top
وابستگی کودک و تعدیل آن

وابستگی کودک و تعدیل آن

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: دختر 3 ساله ام به شدت به من وابسته است. برای قطع این وابستگی چه کنم ؟

وابستگی کودک و تعدیل آن

دختر 3 ساله ام به شدت به من وابسته است. برای قطع این وابستگی چه کنم ؟

ج : برای قطع وابستگی او باید بکوشید؛ زیرا در صورت تداوم این حالت، در مرحلة پیش دبستانی و دبستان با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

برای قطع وابستگی، از راهکارهای ذیل استفاده کنید :

1- اجازه دهید در کارهای شخصی اش (پوشیدن لباس و کفش، خوردن غذا، استحمام با نظارت شما و ...) مستقل باشد. اتاق مستقل نیز موثر است.

2- ارتباط او را با همسالان در منزل یا بیرون از منزل بیشتر کنید.

3- از بازی قایم باشک استفاده کنید (فاصلة شما از کودک در این بازی، به میزان و شدت وابستگی او بستگی دارد؛ یعنی هر قدر وابستگی شدیدتر است، به گونه ای که دائم پای شما را می گیرد و لحظه ای از شما دور نمی شود، فاصلة پنهان شدن شما باید کمتر باشد).

4- باید به مرور و به طور مقطعی از او جدا شوید (میزان جدایی باید با توجه به حد وابستگی کودک باشد).

بکوشید آغاز جدایی شما از او با نزدیک ترین و محبوب ترین فرد به او (پدر، پدر بزرگ، مادر بزرگ و ...) باشد. در صورت استفاده از دوست یا پرستار، بهتر است کسی باشد که کودک او را می شناسد و در صورت عدم آشنایی کودک با او، مطلوب است دست کم یک ساعت قبل از جدایی، در منزل شما حضور یابد.

راهکار جدایی

برای جدا شدن از فرزند، پیش از جدایی، بیشتر به او محبت کنید. در صورتی که به شما آویزان شد، با او برخورد بد و تند نکنید (او به احساس امنیت بیشتری نیاز دارد). هنگام جدایی، حتماً خداحافظی کنید. جدایی پنهانی، آثار سویی دارد. برخی کودکان به خداحافظی دو مرحله ای علاقه دارند؛ در مرحلة اول، بوسیدن و در آغوش گرفتن، و در مرحلة دوم، دست تکان دادن از پنجره یا ... .

وقتی فرزند را ترک می کنید، به او بگویید کجا می روید و چه زمانی بر می گردید. بهترین زمان برای جدایی، زمان بازی کودک است؛ به ویژه اگر پرستار، برنامة جالبی را برایش طراحی کرده باشد.

احساس گناه و عدم اطمینان مادر هنگام جدایی، آثار سویی بر کودک می نهد و جدایی بر او سخت می شود. اگر تصمیم گرفتید این طرح را اجرا کنید، اجازه ندهید هنگام جدایی، با گریه های سوزناکش شما را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر مایلید جدایی را از مهد کودک آغاز کنید، روز اول، خودتان نیز در مهد حضور داشته باشید و حدود 2 ساعت در آن جا با فرزندتان بمانید.

مربی را از ویژگی های کودک آگاه کنید. سعی کنید برای رفتن به مهد کودک، برایش اسباب بازی جدیدی بخرید. در صورت همراهی و پذیرش مهد، از دادن جایزه و تشویق غافل نشوید.

کودک شما به طور طبیعی، در روز دوم جدایی، قشقرق بسیاری راه خواهد انداخت؛ چون از روز قبل، تجربة ناخوشایندی دارد. اگر تسلیم شوید، زحماتتان هدر خواهد رفت؛ پس تحت تأثیر او قرار نگیرید. 

برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات