top
مقاومت نوجوان در برابر نصحیت

مقاومت نوجوان در برابر نصحیت

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: وقتی نوجوان 14 ساله ام را نصحیت می کنم، به شدت مقاومت نشان می دهد. اشکال کار کجا است ؟

مقاومت نوجوان در برابر نصحیت

اگر نصیحت های شما به صورت ذیل باشد، فرزندتان (به ویژه نوجوان) در برابر آنف مقاومت روانی خواهد داشت.

1- همراه با سرزنش : نصحیت های خود را با سرزنش همراه نکنید. جمله هایی مانند «تو کی آدم می شی» هنگام نصیحت، اثر آن را از بین می برد.

2- همراه با دستور : پندهای خود را در قالب امر القا نکنید. جمله هایی چون «بهت دستور می دم که ...» اثر بخش نخواهد بود.

3- با القاب زشت : هنگام نصیحت، از القاب زشتی چون شلخته، بی عرضه، چلفتی، چلاق، چل من و ... بپرهیزید.

4- با تهدید : نصیحت همراه با تهدید، نوجوان را به مقاومت روانی و لجاجت می کشاند؛ پس او را با جمله هایی چون «اگه یک بار دیگه ...» تهدید نکنید.

5- با هشدار : برخی والدین گمان می کنند که اگر پندهای خود را با هشدارهایی چون «بدبخت می شی؛ بیچاره می شی؛ به گدایی می افتی و ...» همراه کنند، اثر بیشتری خواهد داشت؛ حال آن که چنین نیست؛ بلکه ممکن است، بیچارگی و بدبختی را به فر زند خود تلقین کنند.

6- با تحریک شدید عواطف : گاهی والدین (به ویژه مادر)، هنگام نصیحت فرزند خود، عاطفة او را بیش از حد تحریک می کنند که به جریحه دار کردن عاطفه، بیشتر شباهت دارد.

تحریک عاطفه و احساس فرزند، شیوه ای خوب برای تربیت فرزند است؛ اما اگر با جمله هایی چون «با این کارت منو روونه قبرستون می کنی» همراه شود، افزون بر فشارهای روحی بر او، اثر خود را نیز از دست خواهد داد.

7- با طعنه و تمسخر : هنگام پند دادن به فرزند خود، به او طعنه نزنید و مسخره اش نکنید: «در سلیقه رو دست نداری!»

8- با نقش دادن : هنگام نصیحت فرزند، هرگز به او نقش های منفی (تو مایة ننگ خانواده ما هستی) ندهید؛ ز یرا به جهت اثر تلقینی آن، ممکن است باور کند.

9- به شکل سخنرانی : گاهی والدین (به ویژه پدر) هنگام نصیحت فرزند خود، بیست دقیقه سخنرانی می کنند و جالب آن که در پایان سخنرانی می گویند :

من گنگ خواب دیده و عالم تمام کر         من عاجزم زگرفتن و خلق از شنیدنش

اگر می خواهید فرزندتان در برابر پندهای شما مقاومت کمتری داشته باشد، افزون بر رعایت شرایط نصیحت ، از جمله های کوتاه استفاده کنید.

بیایید از اولیای الاهی و امامان معصوم (ع) درس بگیریم که با سخنان کوتاه خود (کلمات قصار)، آثار شگرفی بر مخاطبان خود می گذاشتند. فضیل عیاض و بشر حافی را جمله هایی کوتاه دگرگون ساخت. 

برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات