، و چگونگی تعویض لباس نیز در شکستن مقاومت او موثرند.

1- میزان لباس : لباس زیاد باعث گرما و احساس خفگی در کودک می شود و خاطره ناخوشایندی را از آن در ذهنش ایجاد می کند.

2- زمان مناسب : توجه داشته باشید که فرزندتان برای تعویض لباس، حال خوشی داشته باشد. هنگام مشغول بودن به بازی یا خستگی و گرسنگی یا بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، زمان مناسبی برای تعویض لباس نیست. ابتدا نیازهایش مانند شیر دادن یا تعویض پوشک  را بر آورید و بعد لباسش را عوض کنید.

3- چگونگی تعویض لباس : أ. قبل از تعویض، لباس های لازم را کنار دست خود قرار دهید و دکمه هایشان را باز کنید. هر قدر زمان تعویض کمتر باشد، مقاومتش نیز کمتر خواهد شد؛

ب. هنگام تعویض به دمای مناسب اتاق توجه داشته باشید،

ج. در صورت مشاهده نشانه های مقاومت، تعویض لباس را چند لحظه به تأخیر بیندازید؛

د. اگر از دراز کشیدن خوشش نمی آید، لباس او را سرپا و ایستاده عوض کنید؛

هـ . او را با اسباب بازی جذابی سرگرم کنید و برایش شعر یا سرود کودکانه بخوانید؛

و. هنگامی که لباس کثیف او را در می آورید و قبل از پوشاندن لباس تمیز، او را نوازش کنید و ببوسید و صورتتان را به بدن او بمالید تا تعویض لباس برایش لذت بخش شود. بد نیست اجازه دهید خودش لباس هایش را یکی یکی به شما بدهد؛

ز. مراقب باشید که اول لبه جلو لباس را تا چانه کودک پایین بکشید تا جلو صورت و تنفس او را نگیرد و دچار وحشت نشود. وقتی لباس را از روی سرش پایین می کشید، به او «دالی» بگویید. تبدیل لباس پوشیدن به بازی برایش جذاب می شود.

انگشتان دستتان را در آستین فرو کرده، با دست دیگر، مشت او را به داخل انگشت هایتان هدایت کنید و پس از گرفتن مشت کودک، لباس را بکشید (دست کودک را نکشید). 

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات